فرهنگ لغات و اصطلاحات محيط زيست
نویسنده:
ايرج اله دادی - غلامعباس اکبری - فيروزه يزدانی
مترجم:
سال نشر:
1386
صفحه:
512
نوبت چاپ:
1

در چند دهه اخیر، علوم زیست محیطی با پیوستن به دیگر قلمروهای علمی ازجمله شاخه‌های مختلف علوم پایه، فنی، مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی و یافتن جایگاه خود به‌عنوان یک حوزه مستقل علمی و باتوجه به خلأ موجود در جهان دراین زمینه، با سرعت چشمگیری توسعه یافته است.

در کشور ما نیز، باتوجه به الویت‌های موجود و اوج‌گیری معضلات زیست‌محیطی، توسعه علمی دراین مقوله در بخش آموزش‌ عالی و دانشگاهی کشور از چند سال گذشته آغاز شده و خوشبختانه مورد استقبال دانشجویان بسیاری در سراسر کشور و در مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری قرار گرفته است.

در چنین شرایط، نیاز روزافزون دانشجویان و محققین مختلف زیست‌محیطی به مجموعه اصطلاحات و واژگان تخصصی و اساسی این رشته به دو زبان فارسی و انگلیسی، مقدمه‌ساز تلاش مولفان برای ایجاد این کتاب شد. باتوجه به نوپا بودن این دانش در کشور و محدودیت موجود در زمینه منابع و مأخذ فارسی و مراجعه بسیاری از دانش‌پژوهان به متون انگلیسی برای رفع نیازهای علمی، تهیه یک فرهنگ واژگان و اصطلاحات جامع محیط زیست، ضروری دانسته شد.

تدوین و ترجمه اصطلاح‌نامه‌ای معتبر در زمینه محیط زیست می‌تواند به هماهنگی و انسجام نمایه‌سازی مدارک علمی این رشته در سطح دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کمک شایانی می‌کند.

انتخاب و تهیه واژگان این فرهنگ، با مراجعه به منابع مختلف و معتبر علمی در ارتباط با علوم محیط زیست صورت پذیرفته است. پس از آن با معادل‌گذاری فارسی برای هریک از واژه‌ها، سعی شده با یکدست کردن معادل‌ها، ویرایشی مناسب در ارتباط با مجموعه واژه‌ها انجام شود.

لازم به ذکر است این فرهنگ اصطلاحات بخش عمده‌ای از لغات و اصطلاحات عمومی و تخصصی در زمینه محیط زیست را در خود دارد و می‌تواند به‌عنوان یک مجموعه نسبتاً کوچک و قابل حمل در کنار سایر منابع موجود در این زمینه، پاسخگوی نیازهای موجود باشد.

باوجود مجموعه فعالیت‌های انجام شده، گردآوری تمامی اصطلاحات و واژگان با مشکلات زیادی روبرو بوده است که ازجمله این مشکلات، کمبود منابع تخصصی، محدودیت نیروی انسانی متخصص در حوزه اصطلاح‌شناسی محیط زیست، گستردگی کار و محدودیت زمانی بوده است.

کتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات محیط زیست» در 504 صفحه و با قیمت 65 هزار ریال به‌چاپ رسیده است.

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی محیط زیست

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved