اهميت چوب در زندگي، با نگاهي به اطراف مشخص مي شود و شرايط طبيعي كشور ايران اهميت اين ماده حياتي را بر ما پوشيده نگهداشته است. شايد مصرف كننده عمده چوب و كاغذ همانند كاغذ، كارتن، انواع مبلمان و انواع صفحات چوبي باشيد، ولي از اهميت آن در اقتصاد خانواده و كشور غافل باشيد. پويايي اقتصادي بسياري از كشورهاي جهان به خاطر تجارب فرآورده هاي چوب و كاغذ مي باشد.
مسلماً سامان دهي بازار فرآورده هاي چوب و كاغذ، اقتصاد كشور را رونق خواهد بخشيد. ايران مي تواند نقش اصلي تجارت به كشورهاي همسايه را داشته باشد.
كتاب حاضر در سه فصل مباحث اصول بازاريابي، بازار چوب، كاغذ و محصولات چوب و كاغذ ايران و بازار جهاني فرآورده هاي چوب و كاغذ را مورد بررسي قرار مي دهد.
كتاب «بازرايابي و بازار فرآورده هاي چوب و كاغذ » در 358 صفحه و به قيمت 5800 تومان در اختيار علاقه مندان قرار دارد.
مقدمه مؤلفان................................................................................................ 9
مفاهیم و علائم اختصاری................................................................................ 10
معانی علائم اختصاری................................................................................... 21
فصل اول...................................................................................................... 23
صول بازاریابی............................................................................................... 23
1-1- مقدمه.................................................................................................. 25
1-2- مفاهیم بازاریابی.................................................................................... 26
1-3- مدیریت بازاریابی.................................................................................... 28
1-4- عمر محصول.......................................................................................... 33
1-5-تقسیم بندی بازار و بازاریابی..................................................................... 39
بازاریابی انبوه............................................................................................... 44
بازاریابی مبتنی بر بخشهایی از بازار................................................................ 45
بازاریابی خرد................................................................................................ 46
بازارهای دولتی و سازمانی............................................................................. 48
1-6- سیستم توزیع وبازاریابی.......................................................................... 49
سیستم بازاریابی عمودی............................................................................... 51
سیستم بازاریابی در سطح افقی..................................................................... 52
سیستم بازاریابی پیوندی یا چند کاناله.............................................................. 53
1-7- تبلیغات بازاریابی.................................................................................... 53
1-8- عرضه وتقاضا.......................................................................................... 57
1-9- کشش (رفتار مصرف کننده (تقاضا) ورفتار تولیدکننده (عرضه))......................... 63
عوامل موثر در کشش تقاضا............................................................................. 69
1-10- خواستهها و نیازهای مصرف کنندگان........................................................ 71
1-11- قیمت گذاری........................................................................................ 80
1- عوامل داخلی........................................................................................... 89
1-1- هدفهای بازاریابی................................................................................. 89
3-1- هزینهها................................................................................................ 90
4-1- ملاحظات سازمانی؛................................................................................ 90
2- عوامل خارجی.......................................................................................... 90
1-2- بازار وتقاضا؛........................................................................................... 90
2-2- قیمت وهزینه ومحصولات شرکتهای رقیب................................................... 90
3-2- سایر عوامل خارجی؛............................................................................... 90
1-1- قیمت گذاری بر مبنای هزینه (قیمت گذاری برمبنای افزودن درصدی به هزینهها)... 91
2-1- تجزیه وتحلیل نقطه سربه سر وقیمت گذاری بر مبنای سود مشخص................. 92
3-1- قیمت گذاری بر مبنای ارزش...................................................................... 92
4-1- قیمت گذاری بر مبنای قیمت محصولات شرکتهای رقیب................................ 93
1-4-1- قیمت گذاری به نرخ متداول؛................................................................... 93
2-4-1-قیمت گذاری مناقصهای؛......................................................................... 93
2-1- استراتژی قیمت گذاری............................................................................. 93
1-2- قیمت گذاری محصولات جدید؛................................................................... 93
1-1-2- قیمت گذاری با هدف عصاره کشیدن از بازار............................................... 93
2-1-2- قیمت گذاری با هدف نفوذ در بازار............................................................ 94
2-2- استراتژی قیمت گذاری آمیزهای از محصول.................................................... 94
1-2-2-قیمت گذاری خط محصول........................................................................ 94
2-2-2- قیمت گذاری محصولات تزئینی............................................................... 95
3-2-2- قیمت گذاری محصولات مکمل................................................................. 95
4-2-2- قیمت گذاری محصولات فرعی ................................................................ 95
5-2-2- قیمت گذاری مجموعهای از محصولات....................................................... 96
3-2- استراتژی تعدیل قیمتها.......................................................................... 96
1-3-2- قیمت گذاری بر مبنای تخفیف نقدی یا تخفیف ویژه..................................... 96
2-3-2-قیمت گذاری مبتنی بربخشهای مختلف بازار............................................. 97
3-3-2- قیمت گذاری براساس عوامل روانی......................................................... 97
4-3-2- قیمت گذاری با هدف افزایش فروش........................................................ 98
5-3-2- قیمت گذاری بر مبنای منطقه جغرافیایی................................................... 98
6-3-2- قیمت گذاری در سطح جهانی............................................................... 100
فصل دوم..................................................................................................... 109
بازار چوب، کاغذ و محصولات چوب و کاغذ ایران................................................... 109
2-1- تجارت و بازار فرآوردههای چوب و کاغذ ایران................................................ 111
2-1-1- بازار چوب و محصولات چوبيايران.......................................................... 111
2-1-2- تجارت داخلي چوبهاي صنوبرايران.......................................................... 134
2-1-3- تجارت خمير، كاغذ و فرآوردههاي آن درايران.............................................. 150
2-2- روند آینده واردات و صادرات فرآوردههای چوب و کاغذ و شاخص قیمت آنها.......... 184
2-2-1- مقدمهای بر پیشبینی........................................................................ 184
2-2-1-1- روشهای پیشبینی کیفی............................................................... 186
2-2-1-2-روشهای پیشبینی کمی................................................................. 189
2-2-1-3- خطای پیشبینی............................................................................ 195
2-2-1-4- رابطه بین کشش درآمدی و پیشبینی تقاضا........................................ 197
2-2-2- روند آینده صادرات و واردات چوب و محصولات چوبی در ایران........................ 202
2-2-3- روندآینده صادرات و واردات خمیر، کاغذ و محصولات آنها در ایران.................... 211
2-2-4-روند آینده شاخص بهای تولید کننده چوب ومحصولات چوبی در ایران.............. 221
2-2-5- روند آینده شاخص بهای تولید کننده کاغذ و فرآوردههای کاغذ سازی در ایران... 228
فصل سوم................................................................................................... 237
بازار جهانی فرآوردههای................................................................................. 237
چوب و کاغذ................................................................................................ 237
3-1- تولید فرآوردههای چوبی.......................................................................... 239
3-2- مقدار صادرات فرآوردههای چوبی.............................................................. 274
3-3- مقدار وارادات فرآوردههای چوبی............................................................... 219
3-4- نقش آفرینان بازار فرآوردههای چوبی......................................................... 312
3-4-1- ظهور (و بروز) و کاهش عرضه کنندگان و بازارها......................................... 319
3-4-1-1- کاهش عرضه کنندگان...................................................................... 319
3-4-1-2- ظهور عرضه کنندگان؛ امکان گسترش تجارت فرآوردههای چوبی و ظهور
بازارهای جدید............................................................................................. 321
3-4-1-3- کاهش تجارت................................................................................. 322
3-4-1-4- ظهور بازار...................................................................................... 322
3-5- عوامل مؤثر بر روی بازار و تجارت فرآوردههای چوبی...................................... 322
3-5-1- هزینهها، قیمتها و نرخهای ارز............................................................. 323
3-5-2-عواملی به شرح ذیل بر روی تجارت فرآوردههای چوبی اثر میگذارد............... 323
3-5-3- موانع تجارت...................................................................................... 325
3-5-4- جهانی سازی و فاصله مناطق.............................................................. 327
3-5-4-1- جهانی سازی............................................................................... 327
3-5-4-2- فاصله مناطق................................................................................. 328
3-5-5- مراکز بین المللی تجارت فرآوردههای چوبی............................................. 329
3-5-5-1- سازمانهای دولتی......................................................................... 329
3-5-5-1-1- سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد................................. 329
3-5-5-1-3- کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا........................................ 330
3-5-5-1-4- سازمانهای دولتی دیگر................................................................. 330
3-5-5-2- سازمانهای غیر دولتی.................................................................... 331
3-6- تجارت ومحیط زیست............................................................................. 331
3-6-1- ضایعات وبازیافت................................................................................ 332
3-6-1-1- ضایعات (باقی مانده) حاصل از تهیه گرده بینه...................................... 332
3-6-1-2- ضایعات (باقی مانده) صنعت چوب...................................................... 332
3-6-1-3- کاغذضایعاتی................................................................................. 332
3-6-2- عرضه انرژی ومصرف............................................................................ 334
3-7- گذشته، حال وآینده............................................................................... 335
4- منابع و مأخذ........................................................................................... 337
5-ضمیمه................................................................................................... 343
واژه نامه..................................................................................................... 351
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
فنی و مهندسی |
مهندسی صنایع
|