امروزه همزمان با پيشرفت تفكر علمي بايد راهكار ها و قانون مندي هاي مشخص در تئوري و عمل جهت حل مسائل بي شمار در زمينه هاي فلسفي ،روان شناسي و علوم ديگر را به خوبي شناخت.آن مسائل فلسفي و روانشناسي كه در بررسي مراحل مختلف امكانات كسب معرفت انسان و عقايد نوين به وجود مي ايند از اهمت ويژه اي برخوردارند.
«پروفسور آلبرت ناچالجيان زماني دست به تحقيق و انتشار اين كتاب زد كه در كشور اتحاد جماهير شوروي«سابق»كمتر كسي به خود اجازه مي داد كه وارد بحث هاي ايده اليستي همچون «شهود»شود.
خلاقيت يكي از اساسي ترين ،مهم ترين،پيچيده ترين و در عين حال جالب ترين و شيرين ترين مباحث علم روان شناسي است.در زمان ها و شرايط مختلف اين موضوع مورد مطالعه ،تأمل،تحقيق،تفكر و تفسير انديشمندان و بخصوص روان شناسان بزرگ قرار گرفته است.در اين زمينه كتاب حاضر با دقت و صحت و احاطه كامل موضوع از تمام زوايا و بيان گويا و روشن جاي بسيار والا و پر بهايي را اشغال مي كند.
اين اثر درباره يكي از مسائل مهم فلسفي و روانشناسي خلاقيت يعني بررسي «اشراق و شهود»است. در كتاب حاضر سعي شده است به بررسي و شناخت يكي از لحظه هاي مهم خلاقيت تفكر كه در روان شناسي اغلب آن را «اشراق» ، «بصيرت ناگهاني» و يا«كشف شهود» ناميده اند.
كتاب« اشراق و شهود در فرايند خلاقيت علمي »در چهار فصل با عناوين جنبه هاي مختلف مسئله تفكر و انواع شهود،مسئله«بارقه»شهودي در فرايند خلاقيت علمي،چندين تز فرضي و چندين طريق نهادينه كردن فرضيه به همراه منابع و نمايه به چاپ رسيده است.
اين كتاب از زبان ارمني با دقت هر چه تمام تر به فارسي برگردانده شده است و در اختيار عموم خوانندگان و به خصوص دانشجويان و استادان و به طور كل علاقه مندان به روان شناسي قرار دارد.
اين كتاب در 176 صفحه،با تيراژ 1000 جلد و به قيمت 1700 تومان منتشر شده است.
عنوان صفحه
بخش اول: جنبههاي مختلف مسئلهي تفكر و انواع شهود (intuition)................................. 13
جنبههاي مختلف مسئلهي تفكر................................................................................ 13
اهميت كار تعقلي.................................................................................................... 23
نيمه هشيار (Subconscious) و شهود (Intuition).......................................................... 24
«اتفاق» در فرايند خلاقانه.......................................................................................... 28
نقش تخيل (فانتزي Fantasy) در فرايند خلاقيت علمي.................................................... 31
ماهيت ديالكتيكي پيشرفت علم................................................................................. 33
انواع شهود............................................................................................................ 40
شهود حسي......................................................................................................... 51
شهود تعقلي.......................................................................................................... 55
بخش دوم: مسئله «بارقه» شهودي در فرايند خلاقيت علمي........................................... 65
بخش سوم: چنديدين تز فرضي.................................................................................. 95
بخش چهارم: چندين طريق نهادينه كردن فرضيه............................................................ 123
واقعيت تفكر نيمه هشيار.......................................................................................... 148
برخي چشم اندازها................................................................................................. 161
منابع.................................................................................................................... 171
نمايه..................................................................................................................... 175
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
|