پیشگفتار...................................................................................................................................... 13
مقدمه............................................................................................................................................ 15
بخش اول: مربیگری در سازمان............................................................................................... 21
فصل اول: مروری بر مفهوم مربیگری............................................................................ 23
1-1- مفهوم مربیگری.......................................................................................... 23
1-2- تفاوت مربیگری با مشاوره.......................................................................... 25
1-3- تفاوت مربیگری با آموزش.......................................................................... 26
1-4- فوايد مربيگري........................................................................................... 26
1-5- چالشهای مربيگري.................................................................................. 28
فصل دوم: انواع مربیگری................................................................................................ 29
2-1- مربيان داخلي و خارجي.............................................................................. 29
2-1-1- انتخاب مربيان داخلي....................................................................... 29
2-1-2- انتخاب مربيان خارجي...................................................................... 30
2-2- مربيگري تيم و گروه.................................................................................. 30
2-3- كتابچه راهنماي تيم................................................................................... 34
2-4- مربيگري گروهي........................................................................................ 36
2-4-1- شيوههاي مربيگري گروهی.............................................................. 37
2-4-2- ويژگيهاي مربيگري موفق گروهي.................................................. 38
فصل سوم: نقشهای مربيگري....................................................................................... 43
3-1- مربيگري براي يادگيري............................................................................. 43
3-2- توسعه حين انجام شغل.............................................................................. 43
3-3- مربيگري.................................................................................................... 44
3-3-1- شناسایی پروژههاي توسعهاي............................................................ 45
3-3-2-يادگيري از طريق مشاهده.................................................................. 45
3-3-3-يادگيري اجتماعي............................................................................... 46
3-3-4- آموزش............................................................................................... 47
3-3-4-1- تأثير همزماني مربيگري با آموزش......................................... 48
3-3-5- مربيگري برای بهبود عملكرد........................................................... 49
3-3-6- مربيگري و توسعه رهبري................................................................. 52
3-3-6-1- رهبری استراتژيك.................................................................... 54
3-3-6-2- رهبري عملياتي........................................................................ 54
فصل چهارم: صلاحیتها و مهارتهاي مربيگري حرفهای........................................ 57
4-1- مربیگری حرفهای....................................................................................... 57
4-2- صلاحيتها و شايستگيهاي مورد نياز مربيگري....................................... 58
4-2-1- صلاحيتهاي عمومي........................................................................ 58
4-2-2- صلاحيتهاي سازماني....................................................................... 84
4-2-3- صلاحيتهاي اجرايي......................................................................... 86
4-2-4- صلاحیتهای مهارتي......................................................................... 87
فصل پنجم: مدلها و فرایندهای مربیگری.................................................................. 89
5-1- مدل پنج مرحلهاي مربيگري..................................................................... 89
5-1-1- مرحله اول: تعریف............................................................................. 89
5-1-2- مرحله دوم: آسیبشناسی................................................................. 90
5-1-3- مرحله سوم: طراحي.......................................................................... 90
5-1-4- مرحله چهارم: اجرا............................................................................. 90
5-1-5- مرحله پنجم: بازنگري....................................................................... 90
5-2- مدل چهار مرحلهای مربيگري................................................................... 92
5-2-1- مرحله اول: مرحله اكتشاف............................................................... 92
5-2-1-1- ايجاد يك ارتباط مثبت بين مربي و ارباب رجوع.................... 93
5-2-1-2- هدايت ارباب رجوع براي ايجاد چشمانداز توانمندسازي.......... 94
5-2-1-3- بيان احساسات تا حد ممكن................................................... 94
5-2-1-4- ترويج و حمايت از عقايد كاركنان براي رسيدن به آينده....... 94
5-2-2- مرحله دوم: رويا................................................................................. 95
5-2-2-1- تشويق ارباب رجوع به ايجاد تصورات از ممكنها.................... 96
5-2-2-2- جذب ارباب رجوع براي اظهار آينده مرجح خود..................... 96
5-2-2-3- تأييد روياهاي ارباب رجوع....................................................... 97
5-2-2-4- ابزار مربيگري در مرحله رويا.................................................. 97
5-2-3- مرحله طراحي................................................................................... 98
5-2-3-1- كمك به ارباب رجوع براي متمركز شدن در روياي خود:....... 99
5-2-3-2- تأييد واقعيت رويا.................................................................. 100
5-2-3-3- حمايت از انتخابها و فعاليتهاي متفكرانه......................... 101
5-2-3-4- لذتبردن از زمان حال......................................................... 101
5-2-3-5- جلب حاميان......................................................................... 102
5-2-4- مرحله نتیجه و تقدير (بودن و شدن)............................................ 102
5-2-4-1- كمك به فرد براي شناسايي روياهاي فعلي او...................... 103
5-2-4-2- توانمندسازي فرد براي توسعه استعدادهايش به منظور خلق روياها 104
5-2-4-3- حمايت از افراد به منظور حفظ پايبندي در هنگامي كه ادامه راه دشوار ميگردد: 105
5-2-4-5- گفتن Namaste زماني كه مربيگري به مرحله آخر ميرسد 106
5-3- مدل مربیگری بر مبنای برنامه یادگیری فردی...................................... 106
5-3-1- مرحله 1: تحلیل از خواستها و نیازهای خود................................ 108
5-3-2- مرحله 2: طراحی و برنامهریزی برای خودپاسخگویی.................... 109
5-3-3- مرحله 3: اجرایی کردن سبکها، فنون و مهارتهای کاربردی...... 110
5-3-4- مرحله 4: ارزیابی از موفقیت و یادگیری......................................... 111
بخش دوم: ارشاد در سازمان................................................................................................... 121
فصل ششم: مفهوم و سير تكاملي ارشاد.................................................................... 125
6-1- ارشاد چيست؟.......................................................................................... 128
6-2- ويژگيهاي برنامه ارشاد در سازمان.......................................................... 129
6-2-1- ساختار............................................................................................ 129
6-2-2- خدمات............................................................................................ 130
6-2-3- فرايند.............................................................................................. 131
6-2-4- مدت زمان....................................................................................... 132
6-2-5- قابليت سهولت اجرا......................................................................... 133
6-2-6- هزينه............................................................................................. 133
6-3- انواع ارشاد................................................................................................. 134
6-3-1- ارشاد بدون ساختار (غيررسمي)..................................................... 134
6-3-2- ارشاد ساختارمند (رسمي).............................................................. 134
6-4- تفاوتهای ارشاد با مربیگری................................................................... 135
6-4-1- تمركز.............................................................................................. 135
6-4-2- نقش................................................................................................ 136
6-4-3- روابط............................................................................................... 136
6-4-4- منابع تأثير....................................................................................... 136
6-4-5- ارجاع............................................................................................... 136
6-4-6- حوزه كار.......................................................................................... 137
6-5- شباهتهاي ارشاد با مربیگری................................................................. 137
فصل هفتم: انتظارات در ارشاد...................................................................................... 141
7-1- انتظارات مدیر از ارشاد چيست؟.............................................................. 141
7-2- چه انتظاراتي از ارشادگر باید داشت؟....................................................... 142
7-3- چه انتظاراتي نبايد از ارشادگر داشت؟..................................................... 142
7-4- ارشادگران چه انتظاراتي از فرد تحتالحمایه دارند؟................................ 143
فصل هشتم: صلاحیتها و مهارتهای مورد نیاز ارشاد............................................ 149
8-1- شرايط انتخاب ارشادگر حرفهاي............................................................... 149
8-2- صلاحيتهای عمومی مورد نیاز ارشادگران.............................................. 151
8-2-1- تعیین حوزه چشمانداز.................................................................... 154
8-2-2- خودآگاهي و آگاهي رفتاري............................................................ 155
8-2-3- فراست و تیز فهمی در مورد كسب و كار و داشتن تجربه زمینهای. 156
8-2-4- ارتباطات......................................................................................... 157
8-2-5- تعهد نسبت به يادگيري خود و علاقمندي كمك به ديگران در
يادگيري......................................................................................................... 158
8-2-6- مديريت روابط و شفافسازي اهداف............................................... 159
8-3- مهارتهاي مورد نياز ارشادگرحرفهاي...................................................... 159
فصل نهم: فرایند ارشاد.................................................................................................. 169
9-1- فرایند ارشاد.............................................................................................. 169
9-1-1- توافق کردن..................................................................................... 169
9-1-2- تعيين جهت.................................................................................... 170
9-1-3- پيشرفت.......................................................................................... 170
9-1-5- حرکت کردن.................................................................................. 171
9-2- ابعاد فرايند ارشاد..................................................................................... 174
9-2-1- استانداردها در فرايند ارشاد............................................................ 174
9-2-2- شخصيت......................................................................................... 175
9-2-3- صلاحيتها و نتايج آن................................................................... 175
9-2-4- صلاحيتهای كلان (ماکرو) در مقابل صلاحيتهاي خرد (میکرو) 176
9-3- رویکردهای رشد و توسعه ارشادگر........................................................... 178
9-3-1- رويكرد مهارتها............................................................................. 178
9-3-2- رویکرد توسعه کسب و کار............................................................. 179
9-3-3- رویکرد جستجوی هوشیارانه........................................................... 180
9-4- فرایند ارشاد برای یک برنامه یادگیری فردی (PLP) در سازمان............ 182
9-4-1- مرحله اول: تایید و تثبیت برنامه یادگیری فردی(PLP)............... 183
9-4-2- مرحله دوم: تشویق به خودمدیریتی در یادگیری........................... 184
9-4-3- مرحله سوم: فراهمسازی حمایتها برای ارشادگر در طی فرایند
اجرای PLP.................................................................................................... 184
9-4-4- مرحله چهارم: کمک به ارزیابی موفقیتها ویادگیریها................. 185
پیوستها......................................................................................................................... 187
پیوست 1...................................................................................................................... 187
پیوست2....................................................................................................................... 189
پیوست 3...................................................................................................................... 195
واژهنامه...................................................................................................................................... 197
منابع 207