بازاریابی گردشگری (شناسایی و الویت بندی بازارهای هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
علی رحیم پور
مترجم:
سال نشر:
1392
صفحه:
168
نوبت چاپ:
1

در برنامه ریزی توسعه ملی و منطقه ای گردشگری بایستی به این نکته توجه داشت که شناسایی و حضور در بازارهای هدف بر اساس ظرفیت ها، توانمندی ها و امکانات موجود یکی از مهمترین اقدامات اساسی برای جذب گردشگر خارجی است. اگر ما بازار هدف را بازاري بدانیم که بر اساس مطالعات علمی آن را براي فروش كالاها و خدمات خود شناسايي و انتخاب کرده ایم، بایستی بپذیریم که امروزه در بازار صددرصد رقابتی گردشگری بدون شناسایی بازارهای هدف، امکان هر گونه سرمایه گذاری برای جذب گردشگر خارجی، بی نتیجه بوده و منجر به حدر رفتن منابع مالی، انسانی و فرصت ها و موقعیت های زمانی پیش رو خواهد شد.

تشدید مهاجرت از روستا به شهر، مهاجرت بازنشستگان از جنوب شرق آسيا به اروپاى غربى و شمال امريكا، مهاجرت جوانان از اروپاى شرقى و مركزى به شمال و غرب اروپا و مهاجرت از جنوب آسيا به كشورهاى عرب حوزه خليج فارس از جمله مواردى است كه منجر به گسترش روزافزون ديد و بازديدهاى فاميلى و توسعه گردشگری در كشورهاى مبدا و مقصد خواهد شد.

در چنین فضایی، گردشگرى دیگر یک کالای تجملی نیست، بلکه یک نیاز و البته که یک ضرورت است و گردشگران مسئوليت‌پذيرى بيشترى نسبت به منابع موجود در مقاصد سفر داشته و برای پایداری آن تلاش می‌کنند.

بدون شک حضور در این بازارها برای جذب هر چه بیشتر گردشگر، مستلزم آگاهی از فرآیند بازارشناسی، بازاریابی و بازار داری و برخورداری از کادر مدیریتی حرفه‌ای و آموزش دیده است که بتواند بر اساس منابع و توانمندی‌های موجود و واقعیت‌های فرهنگی و ارزشی جامعه خود، اقدام به ایجاد خدمات و تسهیلات موردنیاز گردشگران و برنامه‌ریزی برای جذب درازمدت آنان نماید.

در این عرصه بخش‌بندی بازار و شناسایی و اولویت‌بندی بازارهای هدف گردشگری از مهمترین اقدامات سازمان‌های ملی گردشگری کشورها و شرکت‌های خدمان مسافرتی و گردشگری است تا با مدیریت منابع مالی و انسانی محدود خود بتوانند بهترین حضور را در بازار تجارت بین‌المللی گردشگری داشته باشند.

در این کتاب تلاش شده تا بر اساس اصول علمی و استفاده از آخرین دستاوردها و یافته‌های صاحب نظران و‌اندیشمندان در حوزه علوم بازاریابی و بازاریابی گردشگری در ابتدا به تعریف و تبیین مفاهیم کاربردی و مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان جهانی جهانگردی پرداخته و سپس با بهره‌گیری از روش‌های علمی و آماری نو، به شناسایی بازارهای هدف گردشگری ج. ا. ایران پرداخته شود.

این کتاب از شش فصل تشکیل شده است که در فصل اول با فرایند پژوهش، چارچوب و مفاهیم، اهمیت و ضرورت شناسایی بازارهای هدف،پيشينه شناسایی بازارهای هدف در ایران آشنا می‌شویم.

در فصل دوم به تعاریف و مفاهیم عملیاتی بازاریابی گردشگری پرداخته می‌شود.

در فصل سوم بازاريابي مبتني بر بازارهاي هدف از نظر‌اندیشمندان این حوزه از جمله فليپ كاتلر،گري آرمسترانگ، واكر، لس لومسدن و اسيتونس بررسی می‌شود.

فصل چهارم این کتاب به اجرای عملیات شناسایی بازارهای هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران و نتایج نهایی بازبینی و اولویت‌بندی بازارهای هدف اختصاص دارد.

همچنین در فصل پنجم این کتاب به نتایج مطالعات موردی صورت گرفته و راهبردهای بازاریابی در بازارهای هدف گردشگری شامل: تقسيم‌بندي جمعيتي بازار فنلاند براي جذب گردشگر به انگلستان، بخش‌بندی بازار گردشگری انگلستان توسط استرالیا، بازاریابی و برنامه تبلیغاتی سری لانکا، راهبرد و برنامه توسعه گردشگری عمان براساس منابع موجود و بازارهای هدف و راهبردهای بازاریابی گردشگری در برنامه ملی توسعه گردشگری ایران، نگاهی می‌اندازیم.

در فصل ششم و پایانی ارائه راهکارها و اصول بنیادی در تدوین و اجرای برنامه جامع بازاریابی گردشگری کشور موردنظر است که به تفصیل به آن پرداخته شده است.

 

 

 

فصل اول: فرایند پژوهش، چارچوب و مفاهیم/15

مقدمه/15

اهمیت و ضرورت شناسایی بازارهای هدف/19

پيشينه شناسایی بازارهای هدف در ایران/20

نتایج بررسی وضع موجود بازاریابی گردشگری در ایران/33

 

فصل دوم: تعاریف و مفاهیم عملیاتی بازاریابی گردشگری/35

 

فصل سوم: بازاريابي مبتني بر بازارهاي هدف/49

1-3- بازاريابي مبتني بر بازارهاي هدف از ديدگاه «فليپ كاتلر و گري آرمسترانگ»/49

2-3- تقسيم‌بندي بازار مصرف/51

3-3- انتخاب استراتژي در بازار هدف/51

4-3-مزيتهاي رقابتي محصول/52

5-3-انتخاب مزاياي رقابتي مناسب در بازارهاي هدف/53

6-3-تقسيم‌بندي بازارهاي بين‌المللي از نظر فليپ كاتلر و گري آرمسترانگ/54

7-3- فرايند انتخاب بازارهاي جذاب در بازارهاي هدف از نگاه «واكر»/56

8-3- تقسيم‌بندي يا بخش‌بندي بازار از ديدگاه لس لومسدن/63

9-3- هدف‌يابي/67

10-3- موقعيت‌يابي/67

11-3- توسعه راهبرد/68

12-3- برنامه جامع بازاريابي/68

13-3- تقسيم‌بندي يا بخش‌بندي بازار از ديدگاه واكر/69

14-3- هدف و راهبرد/78

15-3- برنامه‌ریزی راهبردی در بازارهای هدف/79

16-3- محصول و بازار هدف/81

17-3- فوايد بازاريابي در بازارهاي هدف/83

18-3- غربال‌گری بازارهای گردشگری/87

19-3- قیمت/89

20-3- برند و علائم تجاري گردشگري/92

21-3- بودجه بازاريابي/95

22-3- پژوهش بازاريابي/96

23-3- ترويج فروش/96

 

فصل چهارم: عملیات شناسایی بازارهای هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران/99

1-4- مقدمه/99

2-4- روش كار و مراحل شناسایی بازارهای هدف/100

3-4- تدوین شاخص‌های ارزیابی/102

4-4- وزن‌دهی شاخص‌ها/103

5-4- مراحل عملیاتی/104

6-4- تحليل نتايج تجربي/108

7-4- نتایج نهایی بازبینی و اولویت بندی بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران/111

8-4- بررسی مقایسه‌ای بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون/113

 

فصل پنجم: مطالعات موردی بازارهای هدف/117

1-5- تقسيم‌بندي جمعيتي بازار فنلاند براي جذب گردشگر به انگلستان/117

2-5- بخش‌بندی بازار گردشگری انگلستان توسط استرالیا/120

3-5- بازاریابی و برنامه تبلیغات گردشگری سریلانکا/125

4-5- راهبرد و برنامه توسعه گردشگری عمان براساس منابع موجود و بازارهای هدف:/131

5-5-  بازارهای هدف ترکیه/138

6-5- راهبردهای بازاریابی گردشگری در برنامه ملی توسعه گردشگری ایران/142

 

فصل ششم: راهکارها و اصول بنیادی در تدوین و اجرای برنامه جامع بازاریابی گردشگری در ج. ا. ایران/147

مقدمه/147

.

منابع و مآخذ/147

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی گردشگری

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved