نانو مواد (خواص، توليد و كاربرد)
نویسنده:
دكتر فتح ا... كريم زاده - مهندس احسان قاسمعلي - مهندس سامان سالمي زاده
مترجم:
سال نشر:
1388
صفحه:
276
نوبت چاپ:
2

 

نانو مواد موادي هستند كه ساختار و يا جزئي در ابعاد نانومتر داشته باشند. در يك نگاه كلي نانو مواد شامل نانو ذرات، فولرين ها، نانو لوله ها، نانو الياف، نانو سيم ها، نانو كامپوزيت ها و مواد نانو ساختار به شكل پوشش ها يا جامدات نانو ساختار مي باشند.

در اين راستا خواص فيزيكي، شيميايي و مكانيكي منحصر به فرد نانو مواد سبب بوجود آمدن پتانسيل كاربردي عظيمي در اين مواد گشته است.

تلاش مؤلفان اين كتاب بر آن بوده كه يك نماي كلي از خواص، روش هاي توليد و كاربردهاي نانو مواد در صنايع مختلف براي خواننده تصوير شود. در اين راستا در فصل اول كتاب به بررسي مقدماتي و بيان اصول كلي نانو تكنولوژي پرداخته شده و تلاش گرديده تا اصول پايه اي نانو تكنولوژي و برخي مفاهيم كاربردي اين فناوري براي خواننده به زباني ساده بيان شود و ذهن خواننده براي مطالعه فصول بعدي آماده تر گردد. در فصل هاي بعدي كتاب به ترتيب به بررسي خواص، برخي از روش هاي توليد و كاربردهاي نانو ذرات، مواد نانو ساختار، فولرين ها، نانو لوله هاي كربني، نانوسيم ها و نانو الياف، نانو كامپوزيت ها و پوشش هاي نانو ساختار پرداخته شده است.

يكي از فصل هاي جالب و جديد اين كتاب، فصل نهم مي باشد كه در آن به بررسي روش هاي جوشكاري نانو مواد پرداخته شده است. اين مبحث از جديدترين موضوعات مورد مطالعه در زميه نانو مواد مي باشد كه سعي شده است به شكلي مناسب و با زباني ساده در اين كتاب گنجانده شود. بدون شك استفاده از مواد نانو در صنايع مختلف نياز به شناسايي خواص اين مواد دارد. بدين منظور در فصل آخر به بررسي روش هاي مشخصه يابي مواد نانو پرداخته شده است.

كتاب حاضر مي تواند به عنوان يك مرجع مناسب براي محققين، مهندسين و دانشجوياني مورد استفاده قرار گيرد كه نياز به اطلاعات بيشتري راجع به خواص، روش هاي توليد و كاربردهاي نانو مواد دارند.

كتاب «نانو مواد» در 261 صفحه و به قيمت 40 هزار ريال به چاپ رسيده است.

فصل1-مقدمه اي بر نانوتكنولوژي/1

فصل2-نانو ذرات/ 27

فصل3-نانوساختارها/ 57

فصل4-فولرين ها/81

فصل5-نانو لوله هاي كربني/101

فصل6-نانوالياف و نانوسيم‌ها/143

فصل7-نانوكامپوزيت ها/153

فصل8-پوشش هاي نانوساختار/ 191

فصل9-جوشكاري مواد نانو/203

فصل10-مشخصه‌يابي مواد نانو/221

واژه نامه/ 249

واژه ياب/257

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی مواد و متالوژی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved