راهکار کنترل خشکسالی در باغات دیم(مطالعه موردی:باغات انجیر دیم)
نویسنده:
مهندس حسین فقیه
مترجم:
-
سال نشر:
1394
صفحه:
163
نوبت چاپ:
1

 انجیر در پنج قاره جهان جهت مصرف داخلی یا به عنوان یک محصول صادراتی کشت و پرورش داده می شودو تاکنون نزدیک به 1000 واریته انجیر در جهان شناخته شده است؛ بر اساس آمار فائو در سال 2012 کشورهای مهم تولید کننده انجیر به ترتیب ترکیه، مصر، الجزایر، مراکش و سپس ایران با میزان تولید 78000 تن بوده اند؛ به احتمال زیاد آمار مزبور مربوط به تولید انجیر تر می باشد و متأسفانه در آمار فوق میزان تولید انجیر خشک آورده نشده است زیرا از لحاظ تولید انجیر خشک، ایران مقام نخست را دارد.

در ایران انجیر علاوه بر استان فارس در برخی استان ها دیگر مانند کرمانشاه، لرستان، کردستان، کرمان، خوزستان، تهران، مرکزی، یزد، بوشهر، خراسان، سمنان، کهکیلویه و بویر احمد، مازندران، گرگان، گیلان ، هرمزگان و ... کم و بیش به صورت آبی یا دیم کشت می شود.
بزرگترین استان کشور از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید انجیر، استان فارس و بزرگترین منطقه تولید کننده انجیر ایران، شهرستان استهبان واقع در این استان می باشد. 
گرچه آب و هوا و عوامل طبیعی مانند درجه حرارت، رطوبت، باد، باران، خاک و ... در کمیت و کیفیت میوه و رشد درختان انجیر بسیار مؤثر است ولی همچنان که در خشکسالی های اخیر این موضوع به خوبی روشن گردید و با توجه به دیم بودن باغات انجیر در استان فارس، از میان عوامل فوق الذکر باران یکی از عوامل بسیار حیاتی در رشد و نمو و باردهی درختان محسوب می شود؛ به طوری که می توان گفت این عامل علاوه برکمیت و کیفیت میوه، عامل حیات یا ممات درختان انجیر به حساب می آید. آنچه در فصل های مختلف این کتاب آورده شده است دقیقاٌ در ارتباط با همین موضوع است تا نشان داده شود درخت انجیر تا چه اندازه به خشکسالی مقاوم است و چه مقدار بارندگی می تواند میزان نیاز درختان انجیر به آب را برطرف نماید.   
در این کتاب، راهکارهای ارائه شد جهت مقابله با خشکسالی می تواند در کلیه باغات دیم مانند انجیر، انگور و بادام اجرا شود؛ بدان امید که بتواند مورد استفاده کلیه کارشناسان، مروجان و کلیه پرسنل فنی بخش کشاوررزی و کلیه باغداران دیم که در صدد مدیریت علمی باغات خود هستند قرار گیرد.   
 

 پیشگفتار / 11

مقدمه / 13
 
فصل اول: کلیات و تعاریف / 17
فصل دوم: علائم و خسارات خشکسالی در درختان دیم / 25
فصل سوم: باران و نقش حیاتی آن در باغات دیم / 37
فصل چهارم: شخم و تأثیرات متفاوت آن در باغات دیم / 53
فصل پنجم: اهمیت خاک در باغات دیم / 63
فصل ششم: ریشه و اهمیت آن در باغات دیم / 75
فصل هفتم: آبیاری باغات دیم (انجیر) آری یا خیر / 95
فصل هشتم: راهکارهای مقابله با خشکسالی در باغات دیم / 109
فصل نهم: باید ها و نباید ها در انجیر / 147
منابع / 153
پیوست رنگی / 157
دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی کشاورزی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved