معلمان ممکن است در طی دوره ی تدریس خود به طور اتفاقی از گفتگوها، عقاید و نظرهای دانش آموزان با خبر شوند. در حقیقت ممکن است عقاید دانش آموزان از طریق استراق سمع یا در حین بحث کلاسی آزاد و بدون مانع به آنان انتقال یابد. این عقاید و نظرها آنان را به این نتیجه حتمی خواهد رساند که دانش آموزان واقعا از آنچه که در مدرسه انجام می شود، آگاهی دارند و این که عقاید و تجارب آنان باید به عنوان بخشی از راه حل های احتمالی در دستور کار برنامه های پیشرفت تحصیلی قرار گیرد.
هدف اصلی این کتاب بررسی این موضوع است که چرا و چگونه معلمان مدرسه باید به نظر ها و عقاید دانش آموزان گوش دهند و چرا و چگونه باید روش های ایجاد تجربه ای موفقیت آمیز در زندگی تحصیلی را از آنان یاد گرفت. از نظر معلمان ، مشارکت و همکاری دانش آموزان در تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی بسیار نوید بخش و امیدوار کننده خواهد بود.
اگر فرایند مشارکت دانش آموز در فرایند پیشرفت مدرسه به طور جزئی آغاز شود و اجازه دهیم تا به تدریج بیشتر نیز شود، آن گاه به زودی شاهد نتایج مثبتی مانند ایجاد حس خلاقیت و ابتکار در مدرسه خواهیم بود که معلم و دانش آموز هر دو از آن بهره خواهند برد.
اگر به دانش آموزان مدرسه حق اظهار نظر و ایفای نقش در تصمیم گیری ها بدهیم، به اصلاح و پیشرفت فعالیت ها و تدابیر آموزشی کمک کرده ایم.
کتاب اقلیم مدرسه در173 صفحه و در تیراژ1000 نسخه توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و با قیمت 6000 تومان به چاپ رسیده است.
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|