برنامه ریزی تولید جامع با رویکرد نگهداری و تعمییرات
نویسنده:
محبوبه بارورزاده - غلامرضا اسماعیلیان
مترجم:
سال نشر:
1399
صفحه:
138
نوبت چاپ:
1

کتاب تألیفی حاضر از سال‌ها تجربه تدریس و پژوهش در حوزه دانشگاهی و فعالیت در صنایع مختلف حاصل‌شده است. ایده تألیف این کتاب از شناخت و مواجه شدن با خلأهایی در حوزه مهندسی صنایع، چه در دانشگاه و چه در صنعت بوده است. چراکه در بخش دانشگاه، دانشجویان این رشته به دلیل مواجه بودن با انبوهی از مطالب و عدم شناخت کافی از صنعت معمولاً نمی‌دانند چه مطالبی نیاز به تمرکز بیشتر داشته و چگونه می‌توانند افزایش بهره‌وری در صنعت را محقق سازند. ازاین‌رو در درجه اول سعی شده ارتباط مناسبی میان مطالب دروس مهندسی صنایع اعم از برنامه‌ریزی تولید به‌عنوان هسته اصلی و مطالب دیگری چون کنترل موجودی، پیش‌بینی فروش، مدیریت تولید و نگهداری و تعمیرات به‌عنوان موارد مرتبط برقرار شود. در این راستا دانشجویان را با یک تفکر نظام‌مند به طبقه‌بندی دانسته‌ها سوق داده و انتظارات صنعت از مهندسین صنایع را در حوزه برنامه‌ریزی تولید با ذکر مثال‌های واقعی معرفی می‌نماید. 

در دنیای رقابت، تحویل به‌موقع نیاز مشتری یکی از قابلیت های مهم یک سازمان در افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان است. هر سازمان از چندین فرایند با اهداف مشخص تشکیل‌شده است که همان اجزای یک سیستم هستند. عاملی که یک سازمان موفق را از یک سازمان ناموفق جدا می‌کند، ایجاد تعادل و هماهنگی میان اهداف فرایندهای آن است. چراکه این اهداف در فرایندهای مختلف و مرتبط دارای تضاد ذهنی هستند. در این کتاب فرایند برنامه‌ریزی تولید جامع به منظور رفع مشکلات و تضاد میان اهداف فرایندهای کسب وکار و نیز ایجاد تعامل و تعادل میان آن‌ها، مورد مطالعه قرار می گیرد. از‌این‌رو پس از معرفی مطالب پایه و ایجاد یک تفکر نظام‌مند به شناسایی چالش‌های مدیریت برنامه‌ریزی مؤثر در سازمان پرداخته و ابزارهای مناسب کاربردی معرفی و با نگاه همه‌جانبه به این مهم، راهکارهای رفع و تعدیل آن‌ها ارائه می‌گردد. این چالش‌ها به دو گروه خارجی و داخلی طبقه‌بندی می‌شوند. گروه خارجی شامل مشتریان و تأمین‌کنندگان است که در فصل دوم روش‌های کاربردی پیش‌بینی تقاضا و ارزیابی تأمین‌کنندگان تشریح و به مبحث کنترل موجودی برای رفع عدم قطعیت‌های این گروه پرداخته ‌شده است. در فصل سوم برنامه‌ریزی ظرفیت تولید به‌عنوان بخش داخلی تشریح شده و فرایند نگهداری و تعمیرات به عنوان فرایندی جهت رفع عدم قطعیت‌های داخلی و دستیابی به ظرفیت بهینه تولید ارائه شده است.

 

 

1- برنامه‌ریزی تولید و فرایندهای مرتبط

1-1- رویکرد فرایندی در سازمان

1-1-1- رویکرد فرایند گرایی

مدل لاک‌پشتی جهت تعریف یک فرایند

1-1-2- فرایند تولید

تشریح اجزای فرایند تولید 

1-2- برنامه‌ریزی تولید

1-2-1- افق زمانی در برنامه‌ریزی تولید

1-3- زمان‌بندی تولید

1-4- مطالعه موردی

1-4-1- مثال واقعی و مدل‌سازی مسئله زمان‌بندی

1-5- وظایف مدیر برنامه‌ریزی

1-6- چالش‌های مدیریت زنجیره تأمین

خودآزمایی

مراجع

2- عدم قطعیت‌های خارجی برنامه ریزی و راهکار مدیریت موجودی

2-1- عدم قطعیت در عرضه‌کنندگان خارجی (تأمین‌کنندگان)

2-1-1- ارزیابی تأمین‌کنندگان

2-2- عدم قطعیت در تقاضا و پیش‌بینی تقاضا (مشتریان خارجی)

2-2-1- پیش‌بینی‌های کیفی

2-2-2- روش دلفی

کنترل کیفیت پرسشنامه

اعتبار و روایی

پايایي

2-2-3- پیش‌بینی‌های کمی

2-2-4- پیش‌بینی‌های علّی

رگرسیون خطی

پیش‌بینی فصلی و روند

2-3- نگهداری موجودی

2-3-1- چرخه موجودی

2-3-2- سیستم اطلاعات مدیریت در مدیریت موجودی

2-3-3- هزینه‌های موجودی

هزینه‌های ثابت راه‌اندازی و سفارش‌ها

هزینه‌های کمبود

2-3-4- سیستم‌های سفارش دهی در کنترل موجودی

2-3-5- کنترل موجودی مستمر و دوره‌ای

2-3-6- روش‌های سفارش دهی در کنترل موجودی

روش (R,Q)

روش (s,S)

2-3-7- کنترل موجودی و پیش‌بینی تقاضا

2-4- مطالعه موردی

خودآزمایی

مراجع

3 - عدم قطعیت داخلی برنامه ریزی و راهکار نگهداری و تعمیرات

3-1- عدم قطعیت در تولید

3-1-1- فرایند ظرفیت تولید و فرم‌های کاربردی

3-1-2- کنترل ظرفیت تولید در نرم‌افزار Excel

3-1-3- رویکرد فرایندی در نگهداری و تعمیرات

3-1-4- تشریح اجزای فرایند نگهداری و تعمیرات

فلسفه و استراتژی نگهداری

خرابی/ نگهداری و تعمیرات اصلاحی

 نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مبتنی بر زمان یا استفاده

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مبتنی بر شرایط

 نگهداری و تعمیرات فرصت

اصلاح و یا بهبود طراحی

تعمیرات اساسی (اورهال)

سیستم‌های نگهداری تعویض

3-1-5- پیش‌بینی بار تعمیر و نگهداری

3-1-6- برنامه‌ریزی ظرفیت نگهداری

3-1-7- سازمان نگهداری و تعمیرات

3-1-8- زمان‌بندی تعمیر و نگهداری

3-2- سازمان‌دهی

3-2-1- طراحی شغل

3-2-2- استانداردهای زمانی

3-2-3- مدیریت پروژه

3-3- فعالیت‌های کنترل

3-3-1- کنترل کار

3-3-2- کنترل موجودی

3-3-3- کنترل هزینه

3-3-4- کنترل کیفیت

3-4- ارزیابی عملکرد و شاخص‌های نگهداری و تعمیرات

3-4-1- شاخص قابلیت دسترسی

3-4-2- قابلیت اطمینان و میانگین زمان بین خرابی‌ها (MTBF)

3-4-3- متوسط زمان تعمیر پذیری (MTTR)

3-4-4- شاخص کارایی دستگاه

3-4-5- میزان کیفیت

3-4-6- اثربخشی جامع تجهیزات (OEE)

3-4-7- تحویل به موقع (OTD)

3-5- کاربرد شاخص‌های نگهداری و تعمیرات در مدیریت ظرفیت

3-6- محاسبه ظرفیت بهینه با رویکرد نگهداری و تعمیرات (مطالعه موردی)

خودآزمایی

مراجع

پیوست 1: انواع پیش‌بینی‌های کیفی

پیوست 2: سری زمانی در پیش‌بینی کمی

پیوست 3: انواع خطاهای پیش‌بینی

واژه نامه

فارسی- انگلیسی

واژه نامه

انگلیسی – فارسی

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved