درآمدی برنظریات روابط بین الملل (دیدگاه ها و موضوع ها)
نویسنده:
جیل استینز - لوید پتیفورد - توماس دایز - عماد الانسی
مترجم:
دکتر مریم پویا
سال نشر:
1394
صفحه:
384
نوبت چاپ:
1

همان طور كه اجراي روابط بين‌الملل نسبت به گذشته سخت‌تر و تعيين كننده‌تر شده، مطالعه این پدیده نيز با گذشت زمان پيچيده‌تر شده است. وقتي بحث از شيوه مطالعه مي‌شود، بلافاصله از نظريه و نظريه‌هاي مختلف، دامنه و حوزه مطالعه، سطح تحليل و ابزار مطالعه در روابط بين‌الملل سخن به ميان مي‌آيد. چرا که در هر رشته‌اي علمي براي درك پديده‌ها، روابط ميان پديده‌ها و هدايت تحقيق و ارائه سياست‌ها، يك يا چند نظريه یا الگوی رفتاری مطرح شده و هدف اين نظريه‌ها، شناسايي و معرفي و حل مشكل بشريت در آن رشته علمي است. هر نظريه در روابط بين‌الملل همچون ساير علوم به بخشي از دانش اطلاق مي‌شود كه با عرضه يك كل نگري ما را در درك مصداق‌ها و موارد جزئي از زندگي روابط بين‌المللي ياري مي‌كنند. نظريه در واقع ابزاري است كه به ما كمك مي‌كند تا دانسته‌هاي خود را سازمان دهيم و اولويت‌هاي تحقيق را تعيين و سئوالات مهم را مطرح كنيم و براي آنها پاسخ مناسب بيابيم و روش‌هاي تحقيق علمي مناسب را براي اثبات و استدلال بصورت منظم بكار ببريم.

منظور از روابط بین‌الملل، مطالعه روابط میان کشورها، نقش کشورهای مستقل، سازمان‌های بین دولتی، سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی، سازمان‌های مردم نهاد و شرکت‌های چندملیتی است. روابط بین‌الملل یک رشته دانشگاهی است که چون سیاست خارجی یک دولت معین را تجزیه و تحلیل و تنظیم می‌کند، می‌تواند هنجاری و اثباتی باشد. روابط بین‌الملل به عنوان یک فعالیت سیاسی از زمان مورخ یونانی، "توکودیدس"، آغاز و در اوایل قرن بیستم، به یک رشته دانشگاهی مجزا در داخل علوم سیاسی، تبدیل شد. با این حال روابط بین‌الملل، علمی میان رشته‌ای محسوب می‌شود.

رشته روابط بین‌الملل همانند علوم سیاسی مواد فکری خود را از رشته‌های مهندسی، اقتصاد، تاریخ و حقوق بین‌الملل، فلسفه، جغرافیا، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و جرم¬شناسی، روان¬شناسی  ، مطالعات فرهنگی و فرهنگ‌شناسی، می‌گیرد. هدف روابط بین‌الملل، درک مسائلی همچون جهانی شدن، کشور مستقل، امنیت بین‌المللی، پایداری زیست محیطی، گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ملی گرایی، توسعه اقتصادی و مالیه جهانی، تروریسم و جرایم سازمان یافته، امنیت انسانی، مداخله خارجی و حقوق بشر می‌باشد.

کتاب حاضر ترجمه چاپ سوم اثر معتبر "درآمدی بر نظریه روابط بین¬الملل، دیدگاها و موضوع¬ها" نوشته "استینز، پتیفورد، دایز و الانیس" است.

کتاب حاضر در هشت فصل تنظیم شده است و به مباحثی با عناوین 1- آزاد اندیشی 2- واقعگرایی 3- ساختارگرایی 4- نظریه انتقادی 5- پسانوین گرایی 6- دیدگاه‌های فمینیستی 7- سازنده گرایی اجتماعی 8- دیدگاه‌های سبز می‌پردازد.

 

 

مقدمه مترجم/9

پیشگفتار/11

مقدمه/13

فصل اول: آزاداندیشی/43

فصل دوم: واقعگرایی/83

فصل سوم: ساختارگرایی/117

فصل چهارم: نظریه انتقادی/157

فصل پنجم: پسانوین‌گرایی/195

فصل ششم: دیدگاههای فمینیستی/233

فصل هفتم: سازندهگرایی اجتماعی/275

فصل هشتم: دیدگاههای سبز/305

نتیجهگیریها: مباحث کلیدی و مسیرهای جدید/343

واژهنامه: دوزبانه اصطلاحات کلیدی/369

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم سیاسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved