آموزش عالی یکی از پرارزشترین منابع برای پیشرفت و توسعه جوامع و اثربخشترین ساز و کارهای هر کشوری در قرن حاضر به حساب می آید. نظام آموزش عالی به منظور دستیابی به این مهم باید سیاست و خطمش مناسبی را در زمینه های آموزشی و پژوهشی در عرصه دانشگاه و دیگر مؤسسات آموزش عالی اتخاذ و عملیاتی نماید. اتخاذ چنین سیاستهایی مستلزم آن است که یک نظام آموزش عالی ضمن برخورداری از شیوهها و الگوهای مناسب خطمشگذاری در سطوح عالی تصمیمگیری، هم به استانداردهای علمی و هم اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه توجه و امعان نظر نماید.
اکثر کشورهای دنیا با مسائل و مشکلات اشتغال درگیرند ولی تعدد عوامل مشکل آفرین و ناشناخته بودن برخی از آنها در کشورهای جهان سوم موجب پیچیدهتر شدن موضوع شده است. امروزه مدیریت کلان کشور به دنبال استفاده از روشهای علمی برای شناخت و کنترل عوامل مشکل آفرین در زمینه اشتغال و تبدیل چالشها به فرصتها برای شتاب دادن به حرکت توسعه میباشد. لذا، در این خصوص نیروی انسانی مناسب در اقتصاد دانش محور به فردی اطلاق میشود که بر اساس نیازهای بازار، آموزش دیده باشد. برنامه درسی مشتمل بر تدابیری است که امکان سامان بخشی اقدامات، جریان یاددهی - یادگیری را فراهم میکند و با سه پرسش عمده همراه است: چرا باید به آموزش اقدام کرد (هدف)؟، چگونه باید اقدام به آموزش کرد (روش)؟، و چگونه میتوان از توفیق فعالیتهای آموزشی اطلاع حاصل کرد (ارزشیابی)؟. بنابراین برنامه ریزی درسی فعالیتی است که ضمن تعیین اهداف، چگونگی تعیین اهداف، چگونگی تحقق بخشیدن به آنها و راههای سنجش میزان تحقق آنها را در جریان یاددهی و یادگیری تعیین میکند. با توجه به اینکه نقش آموزش عالی در راهبرد توسعه مبتنی بر دانش، کلیدی و محوری است لذا تربیت نیروی انسانی متخصص اگر متناسب با نیازهای اقتصادی و اجتماعی باشد زمینه ساز رشد و توسعه خواهد شد. همه اقدامات، طرحها و ایدههایی که در 150 سال گذشته تا کنون برای گسترش آموزشهای علمی کاربردی یا فنی حرفهای ارائه شده برای نزدیک کردن علم و عمل بوده است. چرا که هدف نظام آموزشی در کشوری در حال توسعه، صرفاً تربیت انسانی فرهیخته نیست بلکه نظام آموزشی بایستی جوابگوی نیازمندیهای توسعهای جامعه باشد. نظام نوین آموزشی در کشور ما به همین منظور ایجاد گردیده است اما همواره در خصوص ارتباط بهینه و پویای علم و عمل و آموزش و اشتغال در کشور ما و در هر جای دیگر سؤالاتی وجود خواهد داشت. هزینههای بالای گسترش نظامهای آموزشی و تربیت نیروی انسانی با توجه به محدودیت منابع مالی و شرایط بحران اقتصادی از یک سو و پیامدهای ناهماهنگی آموزش و اشتغال که در شکلهای مختلفی مانند بیکاری نیروهای متخصص و یا تقاضا برای نیروهای متخصص در رشتهها و مقاطع تحصیلی دیگر و یا کاهش بهرهوری نیروی کار رخ می نماید. از اين روست كه، نظام آموزشی تلاش در پاسخگویی و رفع این مشکلات در تعامل با دیگر نظامهای جامعه دارد؛ اجرای برنامه های علمی کاربردی از سال 1375 تاکنون و بازخورهای حاصل از آن نشان داد که نیازهای آموزشی طیف مختلف فراگیران، چنین می طلبد که برنامه های علمی کاربردی با الگوها و روش های انعطاف پذیرتری مورد اجرا گذاشته شود.
پیش گفتار/15
بخش اول: آموزشهای علمیکاربردی در ایران/17
فصل اول: معرفي دانشگاه جامع علمیکاربردی/19
1- مقدمه/21
2- فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی کاربردی/22
3- ضرورتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی/23
4- ویژگیهای دانشگاه جامع علمی کاربردی/24
5- ویژگیهای تمایز آموزشهای علمیکاربردی از آموزشهای اکادمیک/26
نتيجهگیری فصل :/26
سؤالات پایانی فصل اول/26
فصل دوم: آموزشهایعلمی کاربردی/29
1- مقدمه/31
2- تاریخچه آموزشهای علمی کاربردی/33
3- مهمترین ویژگیهای آموزش علمیکاربردی/35
4- تجارب ملی در زمینه آموزشهای علمی کاربردی/36
5- تجارب جهانی در زمینه آموزشهای علمی کاربردی/37
6- توجیه پذیری آموزشهای علمیکاربردی موجود با توجه به ضرورت اشتغالزایی/38
7- تحلیل و ارزیابی وضعیت آموزشهای علمیکاربردی در ایران/40
8- نقش آموزشهای علمیکاربردی در ساختار صنعتی کشور/45
نتیجهگیری فصل/46
سؤالات پایانی فصل دوم/47
فصل سوم: چارچوب اصلی آموزشهای علمی کاربردی/48
1- دورههای آموزشی/50
نتیجهگیری فصل/53
سؤالات پایانی فصل سوم/53
فصل چهارم: نظام برنامهریزی درسی آموزشهای علمی کاربردی/54
1- مقدمه/56
2- اصول برنامهریزی و طراحی برنامه درسی در آموزش علمیکاربردی/56
3- مسائل برنامهریزی درسی آموزشهای علمیکاربردی (تربیت تکنسین و تکنولوژیست)/57
4- الگوی برنامهریزی درسی نظام آموزش علمی کاربردی/58
نتیجهگیری فصل/63
سؤالات پایانی فصل چهارم/63
فصل پنجم: آموزش پودمانی/64
1- آموزش پودمانی چیست ؟/66
نتیجهگیری فصل/80
سؤالات پایانی فصل پنجم/81
بخش دوم: آموزشهای علمی کاربردی در جهان/82
فصل ششم: نظام آموزشهای علمیکاربردی در اتریش/84
1- مقدمه/86
2- آموزش تکنولوژی و انواع سطوح آموزشی/86
3- پذیرش تحصیلی/96
4- دانشجویان خارجی/96
5- مدارک مورد نیاز/96
6- ارزیابی تحصیلی/97
7- ارزشیابی مدارک تحصیلی/98
نتیجهگیری فصل :/99
سؤالات پایانی فصل ششم/100
فصل هفتم: نظام آموزشهای علمیکاربردی در نیوزلند/102
1- مقدمه/104
2- آموزشهای فنی و تکنولوژی/104
3- استراتژیهای آموزشی تکنولوژی/105
4- آموزش تکنولوژی و انواع سطوح آن/105
5- پذیرش تحصیلی/108
6- ارزیابی تحصیلی/109
نتیجهگیری فصل:/109
سؤالات پایانی فصل هفتم/110
فصل هشتم: نظام آموزشهای علمیکاربردی در ایرلند/112
1- آموزش تکنولوژی و سطوح آن/114
2- دورههای تحصیلی عالی فنی حرفهای/115
3- طرحهای آموزش تکنولوژی/115
4- پذیرش تحصیلی/119
5- شرایط پذیرش/119
6- نحوه پذیرش دانشجویان خارجی/119
7- ارزیابی تحصیلی/120
8- تأیید مطالعات و مدارک علمی/120
نتیجهگیری فصل :/120
سؤالات پایانی فصل هشتم/121
فصل نهم: نظام آموزشهای علمیکاربردی در سوئیس/122
1- مقدمه/124
2- آموزش تکنولوژی و انواع سطوح تحصیلی/124
3- دانشگاههای سوئیس/128
4- پذیرش تحصیلی/128
5- پذیرش دانشجویان خارجی/129
6- شرایط پذیرش/129
7- ارزیابی تحصیلی/129
8- خدمات رفاهی اجتماعی/130
9- آموزش عالی غیردانشگاهی/130
10- معضلات آموزشی/130
11- کادر آموزشی/130
نتیجهگیری فصل :/131
سؤالات پایانی فصل نهم/131
فصل دهم: نظام آموزشهای علمیکاربردی در انگلستان/132
1- مقدمه/134
2- آموزشهای تکنولوژی و انواع سطوح آن/134
3- اهداف آموزشی/136
4- آموزش وابسته به وزارت کار/136
5- طرحهای آموزشی/138
6- پذیرش تحصیلی/140
7- ارزشیابی تحصیلی/140
8- آموزش اساتید/142
نتیجهگیری فصل :/143
سؤالات پایانی فصل دهم/144
بخش سوم: آموزشهای فنی و حرفه ای/146
فصل یازدهم: آموزشهای فنی و حرفهای/148
1- مقدمه/150
2- واژه شناسی آموزش فنی و حرفهای/151
3- تعاریف و اصطلاحات “بخش آموزش” سازمان آموزش فنی ـ حرفهای/152
4- آموزش فنی و حرفهای و مفهوم آن/153
5- اهمیت آموزش فنی و حرفهای/154
6- ضرورت توسعه آموزشهای فنی و حرفهای/156
7- نقش و اهمیت آموزشهای فنی و حرفهای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی/158
8- سیاستهای سازمان آموزش فنی حرفهای در جهت همگامی با توسعه سیاسی -اقتصادی- فرهنگی/158
9- فعالیتهای آموزشهای فنی و حرفهای/160
10- سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفهای/164
11- اهداف سند چشم انداز 1404/166
نتیجهگیری فصل:/167
سؤالات پایانی فصل یازدهم/168
فصل دوازدهم: انواع نظامهای آموزش فنی و حرفهای/170
1- مقدمه/172
2- نظام ها و شیوه های اجرایی آموزش فنی حرفهای/172
3- تفاوت شيوههاي مختلف آموزش و حرفه آموزي/174
نتیجهگیری فصل:/175
سؤالات پایانی فصل/175
فصل سیزدهم: سیر تکوینی آموزش فنی و حرفهای در ایران/176
1- مقدمه/178
2- تاریخچهی آموزشهای فنی و حرفهای/178
3- سیر تکوینی آموزش و پرورش فني و حرفهاي در ایران/180
4- چگونگي تاثير تحولات صنعتي و تجاري اروپا در ايران/183
5- آموزش فني و حرفهاي در ايران از تأسيس دارالفنون تا انقلاب مشروطيت/183
6- آموزش فني و حرفهاي از انقلاب مشروطيت تا پايان حكومت قاجاريان/184
7- آموزش فني و حرفهاي از آغاز حكومت رضاخان تا جنگ جهاني دوم/184
8- سيرتوسعه آموزشهاي فني و حرفهاي از جنگ جهاني دوم تا پيروزي انقلاب اسلامي (1357-1320)/185
9- آموزشهاي فني و حرفهاي پس از پيروزي انقلاب/186
10- وضعیت و جايگاه كنوني تربيت حرفهاي در نظام آموزشي ایران/187
11- ساختار نظام رسمی آموزشی فنی و حرفهای فعلی ایران/188
12- ارتباط آموزش با محيط كار/191
نتیجهگیری فصل:/194
سؤالات پایانی فصل سیزدهم/195
فصل چهاردهم: الگوهای تدریس و یادگیری در آموزش فنی و حرفهای/196
1- مقدمه/198
2- الگوهای تدریس و یادگیری/198
3- الگوهاي آموزشی در نظام آموزش فنی و حرفهای/202
نتیجهگیری فصل:/208
سؤالات پایانی فصل چهاردهم/209
فصل پانزدهم: برنامهریزی آموزشی آموزش فنی و حرفهای/210
1- مقدمه/212
2- مفاهیم و اصطلاحات برنامهریزی/212
3- انواع آموزش/214
4- برنامهریزی آموزشی/216
5- برنامهریزی آموزشی فنی و حرفهای/222
نتیجهگیری فصل:/235
سؤالات پایانی فصل پانزدهم/236
بخش چهارم: بررسی تطبیقی نظام آموزش فنی و حرفهای در ایران و دیگر کشورهایجهان/238
فصل شانزدهم: نظام آموزشهای فنی و حرفهای در ایران/240
1- مباحث كشوري/242
2- تاريخچه سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور/245
3- چالشهاي سيستم فعلي آموزش فني و حرفهاي/247
4- نظام آموزشي ايران/248
5- سياستها و برنامهها در زمينه آموزش مهارتي/252
6- عوامل مؤثر در انتخاب شاخه فنی و حرفهاي توسط دانشآموزان در ایران/253
7- موانع گسترش توسعه شاخه فنی و حرفهاي و مهارتی رسمی/254
8- شرايط مربيان آموزش فني و حرفهاي/255
9- انگيزههاي ورود به سيستم آموزش مهارتی/256
10- نحوه پذيرش در سيستم آموزش حرفهاي/256
11- نحوه سنجش و ارزيابي مهارت/256
12- طبقه بندي هدفهاي آموزشي/257
13- ارزشیابی/259
نتیجهگیری فصل:/262
سؤالات پایانی فصل/263
فصل هفدهم: آموزشهای فنی و حرفهای در آلمان/264
1- مباحث كشوري/266
2- نظام آموزش مهارتی/272
3- نظام آموزشي/275
4- سياستهاي راهبردي, برنامه ها, اهداف در زمينه آموزش/276
5- چالشها و استراتژيها/278
6- نحوه تعيين مهارت مربيان و معلمين آموزشهاي حرفهاي/278
7- شرايط معلمين شاغل در مدارس حرفهاي/279
8- انگيزههاي ورود به سيستم آموزش مهارتي/279
9- نحوه پذيرش در سيستم آموزش حرفهاي/280
10- نحوه سنجش و ارزيابي مهارت/280
11- تركيب اعضاء و نحوه انتخاب/282
12- روشهاي اجراي دورههاي آموزشي مهارتي/282
نتیجهگیری فصل :/284
سؤالات پایانی فصل/285
فصل هجدهم: آموزشهای فنی و حرفهای در دیگر کشورها286
1- مقدمه/288
2- نظام آموزشهاي فنی و حرفهاي و مهارتی در هندوستان/288
3- نظام آموزشهاي فنی و حرفهاي و مهارتی در چین/289
4- نظام آموزشهاي فنی و حرفهاي و مهارتی در کره/291
5- نظام آموزشی متوسطه و فنی و مهارتی در لهستان/292
6 - نظام آموزش کاردانش و فنی در سوئیس/293
نتیجهگیری فصل:/294
سؤالات پایانی فصل :/294
منابع/296
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|