مقیاس های ارزیابی روانشناسی و روانپزشکی کودکان و نوجوانان
نویسنده:
فرانک سی ورهالتس- جان ون درانده
مترجم:
سالار فرامرزی- طاهره حیدری- سکینه شرقی الیله سر
سال نشر:
1392
صفحه:
654
نوبت چاپ:
1

پیچیدگی عوامل درگیر در ارزیابی و تشخیص آسیب های روانی کودکان و نوجوانان زمینه خاصی را ایجاد نموده است. نیاز به اطلاعات چندگانه (مثلاً والدین، معلمان و خود کودکان)، نقش سن و تغییرات رشدی و ماهیت کمی بودن بیشتر نسبت به کیفیت در آسیب های روانی کودکان عوامل مهمی هستند که وقتی مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان و نوجوانان را اندازه گیری می کنیم، نیاز به بررسی دارد. از آنجایی که در بازشناسی به ارزیابی روش کار، استاندارد بودن پایایی و روانی اهمیت داده می شود و از آنجایی که این ملاک ها مناسب هستند و در کار بالینی و تحقیق قابل تعمیم و سنجش بودن اطلاعات نیز آشکار می شود.

با توجه به اینویژگی ها منفعت و با ارزش این کار مشهود است یک دیدگاه متفاوت در ارزیابی آسیبهای روانی کودکان، شامل مصاحبه بالینی، آزمون های روانشناختی و مقیاس های درجه بندی می باشد. این کتاب یک مقیاس درجه بندی است. مقیاس های درجه بندی از این نظر مفید هستند که می توانیم از آنها در موقعیت های متنوع با یک روش سودمند استفاده کنیم. این کتاب دارای ویژگی هایی خاص بوده که مترجمان را وادار به ترجمه آن نموده است. و نیز از جمله ویژگی های این کتاب که در سایر کتاب های مشابه کمتر دیده می شود، عبارت است از:

فصل بندی موضوعی کتاب با توجه به انواع مشکلات عاطفی و رفتاری، پرداختن به همه مشکلات عاطفی و رفتاری با توجه به فراگیر بودن آنها، بیان ویژگی های هر مقیاس از نظر پیشینه علمی و ارائه دستور العمل اجرا از نظر سن اجرا، روش اجرا و... ارائه منابع هر مقیاس در پایان آن، دادن نشانی پستی و آنلاین هر مقیاس جهت کاربران که در این کتاب به آن اشاره شده است.

کتاب مقیاس های ارزیابی روانشناختی و روانپزشکی کودکان و نوجوانان در 354 صفحه قطع رحلی و با تیراژ 1000 نسخه، با قیمت 12000 تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به چاپ رسیده است. 

فصل 1: مقدمه

موضوعات خاص برای سنجش آسیب شناسی روانی/ 14

خصوصیات مقیاس های درجه بندی/ 18

مزایا و معایب مقیاس های درجه بندی/ 27

کاربرد بالینی مقیاس های درجه بندی/ 33

 

فصل 2: مقیاس های درجه بندی عمومی

نظام ارزیابی تجربی مدار آخ باخ، فرم های سنین دبستانی و پیش دبستانی/ 40

مقیاس کوتاه ارزیابی روانپزشکی برای کودکان/ 55

مقیاس های اختلالات روانی دوروکس/ 65

پرسشنامه توانایی ها و مشکلات/ 72

 

فصل 3: مقیاس های برای مشکلات خاص

اضطراب/ 76

اختلال وسواس اجبار/ 133

افسردگی/ 155

خودکشی/ 176

اختلالات خوردن/ 186

تیک ها/ 204

اختلالات رشدی/ 213

بیش فعالی و نقصص توجه/ 258

اختلالات سلوک/ 284

سوء مصرف مواد/ 308

آسیب/ 327

 

پیوست/ 344


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved