چت رومهاي ايراني، جوانان و اولياء
نویسنده:
دكتر مرتضي منطقي
مترجم:
سال نشر:
1388
صفحه:
308
نوبت چاپ:
1

كتاب حاضر حاوي چهار فصل است، پس از مقدمه كه به معرفي اجمالي فصول كتاب پرداخته است، فصل نخست كتاب با عنوان «از ديو تا فرشته» با بررسي تاريخچه فن آوري هاي ارتباطي پيشرفته، به طرح اجمالي تاريخچه چت و چت كردن پرداخته است.

در ادامه با تأكيد بر فرصت و تهديد بودن گپ اينترنتي، نمونه هايي از عملكرد چت روم هايي كه عمدتاً نوجوانان و جوانان ايراني در آن حاضر بوده اند، ارائه شده است.

كتاب حاضر كوشيده است تا اولاً به ارايه شناختي واقع نگر از محيط گفت و گوي اينترنتي جوانان دختر و پسر ايراني بپردازد و ثانياً با توجه به آن كه واقعيت چت روم ها، به مثابه امري گريز ناپذير، خود را بر جوامع مختلف تحميل كرده و به نظر مي رسد، در گذر زمان، از عمق و گستره بيشتري برخوردار خواهد شد، به تأكيد در ضرورت فرهنگ سازي در امر

گپ اينترنتي بپردازد و در اين ارتباط از نقش اولياي امور فرهنگي جامعه و اولياي جوانان، ياد كند.

كتاب «چت روم هاي ايراني جوانان و اوليا» در 308 صفحه و به قيمت 50 هزار ريال در اختيار علاقه مندان قرار دارد.

مقدمه............................................................................................................ 1

1- از ديو تا فرشته ......................................................................................... 5

1-1- فرصتها و تهديدهاي فن آوريهاي ارتباطي جديد.................................................. 6

1-2- تاريخچه گفت و گوي اينترنتي........................................................................ 8

1-3- فرصتها و تهديدهاي اتاقهاي گپ اينترنتي......................................................... 15

1-4- بررسي تأثير سن و جنس در كاربري از تالارهاي گفت و گو.................................. 27

1-5- نگاهي به اتاقهاي گپ اينترنتي كاربران ايراني.................................................. 39

2- چت در چشم و دل چت بازان...................................................................... 53

2-1- سرگرمي و پركردن اوقات فراغت..................................................................... 55

2-2- دوست يابي.............................................................................................. 62

2-3- پيدا كردن دوست جنس مخالف..................................................................... 70

2-4- مقاصد آموزشي......................................................................................... 76

2-5- آشنا شدن و تبادل نظر با ديگران.................................................................... 82

2-6- آشنا شدن با فرهنگهاي ديگر........................................................................ 86

2-7- تلاش در جهت پاسخ به سوالهاي ذهني خويش............................................... 88

2-8- گردآوري اطلاعات پژوهشي و نظرسنجي......................................................... 93

2-9- برقراري ارتباط با افراد مورد نظر...................................................................... 96

2-10- مسايل نوعدوستانه.................................................................................. 98

2-11- هويت طلبي............................................................................................ 102

2-12- ازدواج..................................................................................................... 106

2-13- كمرويي.................................................................................................. 112

2-14- پاسخ به تنهايي و خلاء هاي عاطفي ........................................................... 114

2-15- هيجان جويي........................................................................................... 118

2-16- هيجان جويي مرضي................................................................................. 127

2-17- گريز از محدوديتهاي فردي و اجتماعي............................................................ 132

2-18- گريز از جهان واقع براي فراموش كردن مشكلات............................................... 136

2-19- تخليه ناكاميهاي رواني............................................................................... 138

2-20- استفاده هاي مشاوره اي (از اتاقهاي گفتمان اينترنتي).................................... 143

2-21- ارضاي تمايلات جنسي.............................................................................. 145

2-22- بستر سازي جهت روابط نامناسب................................................................ 153

2-23- ارضاي تمايلات مرضي................................................................................ 156

2-24- انجام كارهاي بزه كارانه.............................................................................. 159

2-25- وابستگي و اعتياد به چت كردن................................................................... 165

2-26- ساير انگيزه ها......................................................................................... 171

3- عبور از رودخانه پرتنداب............................................................................... 185

3-1- اثرات زيستي................................................................................................. 186

3-2- اثرات رواني – اجتماعي اتاقهاي گفت و گوي اينترنتي............................................. 187

3-3- اثرات فرهنگي – عقيدتي.................................................................................. 222

3-4- تبعات سياسي اتاقهاي گفت و گوي اينترنتي........................................................ 250

4- حكايت چاله و چاه........................................................................................... 257

4-1- اقدامهاي كلان نگر اوليا..................................................................................... 260

4-2- اقدامهاي حد واسط تربيتي اوليا......................................................................... 277

4-3- اقدامهاي جزء نگر اوليا...................................................................................... 278

برخي از مأخذ .................................................................................................... 293

نمايه.................................................................................................................. 295

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی برق و الکترونیک

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved