اگر بپذيريم كه داشتن انگيزه قوي دليل تلاش فراگيران در تعيين اهداف، انتخاب روش براي دست يابي به اهداف مذكور و ارزيابي از ميزان پيشرفت در رسيدن به اهداف تعيين شده است.
مي توان به راحتي پذيرفت كه يكي از اهداف عالي و ساختار آموزشي يا هر معلمي بيش از آنكه بر كميت محتوا تأكيد داشته باشد بايد به نحوه عرضه محتوا توجه كند تا بتواند به فراگيران براي كسب محتوا و مهارت حتي پس از پايان دوره هاي آموزشي انگيزه بدهد.
كتاب حاضر از لحاظ نظري و عملي آموزش فعال را بررسي مي كند و خواننده ملزم نيست كتاب حاضر را به ترتيب برگ به برگ و فصل به فصل مطالعه كند، اما در عين حال مطالب به گونه اي تنظيم شده است كه هر قسمت از كتاب قسمت ديگر را تقويت و تكميل مي كند و به خواننده دانشي مي دهد كه مي تواند علاوه بر طرح هاي ارائه شده در اين كتاب براي آموزش فعال طرح هايي نو تدوين كند استراتژي هاي 8 گانه طرح شده در اين كتاب، مختص مربيان يا عناوين درسي خاص نيست، بلكه مربيان مختلف مي توانند از اين استراتژي ها براي تدريس مسائل درسي مختلف، در كلاس هايي متشكل از تعداد فراگيران متفاوت، استفاده كنند.
كتاب «تعليم روش آموزش فعال» در 168 صفحه و به قيمت 30 هزار ريال به چاپ رسيده است.
مقدمه مترجم................................................................................................. 9
مقدمه مؤلف.................................................................................................. 11
گام 1 پيش از شروع كلاس به طور رسمي كاري را براي انجام دادن به فراگيران ارائه دهيد...15
گام2 شالوده نخستين تعاملات اجتماعلي ميان فراگيران را فراهم آوريد........................ ..15
گام 3 جوشكن هايي ايجاد كنيد كه از همان آغاز موجبات مشاركت فراگيران در مطالب
آموزشي را فراهم كند...................................................................................... 23
گام 4 از آغاز كار در جهت مشاركت هر چه بيشتر فراگيران بستر سازي كنيد..................... 29
گام 5 در فراگيران نسبت به مطالبي كه ارائه مي شود، علاقه مندي ذهني ايجاد كنيد..... ......35
گام 6 به فراگيران كمك فكري كنيد تا مطالب را دريابند.............................................. 39
گام 7 فراگيران را در ارائه مشاركت دهيد............................................................. 45
گام 8 به فراگيران كمك كنيد تا مطالب ارائه شده را به ذهن بسپارند............................. 51
گام 9 قبل از اينكه فراگيران را به يكباره درگير بحث كنيد، علاقه آنها را به موضوع جلب كنيد55
گام 10 سوال هاي اثر بخش را به منظور مباحثه مطرح كنيد....................................... 59
گام 11 با دادن آمادگي قبلي به فراگيران، كيفيت بحث را ارتقاء دهيد............................ 63
گام 12 ساختار بحث كلاسي را تغيير دهيد............................................................. 67
گام 13 كمك كنيد تا بحث روان پيش رود.............................................................. 73
گام 14 به فراگيران كمك كنيد تا سوال كردن را شروع كنند....................................... 79
گام 15 در فراگيران نياز به پرسيدن را ايجاد كنيد................................................... 83
گام 16 با رفتار خود به فراگيران بفمانيد كه درخصوص موضوع از آنها انتظار سوال كردن
را داريد...................................................................................................... 87
گام 17 براي تشكيل تيمهاي يادگيري روشي دقيق انتخاب كنيد.................................. 91
گام 18 پيش از ارائه كار تيمي، تيمهاي يادگيري را تشكيل دهيد................................. 95
گام 19 به تدريج فراگيران را به فرآيند يادگيري تيمي وارد كنيد................................ 99
گام 20 از فعاليت هاي متنوع يادگيري تيمي استفاده كنيد......................................... 103
گام 21 از فراگيران بخواهيد يكديگر را آموزش دهند............................................. 107
گام 22 با خلق تجاربي واقعيت را شبيه سازي كنيد.................................................. 113
گام 23 از فراگيران بخواهيد درباره تجربه ها بينديشند.......................................... 119
گام 24 از اعمال روش «طوطي وار ببينيد طوطي وار انجام دهيد» بپرهيزيد.................... 121
گام 25 با استفاده از روش ايفاء نقش مهارتهاي كلامي فراگيران را تقويت كنيد............... 125
گام 26 راهبردهاي آموزشي كلاس را به راهبردهاي يادگيري اينترنتي تبديل كنيد........... 131
گام 27 براي تكميل يادگيري كلاس، از روش يادگيري با استفاده از شبكه اينترنت
استفاده كنيد................................................................................................. 135
گام29 فراگيران را عادت دهيد آموخته هاي خود را مرور كنند....................................... 143
گام 30 از فراگيران بخواهيد دستاوردهاي خود را ارزيابي كنند...................................... 149
گام 31 از فراگيران بخواهيد براي آينده طرحي ترسيم كنند.......................................... 153
گام 32 زماني به فراگيران اختصاص دهيد تا از آموخته هاي خود قدرداني كنند................... 157
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|