بازی‌های محلی از بچه‌های دیروز تقدیم به بچه‌های امروز
نویسنده:
حلیمه رشت
مترجم:
-
سال نشر:
1392
صفحه:
91
نوبت چاپ:
1

دانشمندان و روانشناسان معتقدند انسان به وسیله بازی ارتباطی تنگاتنگ با محیط پیرامون خود پیدا می کند که به آن وسیله به کشف و شناخت خود و محیط پیرامونش خواهد پرداخت.

بازی وسیله ای است برای تخلیه و مصرف رساندن انرژی های اضافی و همچنین تمرینی است برای شناخت زندگی جمعی و پی بردن به ارزش نظم و قانون در جامعه

نیاز به بازی از اساسی ترین نیازهای بشر محسوب می شود به کونه ای که مثلا مشاهده ی کودک گوشه گیر و تنها ما را وادار می کند تا به سلامت روان او شک کنیم

این نیاز همگانی و عمومی که حد و مرز جغرافیایی را نمی شناسد، همانند قصه ها و مثلها و افسانه ها و ترانه ها و سایر آداب و رسوم نشاته هایی از حیات فرهنگی جامعه محسوب می شوند و گستردگی و گوناگونی آنها نشانگر زرفا و غنای فرهنگی جوامع تلقی می شود.

در طول زمان چه بسا بازی ها بخشی از شناسه فرهنگی هر جامعه به شمار می آیند و شناخت عمیق ان ها به روشن شدن گوشه های ناشناخته از فرهنگ دیرین مردم کمک خواهد نمود.

هرچند این بازیها دیگر نقش چندانی در پر کردن اوقات فراغت انسان های امروز ندارند و انواع سرگرمی ها رسانه ای و الکترونیکی و پذیرفت که بدون این بازیها تکامل انسان کنونی نیز امکان پذیر نبود.

امروزه برخی از مردم میکوشند از بازیهای قدیمی و آزاد که به طور خودانگیخته شگل گرفته و رایج گشته اند برای لذت بردن و رهایی از قیود زندگی استفاده نموده و ترویج دهند.

بی تردید زحمات درازمدت سرکار خانم حلیمه رشت با همکاری استاد بزرگوار احمد مدان (پذیرا) و جناب آقای محمد تموک که دست به این کار پردازش زده اند نیز چیزی جز این نبوده است که علاوه بر حفظ نگه داری بازی های محلی و سرگرمیهای بومی منطقه که به طور مکتوب به ثبت و ضبط آن همت گماشته اند بتوان ترویج و گسترش دوباره ی آن در ابعاد وسیعتر کمک نمود تا جامعه با پی بردن به ارزشهای قوی و دیرین خود در برابر تهاجمالت فرهنگی بیگانه استوار تر بایستد.

-


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved