مقدمه 15
فصل اول / تعریف و مفهوم یادگیری الکترونیکی 19
اهداف آموزشی فصل اول 19
واژهشناسی یادگیری الکترونیکی (تفاوت یادگیری الکترونیکی با آموزش از راه دور) 22
سه مؤلفۀ مهم یادگیری الکترونیکی 25
انواع مدلهای یادگیری الکترونیکی 27
مدلهای یادگیری الکترونیکی اسلومان 27
مدلهای یادگیری الکترونیکی کنث فی 29
یادگیری الکترونیکی زنده یا آنلاین (وبینار) 29
پشتیبانی عملکرد الکترونیکی 30
اصلیترین و جامعترین طبقهبندی انواع یادگیری الکترونیکی 32
یادگیری الکترونیکی همزمان و غیرهمزمان 32
آموزش همزمان 32
آموزش غیرهمزمان (ناهمزمان، ) 33
تفاوت بین روشهای آموزش همزمان و ناهمزمان 33
مقایسۀ مزایا و معایب آموزش همزمان و غیرهمزمان 34
محیط یادگیری الکترونیکی 35
محیط دورههای یادگیری الکترونیکی (محیط اجتماعی و مشارکتی) 37
انواع محیطها ی یادگیری الکترونیکی 39
یادگیری الکترونیکی ۲.۰ 41
فناوریهای یادگیری همراه (ام) 45
کیفیت در یادگیری الکترونیکی 49
اصول کلی در ایجاد دورههای یادگیری الکترونیکی 54
مزایا و معایب دورههای یادگیری الکترونیکی 66
منابع 70
فصل دوم / تاریخچۀ یادگیری الکترونیکی 79
اهداف آموزشی فصل دوم 79
تاریخچۀ واژگانشناسی یادگیری الکترونیکی 81
اولین آموزش از راه دور 83
اولین ماشین یادگیری 83
جنگ جهانی دوم و یادگیری الکترونیکی 84
کامپیوتر در کلاس درس 85
نرمافزارهای آموزشی 86
ظهور اینترنت 88
تاریخچه شبکههای اجتماعی 90
تاریخچۀ رشتۀ یادگیری الکترونیکی 92
منابع 94
فصل سوم / نظریههای یادگیری الکترونیکی 97
اهداف آموزشی فصل سوم 97
نظریههای بنیادین یادگیری 99
نظریۀ رفتارگرایی 100
نظریه شناختگرایی (یادگیری شناختی) 102
اهمیت بُعد انگیزشی در تئوریهای بنیادین یادگیری 103
ساختن گرایی 104
نظریه یادگیری اجتماعی (یادگیری مشاهدهای) 107
نظریۀ یادگیری خود نظمدهی 108
نظریۀ هوش چندگانه 110
نظریههای نوین یادگیری 111
ارتباطات مجازی و ارتباطات واقعی 111
نظریۀ ارتباط از طریق رایانه 116
نظریۀ شناختی یادگیری چندرسانهای (CTML) 118
ساختار حافظه در نظریۀ شناختی یادگیری چندرسانهای 120
نظریۀ رسانههای دیجیتال 122
یادگیری فعال 123
روشهای عملیاتی کردن یادگیری فعال در دورههای یادگیری الکترونیکی 125
نکاتی برای استفاده از یادگیری فعال در آموزش آنلاین 126
حرکت به سمت نظریۀ یادگیری الکترونیکی 128
مدلی برای زمینهسازی نظریۀ یادگیری الکترونیکی 131
منابع 136
فصل چهارم / اصول و مبانی طراحی یادگیری الکترونیکی 143
اهداف آموزشی فصل چهارم 143
طراحی یادگیری الکترونیکی و اهمیت آن 146
طراحی بر اساس نیازهای فراگیران (فراگیر محوری) 150
طراحی بر اساس اهداف یادگیری 152
طراحی بر اساس انتظارت از محیط یادگیری 153
انگیزه و محیط یادگیری 154
شش اصل برای طراحی کارآمدی یادگیری الکترونیکی 155
طراحی وبسایت و صفحات اینترنتی 161
عناصر مؤثر در طراحی یادگیری الکترونیکی 164
۱. فعالیت 164
۲. سناریو 165
۳. بازخورد 166
۴. انتقال 167
۵. زمینه (محیط) 167
۶. تأثیرگذاری 168
طراحی انواع مدلهای یادگیری الکترونیکی 168
طراحی یادگیری الکترونیکی همزمان 169
طراحی یادگیری الکترونیکی ناهمزمان 169
طراحی پشتیبانی عملکرد الکترونیکی 170
طراحی محتوای یادگیری الکترونیکی 171
اصول طراحی متن 172
استفاده از رنگها 175
تحقیقات روانشناختی در خصوص کنتراستهای رنگی 176
طراحی انواع محیطها و ابزارهای یادگیری الکترونیکی 179
مطالعات موردی مجازی و آزمایشگاههای تجربی 179
طراحی آموزشی سیستمهای پیشساختۀ آموزشی 181
طراحی یادگیری الکترونیکی و سبکهای یادگیری 184
نظریۀ هوش چندگانه و طراحی یادگیری الکترونیکی 184
سبک یادگیری فلدر _ سیلورمن و طراحی یادگیری الکترونیکی 186
نظریۀ کلب و و طراحی یادگیری الکترونیکی 188
بایدها و نبایدهای کلی اصول طراحی یادگیری الکترونیکی 188
منابع 190
فصل پنجم / فنّاوریها و ابزارهای یادگیری الکترونیکی 195
اهداف آموزشی فصل پنجم 195
چهار نسل از کاربرد تکنولوژی در آموزش 202
انتخاب نرمافزارها و ابزارهای دورۀ یادگیری الکترونیکی 205
خصوصیت نرمافزارهای یادگیری الکترونیکی 205
ابزارها 211
سختافزار 214
سیستم مدیریت یادگیری (LMS) 216
سایر ویژگیهای ال ام اسها 220
مودل 221
بلکبورد 223
تلنت 224
آی پی آی ایکس 226
پارادیسو 227
سیستم مدیریت محتوای آموزشی (LCMS) 238
وب ۲٫۰ 240
رسانههای اجتماعی 242
شبکههای اجتماعی 245
پلتفرم ایجاد وبسایت 249
ویکیها 250
ابزار طراحی دوره: 254
اینترنت معنایی 257
صفحات اولیۀ وب 261
زبان نشانهگذاری فوق متن (HTML) 261
مکانیاب جهانی منابع (URL) 266
گرافیک و مرورگرهای وب گرافیکی 270
استانداردها برای قابلیت انتقال مشترک 272
مرورگرها 273
فیلمهای وایت برد 277
منابع 282
فصل ششم / استانداردهای یادگیری الکترونیکی 287
اهداف آموزشی فصل ششم 287
پیدایش استانداردهای یادگیری الکترونیکی 288
دستهبندی استانداردهای یادگیری الکترونیکی 297
استاندارد ابرداده 297
XML، زبان ابرداده 299
استاندارد ایجاد دورههای آموزشی 301
استاندارد محتوای دورۀ آموزشی 306
محدودیتهای آموزشی و استانداردهای فنی 306
استانداردهای حرفهای و آموزشی در ارتباط با کیفیت یادگیری الکترونیکی 309
منابع 330
فصل هفتم / ارزشیابی دورههای یادگیری الکترونیکی 341
اهداف آموزشی فصل هفتم 341
مفهوم ارزشیابی و انواع مدلهای آن 342
انواع مدلهای ارزیابی تکوینی و تلخیصی 343
ارزشیابی در دورههای یادگیری الکترونیکی 346
فرایند توسعۀ محتوای یادگیری الکترونیکی 351
ارزشیابی فضای دورههای یادگیری الکترونیکی 356
بررسی تیم آموزشی 357
ارزیابی خدمات پشتیبانی یادگیرندگان 357
بررسی پشتیبانی اداری 358
منابع 359
منابع فارسی 359
منابع انگلیسی 359
نما
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|