کودک غیر قابل کنترل راهنمای والدگری رفتارهای مخرب کودکان بر اساس رویکرد رفتار درمانی دیالکتیکی
نویسنده:
ماتیس میلر
مترجم:
سمیرا وکیلی- لیلا افضلی- مسلم آشنا
سال نشر:
1402
صفحه:
280
نوبت چاپ:
1

بسیاری از والدین و فرزندان قادر به برقراری ارتباط درست نیستند، با احساسات شدید دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و در زمینه همکاری با یکدیگر با مشکل روبه‌رو هستند (یا هیچ همکاری بین آن‌ها وجود ندارد). در بسیاری از مواقع راهکارهای ارائه شده، یک نفر را مقصر می‌داند (گاهی والدین، گاهی کودک) و در تلاش بسیار برای تغییر فرد مقصر است. خوشبختانه، ماتیس میلر رویکردی را ارائه می‌دهد که بسیار مفیدتر است و سرزنشگری کمتری دارد، این رویکرد پذیرش و ذهن‌آگاهی را با تغییر و اصول یادگیری هم‌سو می‌کند. میلر، با درک مشکلاتی که عمدتاً در تعاملات والد-فرزند وجود دارد، انبوهی از مداخلات عملی و مبتنی بر مهارت را بر مبنای DBT و بدون قضاوت یا سرزنش ارائه می‌کند. این رویکردها می‌توانند برای همه والدین مفید باشد، خواه مشکلات رفتاری، معمولی باشند خواه از جمله مشکلات خارج از کنترل باشند. ماتیس شیوه‌نامه‌های واضحی را برای والدین فراهم کرده است که برای هر خانواده‌ای مفید خواهد بود

پیشگفتار 15

معرفی 17

هدف این کتاب 18

آیا شما مخاطب این کتاب هستید؟ 19

بالارفتن از کوه فرزندپروری 19

نحوه استفاده از این کتاب 21

فصل اول: شروع 23

فرزند غیرقابل کنترل کیست؟ 24

تشخیص کودک غیرقابل کنترل 25

اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی 26

اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه 27

اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه 27

زندگی با یک کودک غیرقابل کنترل 29

اساس DBT 31

دیالکتیکی به چه معناست؟ 31

چرا دیالکتیک؟ 33

مفاهیم بنیادین DBT 33

مفهوم ۱: جهان مملو از نیروهای مخالف است. 34

مفهوم ۲: تنها اصل ثابت در جهان، تغییر است. 36

مفهوم ۳: تغییر یک معامله است. 38

آیا تابه‌حال کودکان غیرقابل کنترل را دیده‌اید؟ 39

نیمه پر لیوان «غیرقابل کنترل» 43

فصل دوم: پذیرش: کلید تغییر 45

پذیرش چیست (و چه‌چیزی نیست)؟ 46

پذیرش و تغییر: تعادل 47

گزینه ۱: آن مشکل را حل کنید. 48

گزینه ۲: احساس خود را نسبت به مشکل تغییر دهید. 49

گزینه ۳: آن مشکل را تحمل کنید. 50

گزینه ۴:  نگون‌بخت بمانید (یا اوضاع را بدتر کنید) 51

پذیرش باعث تقویت روابط سالم می‌شود 53

موانع بر سر راه پذیرش 56

فصل سوم: راهبرد‌های کاربردی پذیرش 61

پذیرش بنیادی چیست؟ 61

راهبرد‌های پذیرش 63

مزایا و معایب 64

ارتباط برقرار کنید تا بتوانید بپذیرید 66

به دنبال شباهت‌ها باشید 67

ذهن خود را متمرکز کنید 68

رغبت در مقابل خودسری 69

عمل معکوس 71

از پیش محیا شوید 72

راهبرد‌های دستیابی به پذیرش بنیادی 74

پذیرش در عمل 75

موقعیت ۱: آرامش قبل‌از طوفان 75

موقعیت ۲: ناهمخوانی شخصیت 77

موقعیت ۳: انتخاب‌های مختلف زندگی 79

موقعیت ۴: مرحله رنج‌آور 80

موقعیت ۵: نیاز پیش‌بینی‌نشده خاص 81

فصل ۴: ذهن‌آگاهی: روشنگر راه 85

ذهن‌آگاهی چیست؟ 86

چرا ذهن‌آگاهی یک راهبرد پذیرش است؟ 86

مزایای فرزندپروری ذهن‌آگاه 87

دستیابی به ذهن‌آگاهی 89

مهارت‌های «چه‌چیز» 89

مهارت «چه‌چیز» شماره ۱: مشاهده 90

چرا مشاهده؟ 90

مهارت «چه‌چیز» شماره ۲: توصیف 93

مهارت «چه‌چیز» شماره ۳: مشارکت‌کردن 96

چرا مشارکت؟ 97

مهارت‌های «چگونه» 99

مهارت «چگونه» شماره ۱: دوری از قضاوت 99

مهارت «چگونه» شماره ۲: حضور ذهن‌آگاه در لحظه 105

مهارت «چگونه» شماره ۳: مؤثربودن 109

ذهن‌آگاه بودن در عمل 113

موانع ذهن‌آگاهی 120

فصل ۵: اعتباردهی: تقویت‌کننده روابط 123

اعتباردهی 123

اعتباردهی چیست؟ 124

باطل‌سازی چیست؟ 125

چرا اعتباردهی مهم است؟ 127

بهبود ارتباط و تنظیم هیجانی 128

کاهش تناقض 129

افزایش انگیزه 130

ایجاد یک ذهنیت بهتر 130

اعتباردهی در عمل 131

به چه‌چیز اعتبار دهیم؟ 133

چه زمانی اعتبار ندهیم؟ 135

چگونه اعتبار دهیم؟ 136

موانع اعتباردهی 143

فصل ۶: راهبرد‌های تقویت برای شکل‌دهی به رفتار فرزند خود 147

تقویت چیست؟ 149

انواع تقویت 150

تقویت مثبت 151

تقویت منفی 152

چه زمانی تقویت کنیم؟ 156

راهبرد‌های تقویت مثبت 159

ستایش 159

قراردادها و نمودارهای رفتاری 161

مرحله ۱: برنامه‌ریزی 163

مرحله ۲: ایجاد 165

مرحله ۳: اجرا 171

مرحله ۴: ارزیابی و انطباق 171

تقویت در عمل 172

موانع تقویت: 180

فصل ۷: راهبرد‌های تغییر برای کاهش رفتار نامطلوب 185

تنبیه 186

مزایا و معایب تنبیه 189

روش‌های انجام تنبیه مؤثر 192

پیامدهای طبیعی 197

تنبیه در عمل 199

خاموشی 203

روش‌های انجام خاموشی 204

خاموشی در عمل 206

اشباع 208

روش‌های اجرای اشباع 209

اشباع در عمل 211

موانع تنبیه، خاموشی و اشباع 212

بررسی اجمالی: راهبرد‌های تغییر 213

از کدام مهارت و در چه زمانی استفاده کنیم؟ 215

فصل ۸: تنظیم، اجرا و حفظ محدودیت‌ها 217

چرا تنظیم محدودیت‌ها مهم است؟ 218

چه زمانی باید محدودیت‌ها را تنظیم کنم؟ 219

هنگام تنظیم محدودیت‌ها چه مواردی را باید در نظر گرفت؟ 222

رابطه والد_فرزند 222

تمرین نسبت مثبت-منفی 223

وضعیت عاطفی شما 223

قابلیت‌های فرزند شما 224

محدودیت‌های موجود 225

پارامترها 226

انگیزه شما 226

ماهیت 226

زمان و مکان 227

نحوه تعیین، حفظ و برقراری محدودیت‌ها 227

تنظیم محدودیت در عمل 232

ثبات و انعطاف‌پذیری 236

ثبات 236

انعطاف‌پذیری 237

ثبات و انعطاف‌پذیری در عمل 242

موانع تنظیم محدودیت 246

فصل ۹: یافتن تعادل در خانواده خود 251

تعادل در عمل 254

داستان لیلی (از زبان والدینش) 255

داستان تایلر 260

آنچه قبل‌از رفتن باید بدانید 268

فهرست نهایی مهارت‌های فرزندپروری 269

قدردانی‌ها 275

واژهنامه 277

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved