طراحی و پياده سازی سيستم چک الکترونيکی در ايران
نویسنده:
فريا نصيری مفخم
مترجم:
سال نشر:
1386
صفحه:
124
نوبت چاپ:
1

چک کاغذی، رایج‌ترین ابزار پرداخت غیرنقدی است، به طوری که هیچکدام از ابزارهای پرداخت الکترونیکی اعتباری و نقدی، مزایای چک کاغذی را ندارد و برای پرداخت‌های کلان بازرگانی مناسب نیست.

امروزه محصولاتی تحت عنوان چک الکترونیکی، تهیه شده‌اند که همگی یک چک الکترونیکی به معنای واقعی کلمه نیستند.

این محصولات در یکی از دسته‌های «الکترونیکی کردن چک»، «تصویر نمودن چک»، «تبدیل چک» «جایگزینی چک» و «نوشته‌های امضا نشده» واقع می‌شوند. ولی چک الکترونیکی، یک چک تمام الکترونیکی و یک جایگزین الکترونیکی برای چک کاغذی محسوب می‌شود. چک الکترونیکی، سندی دیجیتالی و امضا شده به صورت الکترونیکی است که می‌تواند سایر اسناد و اطلاعات صورت‌حساب، اعلامیه‌ها، پشت‌نویسی و واگذاری را نیز با خود به همراه داشته باشد.

مزیت دیگر چک الکترونیکی، این است که روی استانداردها و شبکه‌های باز طراحی می‌شود و مانند سایر روش‌های پرداخت الکترونیکی ممکن است در معرض حملات واقع شود.

این کتاب در 5 فصل با عناوین مقدمه، چک الکترونیکی، سیستم پایاچک، مدل پیشنهادی پرداخت اینترنتی در ایران برای چک الکترونیکی، طراحی و پیاده‌سازی مدل سیستم پایاچک و نتیجه‌گیری، پیشنهادها و راهکارهای آینده تنظیم شده است.

در بخش‌هایی از کتاب آمده است: تحول سیستم‌های پرداخت، از جمله مهمترین ملزومات برای پیوستن ایران به صحنه تجارت الکترونیکی است. طراحی مدل پایاچک براساس قانون چک جمهوری اسلامی ایران، امکانات شبکه اینترنت، استانداردهای پرداخت، زیرساخت‌ها، امکانات نظام‌های پرداخت کشور و نیازها صورت گرفته است.

در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی، امنیت جایگاه ویژه‌ای دارد، که مراحل آزمون و استقرار پیاده‌سازی واقعی مدل، نیازمند حضور مرجع صدور گواهی است که با تدوین نظام ملی تأیید هویت و امضای دیجیتالی و نهاد مدیریت کلان آن، به کمک دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌‌های همکار و طراحی، تدوین و پیاده‌سازی بانکداری الکترونیکی، توسط وزارت امور اقتصادی و بانک‌ها و شرکت‌های مخابرات امکان‌پذیر خواهد بود.

این کتاب در 130 صفحه به همراه واژه‌نامه انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی و منابع و مآخذ فارسی و انگلیسی به قیمت 1200 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

عنوان................................................................................................................. صفحه

سخن ناشر.......................................................................................................... 5

فصل اول: مقدمه.................................................................................................... 7

فصل دوم: چک الکترونیکی....................................................................................... 17

فصل سوم: سیستم پایاچک، مدل پیشنهادی پرداخت اینترنتی در ایران برایچک الکترونیکی.. 41

فصل چهارم: طراحی و پیاده‌سازی مدل سیستم پایاچک............................................... 69

فصل پنجم: نتیجه‌گیری، پیشنهادها و راهکارهای آینده.................................................. 103

واژه‌نامه................................................................................................................ 115

منابع و مآخذ......................................................................................................... 123

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی حسابداری

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved