مقدمه سیاست گذاری عمومی
نویسنده:
یحیی کمالی
مترجم:
-
سال نشر:
1393
صفحه:
199
نوبت چاپ:
1

پیشگفتار/11

فصل اول: سابقه تاریخی و موضوع سیاستگذاری عمومی/13

مقدمه/13

1- ویژگی‌های سیاستگذاری عمومی/15

1-1- مسئله محور بودن/15

2-1- چند رشته‌ای بودن/15

3-1- ارزش محور بودن/15

2- چشم اندازهای سیاستگذاری عمومی/16

1- 2- چشم‌انداز سازمانی/16

2- 2- چشم‌انداز فنی/17

3- 2- چشم‌انداز سیاسی/17

3- بنیادهای تاريخي سیاستگذاری عمومی   17

1-3- قرون وسطی/18

2-3- انقلاب صنعتي/18

3-3- قرن نوزدهم/19

4-3- قرن بيستم/21

4- تاريخچه تشکیل دانشكده‌هاي سياستگذاري عمومي/23

فصل دوم: مفهوم و مدل‌های سیاستگذاری عمومی/29

مقدمه/29

1- مفهوم‌شناسي سیاستگذاری عمومي/29

1-1- سیاستگذاری و سياستگزاری/30

2-1- سیاستگذاری و خط مشی گذاری31

3-1- ارتباط سیاستگذاری عمومي با عموم و مشكلات عمومي/32

1-3-1- دیدگاه مصرف‌کننده نهایی خدمات عمومی/35

2-3-1- دیدگاه حقوقی35

4-1- تعاريف اصطلاحي سیاستگذاری عمومي/36

5-1- ارتباط مفهوم سیاستگذاری عمومي با حكومت و دولت/39

6-1- فرايند سياستگذاري عمومی/41

1-6-1- تنظیم دستورکار/43

2-6-1- تنظیم راه‌حل‌ها/44

3-6-1- اتخاذ سیاست/44

4-6-1- اجرای سیاست/44

5-6-1- برآورد سیاست/44

7-1- رویه‌های تحلیلی متناظر با مراحل سیاستگذاری/45

1-7-1- سازماندهی مشکل/45

2-7-1- پیش‌بینی/45

3-7-1- توصيه/45

4-7-1- بازبيني/46

5-7-1- ارزيابي/46

2- نظریه‌ها و مدل های سیاستگذاری عمومی/46

1-2- مدل مرحله‌ای چارلز جونز/52

2-2- مدل عقلانیت مطلق/56

3-2- مدل عقلانیت محدود/59

4-2- مدل تغییرات تدریجی لیندبلوم/61

5-2- مدل انتخاب عمومی/64

6-2- مدل سیاست بروکراتیک آلیسون/69

7-2- مدل سطل زباله مارچ و اولسن/71

8-2- مدل نخبه‌گرايی هارولد لاسول/75

9-2- مدل سیاستگذاری شبکه‌ای ريچاردسون/78

10-2- مدل سیستمی/82

1-10-2- اصول و ویژگی‌های سیستم ها/83

2-10-2- عناصر و اجزای تشکیل دهنده سیستم/84

11-2- مدل سیستمی قيف هافربرت/86

جمع بندی/88

 

فصل سوم: نظام هنجاری و ارزشی در سیاستگذاری عمومی/91

مقدمه/91

1- نظریه تغییر پارادایم در سیاستگذاری عمومی/92

2- مفهوم مرجعیت در سیاستگذاری عمومی/100

3- مفهوم ائتلاف حامی در سیاستگذاری عمومی/104

 

فصل چهارم: تنظیم دستورکار، تدوین سیاست‌ها و تصمیم‌گیری/107

مقدمه/107

1- تنظیم دستورکار/108

1-1- فرآیند تنظیم دستورکار/109

1-1-1- مسائل/110

2-1-1- جریان سیاسی/111

3-1-1- شرکت‌کنندگان آشکار/112

4-1-1- شرکت‌کنندگان پنهان (متخصصان)/113

2-1- دسته بندی دیگری از عوامل ورود یک مسئله به دستورکار/113

2- تدوین سیاست/115

1-2- ماهیت مشکل در سیاستگذاری/115

2-2- مراحل تجزيه و تحليل مشكل/117

1-2-2- احساس مشكل در مقابل صورت‌بندی مشكل/117

2-2-2- صورت‌بندی مشكل در مقابل حل مشكل/118

3-2-2- حل مجدد مشكل در مقابل عدم حل مشكل و رهاسازی مشكل/118

3-2- ویژگی‌های مشكلات سیاستی/118

1-3-2- وابستگي متقابل/118

2-3-2- ذهني بودن/120

3-3-2- ساختگي بودن/120

4-3-2- پويا بودن/120

4-2- دسته‌بندی مشکلات سیاستی/122

5-2- انواع سیاست‌های عمومی/125

6-2- سطوح سیاستگذاری از نظر جیمز اندرسون/127

1-6-2- سياست كلان/128

2-6-2- سیاست‌های زيرسيستمي/128

3-6-2- سياست خرد/129

7-2- دسته بندی مشکلات سیاستی بر اساس نوع صورت‌بندی/129

1-7-2- مشكلات خوب صورت‌بندی شده/129

2-7-2- مشكلات نسبتاً خوب صورت‌بندی شده/130

3-7-2- مشكلات بد صورت‌بندی شده/130

8-2- مراحل صورت‌بندی مشكل/131

1-8-2- مشاهده/131

2-8-2- تحليل/132

9-2- فرآيند تحليل و تفكر در تدوين مسايل/134

3- تصمیم‌گیری و انتخاب سیاست‌ها/135

1-3- تعریف تصمیم گیری/136

2-3- مدل های تصمیم گیری/136

1-2-3- مدل سنجش عقلاني/137

2-2-3- مدل تدريجي تصميم‌گيري/138

3-2-3- مدل تصميم‌گيري تصادفي/140

 

فصل پنجم: اجرای سیاست‌ها/143

مقدمه/143

1- مطالعه اجرای سیاست/144

2- بازیگران اجرای سیاست‌های عمومی/147

1-2- قوه مقننه/147

2-2- قوه قضاییه/149

3-2- گروه‌های خصوصی/149

4-2- بروکراسی عمومی/150

3- مدل های اجرای سیاست/152

1-3- مدل بالا به پایین/153

2-3- مدل پايين به بالا/156

3-3- مقايسه‌ دو مدل بالا به پایین و پایین به بالا/160

1-3-3- راهبردهاي پژوهشی متفاوت/160

2-3-3- اهداف متفاوت تحلیل/160

3-3-3- الگوهای مختلف سياستگذاري/161

4-3-3- درک متفاوت از فرآیند اجرا/161

5-3-3- الگوهای دموکراسی متفاوت/161

4-3- نسل سوم مطالعات اجرا/162

1-4-3- چارچوب مفهومي ابزارهای سیاستی در شبکه اجرا/164

2-4-3- متغيرهاي مهم در شبکه اجرا/165

4- علل انحراف و تغییر در اجرای سیاست‌ها/166

1-4- مشخص نبودن سیاست/166

2-4- معيارهاي مختلف و متعارض اجرا/167

3-4- عدم انگيزه اجرايي/167

4-4- دستورهای متفاوت/167

5-4- عدم صلاحيت و توانمندي مجريان/168

6-4- عدم كفايت منابع و امکانات اجرا/168

7-4- ساختار‌هاي بروكراتيك/168

8-4- گروه‌های ذی‌نفوذ/168

 

فصل ششم: ارزيابي سیاست‌ها/169

مقدمه/169

1- ماهیت و ویژگی‌های ارزيابي/171

1-1- تمركز بر ارزش/172

2-1- وابستگي متقابل ارزش و واقعيت/172

3-1- جهت‌گیری‌های حال و گذشته/172

2- كاركردهاي ارزيابي/172

3- ارزيابي با توجه به سطوح و نوع سیاست‌ها/173

4- نظريه‏هاي ارزيابي/174

1-4- نظريه ارزیابی عقلاني/174

2-4- نظريه ارزیابی نهادي با قرائت رسمي- قانوني/174

3-4- نظریه ارزیابی نسبی‌گرا/175

4-4- ارزيابي بر اساس وظايف قواي حكومتي/175

5- رهیافت‌های ارزيابي/176

1-5- شبه ارزيابي/176

2-5- ارزيابي رسمي/176

3-5- ارزیابی تئوریک تصمیم گیری/178

6- روش‌های ارزیابی اثربخشی سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی/179

7- مفهوم، فرآیند و مدل های ارزيابي عملكرد/180

1-7- مفهوم و فرآیند ارزیابی عملکرد/181

1-1-7- تدوين شاخص‌ها و ابعاد و محورهاي مربوطه و تعيين واحد سنجش آنها/182

2-1-7- تعيين وزن شاخص‌ها، به لحاظ اهميت آنها و سقف امتيازات مربوطه/182

3-1-7- استانداردگذاري و تعيين وضعيت مطلوب هر شاخص/182

4-1-7- ابلاغ و اعلان انتظارات و شاخص‌ها به ارزيابي شونده/183

5-1-7- سنجش و اندازه‌گيري از طريق مقايسه عملکرد واقعي با استاندارد مطلوب/183

6-1-7- استخراج و تحليل نتايج/183

2-7- مدل های ارزیابی عملکرد/183

1-2-7- مدل هرم عملكرد/183

2-2-7- مدل بنچ ماركينگ/184

3-2-7- مدل سينك و تاتل/186

4-2-7- مدل كارت امتيازدهي متوازن/187

5-2-7- مدل فرايند كسب و كار/188

6-2-7- مدل تحليل ذی‌نفعان/188

7-2-7- مدل ارزيابي عملكرد با توجه به اقتضائات استراتژيك/189

8-2-7- مدل تركيبي یا تصميم گيري متوالي/190

فهرست منابع و مأخذ/193

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم سیاسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved