فرهنگ توصيفي نفت و گاز
نویسنده:
ناصر حامدني
مترجم:
سال نشر:
1388
صفحه:
400
نوبت چاپ:
1

كشور ما به عنوان يكي از كشورهاي غني در زمينه نفت و گاز با گذشت بيش از يك سده از اكتشاف، استخراج و پالايش، سرمايه گذاري عظيمي را در اين ساليان نموده است و گسترش اين سرمايه گذاري ها براي آينده و رقابت با ديگر كشورهاي پيشرفته نيز ضرورت دارد، به خصوص اين كه كشور عزيزمان ايران، پس از يك قرن فعاليتو مديريت در اين حوزه هنوز جزء كشورهاي دارنده فناوري نفت و گاز محسوب نشده و به اندازه كافي در ايجاد توسعه اين فناوري مشاركت نداشته است.

خوشبختانه در حال حاضر تمامي مديران صنعت نفت به ضرورت توسعه فناوري آگاهي داشته، با شروع جريان هاي علمي در دانشگاه ها و انجام اقدامات نوآورانه در صنعت، تعاملات بيشتري بين اين دو نهاد بوجود آمده است كه با حمايت هاي هوشمندانه دولت و اتخاذ تصميمات جسورانه بر شدت و قوت آن افزوده خواهد شد. از جمله اين مصداق ها مي توان به گسترش رشته هاي دانشگاهي، افزايش جذب دانشجويان، توسعه بخش خصوصي و انجام ابتكارات و ثبت اختراعات در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي اشاره نمود.

صنعت نفت در كشور ما يك صنعت وارداتي بوده است اما گذشت بيش از صد سال از ورود، هنوز به بومي سازي آن ختم نشده است. شايد يكي از دلايل آن نا آشنايي عامه مردم با مفاهيم اين صنعت و عدم گسترش زبان عمومي آن در جوامع باشد بطوري كه اكثر واژگان و اصطلاح هاي رايج در اين صنعت به زبان انگليسي متداول بوده و مورد استفاده قرار مي گيرد ولي دانشجويان، صنعت كاران، نوآوران و كارآفريناني كه مي توانند نقش مؤثري در توسعه اين صنعت و فناوري هاي مربوط داشته باشند، كمتر از آن آگاهي داشته و استفاده مي كنند.

كتاب حاضر به منظور توصيف واژه ها و اصطلاحات رايج در صنعت نفت از كتب و سايت هاي متعدد اينترنتي جمع آوري و به زبان فارسي برگردانده شده است.

كتاب «فرهنگ توصيفي نفت و گاز» در 400 صفحه و به قيمت 110 هزار ريال به چاپ رسيده است.

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved