اصول و اهداف آموزش و پرورش پیش از دبستان
نویسنده:
عباس گورانی
مترجم:
-
سال نشر:
1393
صفحه:
192
نوبت چاپ:
1

 

مقدمه مولف/13
فصل اول: ضرورت و اهميت آموزش و پرورش پيش از دبستان/15
هدف‌هاي رفتاري/15
مقدمه/17
مفهوم آموزش و پرورش پيش از دبستان/17
اهميت آموزش و پرورش در دوره پيش‌دبستاني/18
ضرورت آموزش و پرورش پيش از دبستان/19
1ـ دوره حساس رشد20
2ـ ضرورت‌هاي اجتماعي و فرهنگي/23
3ـ ضرورت‌هاي اقتصادي23
4ـ وجود مناطق محروم و وجود والدين كم‌سواد/24
5 ـ وجود مناطق دوزبانه/24
6 ـ كاهش افت تحصيلي در آينده/25
7 ـ ضرورت‌هاي روان‌شناختي/25
8 ـ افزايش بهره هوشي/26
9 ـ يافته‌هاي علمي/26
10 ـ آموزش‌هاي پيش‌دبستاني به مثابه مرحله انتقال به دوره ابتدايي/28
11ـ استعداديابي و يا تجويز آموزش‌هاي جبراني/28
خلاصه/29
خودآزمايي/30
فصل دوم: اهداف آموزش و پرورش پيش از دبستان/31
هدف‌هاي رفتاري/31
مقدمه/33
اهداف آموزش و پرورش پيش از دبستان/33
نقش اهداف آموزشي/33
انواع هدف/38
اهداف كلي /39
اهداف جزئي/39
اهداف رفتاري/39
اجزاء اهداف رفتاري كامل/40
اهداف به تفكيك سطوح و حيطه رشد كودكان 3 تا 6 سال/43
اهداف رشد عاطفي – اجتماعي/43
اهداف رشد جسمي و حركتي/48
اهداف رشد زبان يا گفتاري/49
خلاقيت/67
اهميت و ضرورت خلاقيت/67
تعريف خلاقيت/68
ويژگي‏هاي شخصيت خلاق/68
نشانگان خلاقيت در كودكان/69
هدف‌های رفتاري حيطه خلاقيت/70
خلاصه/71
خودآزمايي/73
فصل سوم: اصول آموزش و پرورش كودكان پيش از دبستان/75
اهداف رفتاري/75
مقدمه/77
اصل اول: آموزش غيرمستقيم/78
اصل دوم: آموزش از راه تقليد و الگو/78
اصل سوم: توجه به علايق و نيازهاي همه‏جانبه كودك/79
اصل چهارم: حد مراقبت از كودك/80
اصل پنجم: توجه به تفاوت‌هاي فردي/80
اصل ششم: بازي/81
اصل هفتم: رعايت سلسله مراتب يادگيري/83
اصل هشتم: پرورش حواس مختلف/84
اصل نهم: وجود تنوعي از فعاليت‌ها/87
اصل دهم: ايجاد انگيزش در يادگيرندگان/88
اصل يازدهم: شركت فعال يادگيرنده در يادگيري/88
اصل دوازدهم: رعايت تعادل/89
خلاصه فصل/89
خودآزمايي/90
فصل چهارم: آشنايي با مدل‌ها و روش‌هاي اساسي پياده كردن برنامه در مهدهاي كودك/91
اهداف رفتاري/91
مقدمه/93
نظريه‏ها و مدل‌هاي آموزشي/93
ويژگي‌هاي برنامه‏هاي محيط‏گرايان/95
پيشنهاد محيط‏گرايان دربارة موضوعات درسي و دوره‏هاي زماني/96
پيشنهاد محيط‏گرايان درباره قوانين و مقررات/97
اصول كلاس‏داري از نظر محيط‏گرايان/97
مدل‌هاي مهارت محور/98
اهداف برنامه‏هاي مهارت محور/98
نمونه يك برنامه مهارت محور/98
نظريه رشدگرايان /100
ويژگي‌هاي برنامه‏هاي رشدگرايان/101
پيشنهاد رشدگرايان درباره سازماندهي زمان/102
پيشنهاد رشدگرايان درباره قوانين و مقررات/103
نمونه يك برنامه غيررسمي/104
نظریه تعاملگرایان/105
اهداف آموزشي تعامل‏گرايان/106
تعامل‏گرايان و برنامه‏هاي آموزشي/107
شرايط برنامه مطلوب از نظر تعامل‏گرايان/108
مدل‌هاي برنامه‏ريزي رشدي – شناختي /108
اهداف برنامه‏هاي رشدي – شناختي/109
نمونه يك برنامه رشدي – شناختي/109
نمونه برنامه رشدي – شناختي براي يك روز/111
واحد كار يا واحد رغبت /112
چه طور برنامه ريزي كنيم؟/113
مراحل طراحي واحد كار/113
مرحله اول: نيازسنجي به منظور انتخاب موضوع واحد كار/114
مرحله دوم: تشكيل دسته‏هاي مرتبط با عنوان واحد كار (شبكه مفهومي)/115
مرحله سوم: تعيين محدوده انتظارات/117
مرحله چهارم: طراحي فعاليت‌هاي آموزشي/117
الف. معيارهاي مربوط به ويژگي‌هاي هر فعاليت/118
ب) معيارهاي مربوط به حوزه‏ي اجرا/121
پ. معيارهاي مربوط به حوزه برنامه‏ريزي/122
خلاصه فصل/123
1. نظريه محيط‏گرايان/123
2. نظريه رشدگرايان يا طبيعت‏گرايان/124
3. نظريه تعامل‏گرايان125
خودآزمايي/126
فصل پنجم: آشنايي با نقش مدير و مربي در برنامه‏ريزي و اجرا/127
اهداف رفتاري/127
مقدمه/129
نقش مدير/129
نقش مربي/131
خلاصه فصل136
خودآزمایی/136
فصل ششم: وسايل و نيروهاي انساني مورد نياز و سازماندهي هريك از آن‌ها/137
اهداف رفتاري/137
مقدمه/139
وسايل بازي/140
معيار انتخاب اسباب بازي/140
الف. جنس و مواد/140
ب. بهداشت و ايمني/141
ج. هم‏خواني با فرهنگ جامعه/141
د. نزديكي با واقعيت:/141
هـ آفرينندگي و سازندگي/142
وسايل آموزشي از نظر بزرگان تعليم و تربيت/144
مونته سوري وسايل و روش آموزشي/144
1. دوره آموزشي حركتي /144
2. دوره‏ آموزشي حسي يا تربيت حواس /145
نمونه‏هايي از وسايل حسي و تعليمي مونته سوري/146
3. دوره آموزشي مهارت‌هاي تحصيلي يا خواندن و نوشتن /147
برخي از وسايل تدريس مونته‏سوري /147
سازماندهي فضا از نظر مونته سوري/147
دكرولي، وسايل و روش آموزش/147
سازمان‏دهي محيط يادگيري/149
ملاحظات كلي در سازمان‏دهي محيط/150
مراكز يادگيري/151
انواع مراكز يادگيري و وسايل مربوط به هر مركز/151
مركز هنر/151
مركز كارهاي چوبي/152
مركز كتابخانه/153
مركز دست‏ورزي و رياضي/153
مركز موسيقي و سرود/154
مركز علم/154
مركز آب و شن/155
مركز بازي‌هاي نمايشي/155
نيروي انساني مورد نياز و شرح وظايف آن‌ها/156
وظايف مدير مركز آموزشي/156
شرح وظايف مربي/157
وظايف كمك مربي/158
وظايف آشپز/159
وظايف كاركنان خدمات /159
خلاصه فصل/160
خودآزمايي/162
فصل هفتم: آشنايي با برنامه‌هاي سالانه، ماهانه و روزانه در مهدهاي كودك163
هدف‌هاي رفتاري/163
مقدمه/165
برنامه‌هاي بلندمدت/166
طرح‌ريزي واحدي ـ طرح‌هاي درازمدت/169
برنامه‌هاي كوتاه‌مدت/170
عناصر جدول برنامه روزانه/171
خلاصه175
خودآزمايي/176
فصل هشتم: آشنايي با شيوه‌هاي ارزشيابي/177
هدف‌هاي رفتاري177
مقدمه/179
ارزشيابي/179
ملاحظات مهم در ارزيابي/180
اهداف ارزشيابي/182
رويههاي سنجش/183
پرونده تحصيلي/183
مشاهدات نظام‌دار/184
مقياسهاي رتبهبندي/186
مصاحبهها/188
خلاصه/189
خودآزمايي/190
كتابنامه/191
 
دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved