طي بيست و پنج سال اخير، ميزان فعاليت دانشگاهها در فروش آنچه که از آن اطلاع دارند و قادر به انجامش هستند به افراد عادي يا شرکتها بسيار بيشتر شده است. اين نوع فعاليت تجاري، فعاليت جديدي به شمار نمیرود؛ دهها سال پيش، همگام با رشد مسابقات بين دانشکدهاي اين نوع از فعاليت تجاري پاي به عرصه وجود نهاد.
کتاب حاضر شامل یازده فصل میشود که نویسنده در این فصول به بیان مباحث مربوط به تجاری سازی در دانشگاه ها پرداخته است و به مقوله هایی همچون پیشینه ی تجاری سازی، ورزش، تحقیق علمی، آموزش، فایده ها و هزینه های تجاری سازی، حفظ تمامیت تحقیق، رعایت قوانین، بهره برداری از فرصت ها و ... در جهت بیان این مباحث اشاره مبسوط نموده است.
کتاب تجاری سازی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در 167 صفحه و تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 6000 تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.
پیشگفتار/ 9
فصل اول: پیشینه ی تجازی سازی/ 15
فصل دوم: موضع نگیریم/ 27
ارتباط کسب و کار/ 29
محدودیت های ارتباط کسب و کار/ 34
چالش/ 36
فصل سوم: ورزش/ 39
سودای سودآوری/ 41
تلاش برای حفظ نظم/ 43
هزینه های دانشگاهی/ 44
توجیهات/ 46
چالش روسای دانشگاه ها/ 50
درس هایی که از زمین بازی یاد می گیریم/ 51
فصل چهارم: تحقیق علمی/ 55
نگرانی ها/ 56
حفظ محرمانه بودن اطلاعات/ 59
تضاد منافع/ 61
تلاش های شرکت برای تأثیرگذاری بر نتابج تحقیق/ 64
درس هایی که آموخته می شوند و هنوز نیاموخته ایم/ 67
فصل پنجم: آموزش/ 69
پیشینه ی درآمدزایی از طریق آموزش/ 70
اینترنت/ 74
جنبه های ناشناخته ی اینترنت/ 77
فصل ششم: فایده ها و هزینه های تجاری سازی/ 83
فایده ها/ 84
سودها/ 84
انگیزه ها/ 85
هزینه ها/ 87
زیر سوال بردن معیارهای دانشگاه ها/ 87
صدمه به جامعه ی دانشگاهی/ 91
صدمه به اعتبار دانشگاه/ 92
ارزیابی خطر پذیری ها و منافع تجاری سازی/ 94
فصل هفتم: اصلاح ورزش/ 97
موانع اصلاحات ورزشی/ 99
اصلاح ورزش های رده بالا (دسته ییک)/ 102
ورزش های دیگر/ 105
دانشگاه های دستهت دو و دسته سه/ 106
فصل هشتم: حفظ تمامیت تحقیق/ 109
محرمانه بودن نتایج تحقیقی/ 112
تضاد منافع/ 113
وابستگی بیش از حد به حمایت بخش صنعت/ 117
سرمایه گذاری در شرکت های دانشگاه/ 119
تعیین مرزها/ 120
فصل نهم: حفظ ارزش های آموزشی/ 123
نقش سود/ 124
کاهش ایرادات/ 127
آموزش اجرایی/ 128
برنامه های فوق برنامه/ 129
کسب درآمد از طریق اینترنت/ 131
تبلیغات تجاری و برنامه ی آموزشی پنهان/ 133
ارتقای کیفیت آموزش/ 137
فصل دهم: رعایت قوانین/ 141
هیأت امنای دانشگاه/ 142
استادان/ 143
همکاری/ 147
نقش دولت/ 147
فصل یازدهم: بهره برداری از فرصت ها/ 151
منابع و مأخذ/ 157
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|