اقدام پژوهی در قالب ساختار
نویسنده:
مظهر بابایی
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
238
نوبت چاپ:
1

ازآنجاکه قالب­های متعدّد و متنوّعی برای نگارش اقدام­پژوهی­ها وجود دارد، معمولاً اشتراک نظرخاصی در بین متخصّصین این حوزه وجود ندارد و همین نکته باعث پراکنده کاری و نبود ساختار مشخّص در اقدام­پژوهی­ها شده است. بدین منظور، در  این کتاب دو نوع از قالب­های ساختاری اقدام­پژوهی­ها معرفی شده است. براین اساس، در کتاب حاضر به معرفی چهار اقدام­پژوهی پرداخته شده است که با نمونه اقدام­پژوهی 1 تا 4 مشخّص شده­اند. این اقدام­پژوهی­ها عملاً انجام گرفته­اند و نتیجه­ی کار عملی مولف و دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان است که در دو قالب، ساماندهی شده‌اند.

در نوع اوّل از قالب معرفی شده­ی این مجموعه،  اقدام­پژوهی­ها در قالب و ساختار پایان نامه­های ارشد و دکتری که شامل پنج فصل­ است،  قرار گرفته­اند.  هدف جانبی این کار،  آشناسازی دانشجو-معلمان  با ساختار  و قالب پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری نیز هست.

در قالب نوع دوم،  اقدام­پژوهی در یک ساختار کلّی چند مرحله­ای قرار گرفته است. بدین صورت که ابتدا عنوان اقدام‌پژوهی و فهرست مطالب آورده شده و پس از ذکر چکیده و مقدمه،  به توصیف وضع موجود و بیان مسأله پرداخته شده، سپس به گردآوری شواهد (1) در مورد دانش­آموز/مورد پژوهش و تحلیل داده­های به دست آمده اهتمام شده است. در مرحله­ی بعد، راه­­حل­های اجرایی پیشنهادی در رابطه با موضوع ارائه شده است. سپس متناسب با شرایط و موقعیت و مشکل دانش­آموز/ مورد پژوهش، راه­حل مناسب از میان راه­حل­ها انتخاب شده و به اجرا درآمده است. درنهایت، شواهد (2) پس از اجرای راه­حل انتخابی گردآوری شده است.

 

چکیده 1

مقدمه2

توصیف وضع موجود 3

بیان مسأله 4

گردآوری اطّلاعات (شواهد1) 6

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها 6

بررسی راه‌حل‌های پیشنهادی 7

انتخاب راه‌حل‌های نهایی و اعتبار بخشی آن‌ها.   9

اجرای راه‌حل‌ها و نظارت بر آن‌ها 9

گردآوری اطّلاعات (شواهد2) 10

نمودار نیمرخ یادگیری دانش‌آموز 11

نتیجه گیری 11

پیشنهادات 12

محدودیت‌ها 12

منابع 13

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved