یادگیری سازمانی
نویسنده:
اسماعیل عمران‌زاده، علی‌اکبر پیوسته
مترجم:
-
سال نشر:
1399
صفحه:
192
نوبت چاپ:
1

امروزه ديگر سازمانهاي بزرگ و پيچيده­اي كه دهه­هاي قبل به وجود آمده بودند، كارساز نيستند و حكم دايناسورهايي را دارند كه توان تطبيق خود با محيط را نداشتند و محكوم به فنا شدند. سازمانهاي بزرگ با ساختارهاي سنتي توان و انعطاف لازم جهت همسويي با تغييرات محيط پيراموني بويژه با توجه به مسايل جهاني شدن را ندارند و براي بقاي خود ناچارند يا تغيير ساختار دهند يا خود را به ابزارهايي مجهز كنند تا توان مقابله با تغييرات جهاني را به دست آورند. يكي از مهمترين اين ابزارها، ايجاد سازمان يادگيرنده و نهادينه كردن يادگيري سازماني است. بنابراين، سازمانهايي موفقتر هستند كه زودتر، سريعتر و بهتر از رقبا ياد بگيرند. درست به همين دليل است كه مفهوم سازمان يادگيرنده و يادگيري سازماني در سالهاي اخير مطرح شده و رشد فزايندهاي داشته است. سازمانها به جاي رفتارها و حركتهاي سنتي خود كه در بهترين شكل آن در برگيرنده آموزش نيز ميبود، تبديل به سازماني شوند كه همواره ياد ميگيرند، يعني كوشش خود را در جهت يادگيري به عنوان يك امتياز رقابتي به كار ميبرند. هدف از نگارش این کتاب فراهم نمودن یک منبع کمک درسی برای دانشجویان رشته­های علوم اجتماعی و انسانی بخصوص مدیریت در مقطع کارشناسی و کارشناسی­ارشد می­باشد. مطالب این کتاب با استفاده از منابع علمی جدید و با درنظر گرفتن دیدگاه ها و رویدادهای سازمانی در عرصه تهیه و تدوین گردیده است. در این کتاب سعی شد مطالبی در خصوص یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، سازمان یاددهنده، فراموشی سازمانی، رهبری یادگیرنده و درنهایت میل به تغییر در کارکنان را با توجه به ضرورت و اهمیت مدیریت یادگیری سازمانی در سازمان­ها به نگارش در بیاوریم.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                        صفحه

 

 

پیشگفتار 13

 

فصل اول ـ یادگیری سازمانی

مقدمه. 16

ضرورت و اهمیت یادگیری سازمانی.. 18

سیرتاریخی مفهوم یادگیری سازمانی.. 21

تعاریف یادگیری سازمانی.. 25

سازمانها چگونه می‌آموزند؟. 32

نظریه‌های اساسی یادگیری.. 33

نظریه ویک و لئون در مورد یادگیری سازمانی.. 33

نظریه‌ی مارکورات در مورد یادگیری سازمانی.. 33

يادگيري سازماني درعمل چيست؟. 34

دسته بندي پژوهش‌هاي يادگيري سازماني.. 35

اهداف يادگيري سازماني.. 36

سطوح یادگیری.. 37

یادگیری فردی: 37

یادگیری تیمی: 38

فرایند یادگیری سازمانی.. 40

کسب دانش: 40

توزیع اطلاعات: 40

تفسیر اطلاعات: 40

حافظه سازمانی : 40

يادگيري سازماني به مثابه فرايندي پويا 43

انواع یادگیری: 44

یادگیری برای بقاء: 45

یادگیری انطباقی : 45

یادگیری تعمیمی(مولد) 46

عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی.. 47

انواع یادگیری سازمانی.. 51

موانع یادگیری سازمانی.. 53

موانع یادگیری از نظر گاروین.. 54

موانع یادگیری از نظر یانگ... 55

راههاي غلبه بر موانع يادگيري سازماني.. 57

رویکردهای یادگیری سازمانی.. 59

روشهای افزایش یادگیری سازمانی.. 63

چرخه يادگيري سازماني.. 64

استراتژي‌هاي مهم يادگيري سازماني.. 66

يادگيري نوين در سازمانها چيست؟. 66

اندازه گیری یادگیری سازمانی.. 67

ابعاد یادگیری سازمانی.. 67

ویژگی‌های یادگیری سازمانی.. 73

مزایای یادگیری سازمانی.. 74

قابلیت یادگیری سازمانی و عوامل تسهیل کننده آن.. 75

مدیریت سیستم‌های یادگیری.. 78

یادگیری سازمانی و مدیریت منابع انسانی.. 79

 

فصل دوم ـ سازمان یادگیرنده

مقدمه. 84

سازمان یادگیرنده 85

تاریخچه سازمان یادگیرنده 89

تعاریف سازمان یادگیرنده 91

ویژگی‌های سازمان‌های یاد گیرنده 97

تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 99

دیدگاه صاحبنظران درباره سازمان یادگیرنده 104

یادگیری سازمانی و عملکرد سازمان.. 115

مدیریت در سازمان‌های یادگیرنده 116

انواع سازمان‌هاي يادگيرنده 118

سازمانهاي ادراك كننده و متفكر. 118

اهمیت ایجاد سازمان یادگیرنده 120

طبقه بندی ویژگی‌های سازمان یادگیرنده 122

تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان‌های سنتی.. 124

ايجاد سازمان ياد گيرنده 126

 

فصل سوم ـ سازمان یاد دهنده (نسل جدید سازمانهای یاد گیرنده)

مقدمه. 132

تاریخچه سازمانهای یاد دهنده 133

ویژگی‌های رهبری در سازمان یاد دهنده 135

رهبران در سازمان‌های یاددهنده دارای ویژگی‌های مشترک زیر هستند: 136

جنبه‌های مشترک سازمان‌های یاد دهنده 137

ویژگی‌های ساختاری سازمان یاددهنده 138

تدوین دیدگاه قابل یاد دهی.. 140

 

فصل چهارم ـ فراموشی سازمانی

مقدمه. 142

فراموشی سازمانی.. 142

تعاریف فراموشی سازمانی.. 143

فراموشی فردی و سازمانی.. 147

فرآیند فراموشی سازمانی : 148

 

فصل پنجم ـ رهبری یادگیرنده

مقدمه. 154

مفهوم رهبری.. 156

ضرورت و اهمیت يادگيري رهبري.. 157

رهبری یادگیرنده 159

اصول رهبری یادگیرنده 161

 

فصل ششم ـ میل به تغییر در کارکنان

مقدمه. 164

ماهیت تغییر و تعریف آن.. 164

انواع تغییرات سازمانی.. 165

عوامل اصلی تغییر. 166

مديريت تغيير سازماني.. 167

اهداف سازماني براي تغيير. 168

موانع سازمانی: 168

انواع تغییر. 170

مدلهای تغییر. 171

مدل فرآیند گسترش یافته. 174

استراتژي‌هاي تغيير برنامه ريزي شده 174

مقاومت در برابر تغيير. 175

فهرست منابع. 181

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی
علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved