برنامه ریزی گردشگری (مفاهیم، رویکردها و تکنیک ها) -
نویسنده:
ای. کی. مورفی
مترجم:
دکتر مهرداد صادقی - ملیحه السادات سلطانی
سال نشر:
1401
صفحه:
304
نوبت چاپ:
1

کتاب « برنامه ریزی گردشگری ( مفاهیم، رویکردها و تکنیک­ها)» که تألیف "ای. کی. مورفی" است، توسط دکتر مهرداد صادقی ده چشمه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و ملیحه السادات سلطانی در 304 صفحه در قطع وزیری، ترجمه و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.  در معرفی کتاب آمده است: برنامه ­ریزی گردشگری تلاشی بسیار سازماندهی شده از تفکر منطقی است که برهدف ­های آرمانی و عملیاتی یک مقصد خاص تمرکز دارد و باعث ایجاد تعادل بین هدف های اقتصادی و نیاز به حفاظت از محیط و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان محلی می ­شود. شیوه اساسی برنامه­ ریزی گردشگری که در این کتاب تشریح شده از مفاهیم اصلی و رویکردهای عام متداول در برنامه ­ریزی که با ویژگی­ های خاص نظام گردشگری تطبیق دارد استفاده شده است.

مکانیزم توسعة گردشگری بدون برنامه­ ریزی و کنترل ممکن است با تحریف ­های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همراه باشد که این می­ تواند در رابطه بین گردشگران و ساکنان محلیّ تأثیرگذار باشد. به محض اینکه گردشگری رشد و گسترش یابد تغییرات اجتماعی و اقتصادی در ناحیه مربوطه را به وجود می ­آورد. این می ­تواند مثبت یا منفی باشد. برنامه ­ریزان گردشگری باید مطمئن باشند که گردشگری حداکثر تأثیر مثبت را بر شهر خواهد داشت.

 

یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي شود.

فصل اول:

استراتژی گردشگری

بخش کسب و کار یا کارآفرینان

روندهای بین المللی

اثرات اقتصادی

آثار مستقیم، غیر مستقیم و القا شده

ضریب تکاثری گردشگری

سنجش گردشگری

ارزیابی اثرات اقتصادی

زیرساخت ­ها و سیستم­ های حمل ­ونقل

عوامل اجتماعی و سیاسی

قوت، ضعف، فرصت­ ها و تهدیدات

توسعۀ گردشگری و آموزش محیط­زیست

سیستم آموزش زیست­ محیطی

فصل دوم:

رشد گردشگری

ویژگی ­های مثبت گردشگری

موانع مشارکت کارگران

مدیریت گردشگری پایدار

چالش ­ها و فرصت ­ها

گردشگری فرهنگی

مدیریت گردشگری ساحلی

توسعۀ گردشگری در کشورهای جزیره­ای

توسعۀ منابع انسانی در گردشگری

رشد در گردشگری روستایی

گردشگری و کشاورزی

تعهدات بازاریابی و مسائل آن

فصل سوم:

گردشگری پایدار

گردشگری زیست ­محیطی

گردشگری نامطلوب

توسعۀ گردشگری مبتنی بر گستردگی

گردشگری ساحلی پایدار

اقدامات سازمان ملل متحد

اقدامات دولتی

عمل (اقدام) صنعت گردشگری

اقدام­های غیردولتی

هیئت مدیره ­های گردشگری محلی و منطقه ­ای

اقدام سازمانی

گردشگری ساحلی

اقدامات نهادی

فصل چهارم:

ترویج مقصد

ترویج یک جایگاه

بازاریابی مقصد

استراتژی­ های بازاریابی

ابزارهای لازم برای ترویج

فصل پنجم:

گردشگری و مسافرت هوایی

پیش ­بینی سفر

آثار

فصل ششم:

اقامتگاه، کارمندیابی و خانه­داری

تخصصی شدن شغل

اصل اختیار

سازمان­ های نظارتی

نشست ­های کارکنان

فعالیت­ های کارکنان

کارمند­یابی

شرح شغل

آشنایی با امکانات

جلسۀ توجیهی

آموزش

نخستین آموزش

رویکرد سیستماتیک به آموزش

رعایت استانداردها

آموزش مداوم

روش ­های آموزش

کمک­ های آموزشی

تحصیلات و آموزش

انجمن های حرفه ­ای

صلاحیت­ های شخصی

فصل هفتم:

توسعۀ محصول

زیرساخت­ های لازم برای توسعۀ محصول

زیرساخت­ های سخت

فصل هشتم:

برنامه ­ریزی و بازاریابی گردشگری

برنامۀ بازاریابی

جمعیت­ شناسی و شیوۀ زندگی

شرایط اقتصادی

قوانین و اقدامات دولت

پیشرفت ­های تکنولوژیکی

تقسیم ­بندی بازار

استراتژی کسب­وکار

ترکیب خارجی

محل و دسترسی / مکان

تبلیغات

ترکیب داخلی

بودجۀ بازاریابی

برنامۀ بازاریابی گردشگری

تلاش­های بازاریابی فعلی

بازار هدف

انگیزه­های گردشگری

اهداف تبلیغاتی

موضوع کمپین

رسانۀ تبلیغاتی

روابط عمومی

ایجاد یک برنامۀ ارزیابی

اهداف مدیریت گردشگری

اهداف سیاسی

نقش سهامداران

منافع مشترک در بین سهامداران

تقاضا و اولویت ­ها

 

 

 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved