اصول و طراحی پایگاه داده ها (مخصوص دانشجویان کاردانی و کارشناسی کامیپوتر)
نویسنده:
تالین ساهاکیان
مترجم:
سال نشر:
1394
صفحه:
296
نوبت چاپ:
10

در سیستم‌های پایگاه داده‌ها، تمامی داده‌ها به‌صورت یکپارچه و تنها در یک محل ذخیره می‌شوند و تمامی کاربران می‌توانند به‌صورت اشتراکی و همزمان از این داده‌ها استفاده کنند. در سیستم‌های پایگاه داده‌ها، هیچ‌یک از کاربران به‌صورت مستقیم به داده‌ها دسترسی ندارند بلکه درخواست‌های خود را در قالب یک دستور سطح بالا به یک نرم‌افزار از پیش ساخته شده به‌نام نرم‌افزار مدیریت پایگاه داده‌ها یا DBMS تحویل می‌دهند.

کتاب حاضر در 6 فصل تنظیم شده است و به مباحثی با عناوین تاریخچه و مفاهیم پایگاه داده‌ها، پایگاه داده‌های رابطه‌ای، جبر رابطه‌ای، زبان پرس‌وجوی ساخته یافته، نرمال‌سازی و مدل‌سازی داده‌ها با استفاده از نمودارهای موجودیت رابطه (ERD) می‌پردازد.

در این کتاب به جای پرداختن به ریز مسائل تئوری، با ارائه مثال‌ها و تمرین‌های متنوع و واقعی ذهن دانشجویان را برای کار در محیط‌های عملی آماده می‌کند.

در فصل‌های ابتدای کتاب تاریخچه و سیر تکاملی پایگاه داده‌ها را بررسی کرده، مدل‌های پایگاه داده‌ها را مقایسه کرده و اجزاء و روند کار سیستم‌های پایگاه داده‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد.

سپس مفاهیم موجود در پایگاه داده‌های رابطه‌ای و قوانین حاکم بر آنها را تشریح می‌کند و در این کتاب، جبر رابطه‌ای را مجموعه‌ای از عملکردها و قوانینی معرفی می‌کند که برای پردازش رابطه‌ها یا جداول به‌کار می‌رود.

در نهایت در فصل‌های پایانی آمده است: مدل‌های داده، نمایشی نسبتاً ساده و غالباً گرافیکی از ساختارهای داده در دنیای واقعی هستند که می‌توانند به‌عنوان یک پل ارتباطی میان طراحان، برنامه‌نویسان و کاربران نهایی مورد استفاده قرار گرفته و آنها را در رسیدن به یک دید مشترک و فهم متقابل از برداشت‌های یکدیگر یاری می‌کنند.

تمامی سرفصل‌های تعریف شده از طرف وزارت علوم برای درس اصول و طراحی پایگاه داده‌های رشته کاردانی و کارشناسی کامپیوتر ارائه شده است.

کتاب «اصول و طراحی پایگاه داده‌ها» در 294 صفحه و به قیمت 27 هزار ریال به‌چاپ رسیده است.

فصل 1: تاریخچه و مفاهیم پایگاه داده ها/9

فصل 2: پایگاه داده های رابطه ای/49

فصل 3: جبر رابطه ای/91

فصل 4: زبان پرس و جوی ساخت یافته/125

فصل 5: نرمال سازی/205

فصل 6: مدلسازی داده ها با استفاده/231

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی مهندسی كامپيوتر

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved