گسترش سريع فناوري، دسترسي همگاني به اطلاعات، فرو ريختن مرزهاي جغرافياي دانش و پديده جهاني شدن از يك سو و افزايش چشمگير تقاضاي اجتماعي براي ورود به آموزش عالي و رشد بي رويه موسسات آموزش عالي در كشور از سوي ديگر باعث شده است كه دانشگاهها نيز مانند ساير مؤسسات و سازمانهاي صنعتي و تجاري براي مقابله با بحران ها، ناملايمات و تهديدها و همچنين حفظ بهاي خويش و دوام در اين دنياي پر رقابت امروزي نياز به يادگيري را احساس و درك كنند.
كتاب حاضر در 4 فصل تنظيم شده است و بخش هايي با عناوين ساختار دانشگاه ها و نگاهي به تحولات آموزش عالي در ايران، نظريه هاي رهبري، رهبري از ديدگاه تيچي و ايجاد سازمان ياد دهنده را مورد بررسي قرار مي دهد.
اين كتاب با ويژگي هاي خاصي از نظير بررسي ساختار و رسالت دانشگاه ها، سير تكاملي آموزش عالي در ايران و اسلام، تحولات تاريخي نظريه هاي رهبري و معرفي سازمان ياد دهنده، مؤلفه هاي آن و چگونگي تشكيل و ايجاد سازمان ياد دهنده مي تواند براي استادان و دانشجويان رشته هاي مديريت، مديران اجرايي مراكز آموزش عالي، مديران سازمان هاي تجاري – صنعتي و همه علاقه مندان به مطالعات مديريت و رهبري و نظريه هاي مديريتي مورد استفاده قرار گيرد.
كتاب « سازمان ياد دهنده» در 184 صفحه و به قيمت 2200 تومان به چاپ رسيده است.
عنوان صفحه
پيشگفتار........................................................................................................................... 3
مقدمه............................................................................................................................... 9
فصل اول: ساختار دانشگاهها و نگاهي به تحولات آموزش عالي در ايران
دانشگاه به عنوان يك سيستم............................................................................................ 14
مديريت دانشگاه.............................................................................................................. 19
سطوح سازمان................................................................................................................ 22
رسالت دانشگاه............................................................................................................... 23
چالش هاي فراروي آموزش عالي............................................................................................. 26
دانشگاه نوين................................................................................................................. 31
سير تاريخي آموزش عالي در ايران.......................................................................................... 34
ايران باستان................................................................................................................... 34
ظهور اسلام.................................................................................................................... 36
پيدايش آموزش عالي به سبك غربي در ايران......................................................................... 40
تأسيس وزارت علوم ........................................................................................................ 43
انقلاب اسلامي............................................................................................................... 45
فصل دوم: نظريه هاي رهبري
تئوري هاي پيشين رهبري..................................................................................................... 49
مفهوم و ماهيت رهبري..................................................................................................... 50
نظريه هاي رهبري............................................................................................................ 54
ديدگاه مبتني بر ويژگي هاي شخصي.................................................................................. 54
ديدگاه مبتني بر رفتار رهبري.............................................................................................. 56
ديدگاه اقتضايي در رهبري.................................................................................................. 58
ويژگي رهبران اثر بخش......................................................................................................... 62
ديدگاههاي نو در رهبري..................................................................................................... 64
يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده.................................................................................. 66
مفاهيم اساسي سازمان ياد گيرنده.................................................................................... 69
فصل سوم: رهبري از ديدگاه تيچي
نياز به رهبري...................................................................................................................... 79
آموزش رهبران..................................................................................................................... 80
سازمان ياد دهنده................................................................................................................ 82
همسويي........................................................................................................................... 86
جمع آوري دانش.................................................................................................................. 87
همزماني............................................................................................................................ 88
حداكثر استفاده از زمان......................................................................................................... 90
چالش جديد براي همه.......................................................................................................... 91
مقصد................................................................................................................................ 91
نياز به سرعت..................................................................................................................... 93
نياز به اندازه........................................................................................................................ 93
دانش به عنوان يك سرمايه مهم.............................................................................................. 94
فصل چهارم: ايجاد سازمان ياد دهنده
ويژگيهاي ساخت سازمان ياددهنده.......................................................................................... 97
الگوي ذهني سازمان ياد دهنده.......................................................................................... 98
الگوي ذهني يادگيري رهبر................................................................................................. 99
ياددهي در عمليات روزانه انجام مي شود............................................................................. 100
زيرساخت سازمان ياد دهنده.............................................................................................. 101
چرخه ياددهي..................................................................................................................... 105
هنر رهبري : معلمان خوب و بد........................................................................................... 105
ديدگاه قابل ياددهي.............................................................................................................. 109
رهبري كردن ياددهي است................................................................................................ 110
ارزشهاي ديدگاه قابل ياددهي............................................................................................. 112
تدوين ديدگاه قابل ياددهي................................................................................................. 113
ايده ها
رهبران ايده ها را توليد مي كنند.......................................................................................... 119
ارزشها............................................................................................................................... 121
نقش ارزشها و رهبري سازمان........................................................................................... 124
ارزشهاي شخصي رهبران.................................................................................................. 125
توسعه ارزشهاي شخصي ................................................................................................. 126
ارزشهاي شخصي در رهبري.............................................................................................. 127
تصميم گيري سازماني...................................................................................................... 129
ايجاد ارزشهاي سازماني................................................................................................... 130
الگودهي........................................................................................................................ 131
ارزشها در سازمان ياددهنده............................................................................................... 132
تغيير ارزشها.................................................................................................................... 134
زندگي با ارزشها.............................................................................................................. 135
انرژي................................................................................................................................. 136
مكانيسم هاي عمل......................................................................................................... 137
گذرهاي خلاق................................................................................................................. 138
منابع انرژي مديران........................................................................................................... 143
قاطعيت در تصميم گيري........................................................................................................ 144
حقيقت و جرئت............................................................................................................... 146
توسعه قاطعيت................................................................................................................ 148
پيشينه علمي ................................................................................................................ 149
نتيجه گيري..................................................................................................................... 154
الگوي پيشنهادي ايجاد دانشگاه ياد دهنده................................................................................ 157
منابع فارسي...................................................................................................................... 162
منابع انگليسي................................................................................................................... 165
فهرست واژگان..................................................................................................................... 174
انگليسي به فارسي............................................................................................................. 178
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|