قطر (مجموعه کشورهای اسلامی)
نویسنده:
دکتر سید حمزه صفوی
مترجم:
-
سال نشر:
1394
صفحه:
294
نوبت چاپ:
1

 

قطر کشوری ثروتمند، تازه تأسیس (43 ساله)، پادشاهی مطلقه، با دو میلیون نفر جمعیت که کمتر از یک سوم آن‌ها بومی می باشد و تنها حدود یک چهارم جمعیت آن را زنان به خود اختصاص داده اند .
اگر قرار باشد یک فرمول داشته باشیم که در آن هر کشور حاصل جمع مساحت بعلاوه جمعیت تقسیم بر ضریب نفوذ و تأثیر آن کشور در دنیا محاسبه شود، دو کشور سوئیس و قطر حائز رتبه در جهان خواهند بود.
قطر بزرگترین صادر کننده گاز مایعدر دنیا، ثروتمندترین کشور دنیا، بالاترین تولید ناخالص ملی، مبدع، مجری و برگزار کننده جایزه جهانی وایز، مالک شبکه پر مخاطب الجزیره، مالک خط هوایی قطر ایرلاین بهترین خط هوایی جهان در چند سال متوالی.
شاید تا پانزده سال پیش کمتر کسی در دنیا ی غرب نامی از قطر به گوشش آشنا می آمد ولی امروزه کمتر کسی است در اروپا،و آفریقا و خاورمیانه که از رسانه های جمعی استفاده کند ولی قطر را نشناسد.
امیر نشین قطر یکی از کشورهای کوچک در حاشیه جنوبی خلیج فارس است که در سالهای اخیر به دلایل مختلفی از جمله رشد تولید و صادرات گاز طبیعی یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان شناخته شده است.همچون بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس در این کشور نیز امیر رئیس حکومت بوده و سایر مراتب سیاسی و اجتماعی در حول این محور شکل یافته اند. نخست وزیر توسط وی تعیین و بسیاری از اعضای مجلس مشورتی را نیز امیر مستقیم و یا با اعمال نفوذ خود تعیین می کند. این کشور کوچک در کنار همسایگان و بازیگران منطقه ای قدرتمندی قرار دارد و بالقوه در معرض خطرات و تهدیدهایی از جانب این کشورهای بزرگ می باشد و تا یک دهه پیش کمتر تحلیل گری می توانست تقشی که امروز این کشور در منطقه و تحولات مربوط به آن ایفا می کند را پیش بینی کند. جامه ای قبیله ای و حکومت فردی، عدم رشد نهادهای مدنی و سلسله مراتب سنتی قدرت از مهم ترین ویژگی های فضای سیاسی قطر به شمار می روند.در حوزه اقتصادی نیز صادرات گاز و نفت از جمله مهم ترین منابع درآمدی « محسوب شده و با داشتن منابع عظیم گازی و طرحهای توسعه ای در این حوزه ثروت بسیاری را به دست آورده است و از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی ، ثروتمندترین کشور در جهان اسلان شناخته می شود. توسعه همه  جانبه و طرح های بلند پروازانه این کشور در زمینه، اقتصادی سبب شده از قطر به عنوان یکی از محورهای اقتصادی خلیح فارس یاد کنند و انتظار می رود در سال های آینده نیز بخش مهمی از حوزه پولی منطقه در این کشور شکل بگیرد.
کتاب حاضر در شش فصل تنظیم شده است و به مباحثی با عناوین 1- موقعیت جغرافیایی و جمعیتی قطر 2- اقتصاد قطر 3- سیاست و حکومت در قطر 4- وضعیت اجتماعی، آموزشی و فرهنگی 5- صنعت گردشگری در قطر 6- تحلیل وضعیت سیاسی، اقتصادی و نظامی قطر می‌پردازد.
کتاب «قطر مجموعه کشورهای اسلامی» در 294 صفحه، و به قیمت 180000ریال به چاپ رسیده است.
 
دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی تاریخ

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved