امروزه ديگر سازمانهاي بزرگ و پيچيدهاي كه دهههاي قبل به وجود آمده بودند، كارساز نيستند و حكم دايناسورهايي را دارند كه توان تطبيق خود با محيط را نداشتند و محكوم به فنا شدند. سازمانهاي بزرگ با ساختارهاي سنتي توان و انعطاف لازم جهت همسويي با تغييرات محيط پيراموني بويژه با توجه به مسايل جهاني شدن را ندارند و براي بقاي خود ناچارند يا تغيير ساختار دهند يا خود را به ابزارهايي مجهز كنند تا توان مقابله با تغييرات جهاني را به دست آورند. يكي از مهمترين اين ابزارها، ايجاد سازمان يادگيرنده و نهادينه كردن يادگيري سازماني است. بنابراين، سازمانهايي موفقتر هستند كه زودتر، سريعتر و بهتر از رقبا ياد بگيرند. درست به همين دليل است كه مفهوم سازمان يادگيرنده و يادگيري سازماني در سالهاي اخير مطرح شده و رشد فزايندهاي داشته است. سازمانها به جاي رفتارها و حركتهاي سنتي خود كه در بهترين شكل آن در برگيرنده آموزش نيز ميبود، تبديل به سازماني شوند كه همواره ياد ميگيرند، يعني كوشش خود را در جهت يادگيري به عنوان يك امتياز رقابتي به كار ميبرند. هدف از نگارش این کتاب فراهم نمودن یک منبع کمک درسی برای دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی و انسانی بخصوص مدیریت در مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد میباشد. مطالب این کتاب با استفاده از منابع علمی جدید و با درنظر گرفتن دیدگاه ها و رویدادهای سازمانی در عرصه تهیه و تدوین گردیده است. در این کتاب سعی شد مطالبی در خصوص یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، سازمان یاددهنده، فراموشی سازمانی، رهبری یادگیرنده و درنهایت میل به تغییر در کارکنان را با توجه به ضرورت و اهمیت مدیریت یادگیری سازمانی در سازمانها به نگارش در بیاوریم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
سیرتاریخی مفهوم یادگیری سازمانی
نظریه ویک و لئون در مورد یادگیری سازمانی
نظریهی مارکورات در مورد یادگیری سازمانی
دسته بندي پژوهشهاي يادگيري سازماني
يادگيري سازماني به مثابه فرايندي پويا
راههاي غلبه بر موانع يادگيري سازماني
استراتژيهاي مهم يادگيري سازماني
يادگيري نوين در سازمانها چيست؟
قابلیت یادگیری سازمانی و عوامل تسهیل کننده آن
یادگیری سازمانی و مدیریت منابع انسانی
ویژگیهای سازمانهای یاد گیرنده
تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
دیدگاه صاحبنظران درباره سازمان یادگیرنده
یادگیری سازمانی و عملکرد سازمان
مدیریت در سازمانهای یادگیرنده
طبقه بندی ویژگیهای سازمان یادگیرنده
تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمانهای سنتی
فصل سوم ـ سازمان یاد دهنده (نسل جدید سازمانهای یاد گیرنده)
ویژگیهای رهبری در سازمان یاد دهنده
رهبران در سازمانهای یاددهنده دارای ویژگیهای مشترک زیر هستند:
جنبههای مشترک سازمانهای یاد دهنده
ویژگیهای ساختاری سازمان یاددهنده
فصل ششم ـ میل به تغییر در کارکنان
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |