مبانی و مفاهیم یادگیری الکترونیکی
نویسنده:
الهام اکبری
مترجم:
.
سال نشر:
1399
صفحه:
368
نوبت چاپ:
1

مقدمه    15
فصل اول / تعریف و مفهوم یادگیری الکترونیکی    19
اهداف آموزشی فصل  اول    19
واژه‌شناسی یادگیری الکترونیکی  (تفاوت یادگیری الکترونیکی با آموزش از راه دور)    22
سه مؤلفۀ مهم یادگیری الکترونیکی    25
انواع مدل‌های یادگیری الکترونیکی    27
مدل‌های یادگیری الکترونیکی اسلومان    27
مدل‌های یادگیری الکترونیکی کنث فی    29
یادگیری الکترونیکی زنده یا آنلاین (وبینار)    29
پشتیبانی عملکرد الکترونیکی    30
اصلی‌ترین و جامع‌ترین طبقه‌بندی انواع یادگیری الکترونیکی    32
یادگیری الکترونیکی همزمان و غیرهمزمان    32
آموزش همزمان    32
آموزش غیرهمزمان (ناهمزمان، )    33
تفاوت بین روش‌های آموزش همزمان و ناهمزمان    33
مقایسۀ مزایا و معایب آموزش همزمان و غیرهمزمان    34
محیط یادگیری الکترونیکی    35
محیط دوره‌های یادگیری الکترونیکی (محیط اجتماعی و مشارکتی)    37
انواع محیط‌ها ی یادگیری الکترونیکی    39
یادگیری الکترونیکی ۲.۰    41
فناوری‌های یادگیری همراه (ام)    45
کیفیت در یادگیری الکترونیکی    49
اصول کلی در ایجاد دوره‌های یادگیری الکترونیکی    54
مزایا و معایب دوره‌های یادگیری الکترونیکی    66
منابع    70
فصل دوم / تاریخچۀ یادگیری الکترونیکی    79
اهداف آموزشی فصل دوم    79
تاریخچۀ واژگان‌شناسی یادگیری الکترونیکی    81
اولین آموزش از راه دور    83
اولین ماشین یادگیری    83
جنگ جهانی دوم و یادگیری الکترونیکی    84
کامپیوتر در کلاس درس    85
نرم‌افزارهای آموزشی    86
ظهور اینترنت    88
تاریخچه شبکه‌های اجتماعی    90
تاریخچۀ رشتۀ یادگیری الکترونیکی    92
منابع    94
فصل سوم / نظریه‌های یادگیری الکترونیکی    97
اهداف آموزشی فصل سوم    97
نظریه‌های بنیادین یادگیری    99
نظریۀ رفتارگرایی    100
نظریه شناخت‌گرایی (یادگیری شناختی)    102
اهمیت بُعد انگیزشی در تئوری‌های بنیادین یادگیری    103
ساختن گرایی    104
نظریه یادگیری اجتماعی (یادگیری مشاهده‌ای)    107
نظریۀ یادگیری خود نظم‌دهی    108
نظریۀ هوش چندگانه    110
نظریه‌های نوین یادگیری    111
ارتباطات مجازی و ارتباطات واقعی    111
نظریۀ ارتباط از طریق رایانه    116
نظریۀ شناختی یادگیری چندرسانه‌ای (CTML)    118
ساختار حافظه در نظریۀ شناختی یادگیری چندرسانه‌ای    120
نظریۀ رسانه‌های دیجیتال    122
یادگیری فعال    123
روشهای عملیاتی کردن یادگیری فعال در دوره‌های یادگیری الکترونیکی    125
نکاتی برای استفاده از یادگیری فعال در آموزش آنلاین    126
حرکت به سمت نظریۀ یادگیری الکترونیکی    128
مدلی برای زمینه‌سازی نظریۀ یادگیری الکترونیکی    131
منابع    136
فصل چهارم / اصول و مبانی طراحی یادگیری الکترونیکی    143
اهداف آموزشی فصل چهارم    143
طراحی یادگیری الکترونیکی و اهمیت آن    146
طراحی بر اساس نیازهای فراگیران (فراگیر محوری)    150
طراحی بر اساس اهداف یادگیری    152
طراحی بر اساس انتظارت از محیط یادگیری    153
انگیزه و محیط یادگیری    154
شش اصل برای طراحی کارآمدی یادگیری الکترونیکی    155
طراحی وب‌سایت و صفحات اینترنتی    161
عناصر مؤثر در طراحی یادگیری الکترونیکی    164
۱. فعالیت‌    164
۲. سناریو    165
۳. بازخورد    166
۴. انتقال    167
۵. زمینه (محیط)    167
۶. تأثیرگذاری    168
طراحی انواع مدل‌های یادگیری الکترونیکی    168
طراحی یادگیری الکترونیکی همزمان    169
طراحی یادگیری الکترونیکی ناهمزمان    169
طراحی پشتیبانی عملکرد الکترونیکی    170
طراحی محتوای یادگیری الکترونیکی    171
اصول طراحی متن    172
استفاده از رنگ‌ها    175
تحقیقات روان‌شناختی در خصوص کنتراست‌های رنگی    176
طراحی انواع محیط‌ها و ابزارهای یادگیری الکترونیکی    179
مطالعات موردی مجازی و آزمایشگاه‌های تجربی    179
طراحی آموزشی سیستم‌های پیش‌ساختۀ آموزشی    181
طراحی یادگیری الکترونیکی و سبک‌های یادگیری    184
نظریۀ هوش چندگانه و طراحی یادگیری الکترونیکی    184
سبک یادگیری فلدر _ سیلورمن و طراحی یادگیری الکترونیکی    186
نظریۀ کلب و و طراحی یادگیری الکترونیکی    188
بایدها و نبایدهای کلی اصول طراحی یادگیری الکترونیکی    188
منابع    190
فصل پنجم / فنّاوری‌ها و ابزارهای یادگیری الکترونیکی    195
اهداف آموزشی فصل پنجم    195
چهار نسل از کاربرد تکنولوژی در آموزش    202
انتخاب نرم‌افزارها و ابزارهای دورۀ یادگیری الکترونیکی    205
خصوصیت نرم‌افزارهای یادگیری الکترونیکی    205
ابزارها    211
سخت‌افزار    214
سیستم مدیریت یادگیری (LMS)    216
سایر ویژگی‌های ال ام اس‌ها    220
مودل    221
بلک‌بورد    223
تلنت    224
آی پی آی ایکس    226
پارادیسو    227
سیستم مدیریت محتوای آموزشی (LCMS)     238
وب ۲٫۰    240
رسانه‌های اجتماعی    242
شبکه‌های اجتماعی    245
پلت‌فرم ایجاد وب‌سایت    249
ویکی‌ها    250
ابزار طراحی دوره:    254
اینترنت معنایی    257
صفحات اولیۀ وب    261
زبان نشانه‌گذاری فوق متن (HTML)    261
مکان‌یاب جهانی منابع (URL)    266
گرافیک و مرورگرهای وب گرافیکی    270
استانداردها برای قابلیت انتقال مشترک    272
مرورگرها    273
فیلم‌های وایت برد    277
منابع    282
فصل ششم / استانداردهای یادگیری الکترونیکی    287
اهداف آموزشی فصل ششم    287
پیدایش استانداردهای یادگیری الکترونیکی    288
دسته‌بندی استانداردهای یادگیری الکترونیکی    297
استاندارد ابرداده    297
XML، زبان ابرداده    299
استاندارد ایجاد دوره‌های آموزشی    301
استاندارد محتوای دورۀ آموزشی    306
محدودیت‌های آموزشی و استانداردهای فنی    306
استانداردهای حرفه‌ای و آموزشی در ارتباط با کیفیت یادگیری الکترونیکی    309
منابع    330
فصل هفتم / ارزشیابی دوره‌های یادگیری الکترونیکی    341
اهداف آموزشی فصل هفتم    341
مفهوم ارزشیابی و انواع مدل‌های آن    342
انواع مدل‌های ارزیابی تکوینی و تلخیصی    343
ارزشیابی در دوره‌های یادگیری الکترونیکی    346
فرایند توسعۀ محتوای یادگیری الکترونیکی    351
ارزشیابی فضای دوره‌های یادگیری الکترونیکی    356
بررسی تیم آموزشی    357
ارزیابی خدمات پشتیبانی یادگیرندگان    357
بررسی پشتیبانی اداری    358
منابع    359
منابع فارسی    359
منابع انگلیسی    359
نما

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved