سنجش روانشناختی: آموزش باز اجرای آزمون های شغلی انجمن روان شناسی انگلستان (BPS)
نویسنده:
دیوید بار ترام - پاتریشیا آ. لیندلی
مترجم:
سیده طیبه مطیعی لنگرودی - دکتر ابراهیم خدایی - دکتر علی مقدم زاده - دکتر علی طاهر میر قائد
سال نشر:
1395
صفحه:
280
نوبت چاپ:
1

 در گذشته، نقش مجری آزمون تقریباً آسان بود. وی مقدمات جلسه آزمون را مهیا می‌ساخت، دستورالعمل ­نحوه پاسخگویی به سؤال‌ها را برای داوطلبان آماده می‌نمود و در مدت‌زمان آزمون بر کار آنها نظارت می‌کرد. وی در انتها، پاسخ­های آنها را بررسی  می‌نمود و مطالب موردنیاز کاربر آزمون را جهت تهیه گزارش ارائه بازخورد به عملکرد داوطلبان تهیه می‌کرد.

با اینکه مطالب مذکور، هنوز هم مصداق عمده­ترین وظایف یک مجری آزمون هستند، اما با افزایش چشمگیر آزمون‌های کامپیوتری و اینترنتی (آنلاین)، وظایف مجری آزمون تغییریافته و متنوع­تر شده‌ است. امروزه مجری آزمون نه‌‌تنها باید از شیوه اجرای مداد ـ کاغذی آزمون­ها اطلاع داشته باشد، بلکه باید با اینترنت و سیستم‌های کامپیوتری نیز به‌طور کامل آشنا باشد. بسیاری از آزمون­ها، دیگر برای نمره‌گذاری نیازی به مجری آزمون ندارند، بلکه درعوض نیازمند فردی هستند که بتواند از نمره‌هایی که در پایگاه داده کامپیوتر وجود دارد، استفاده کرده و براساس مجموعه‌نمرات به‌دست آمده، گزارشی تهیه نماید.

در اين كتاب، فرض بر اين است كه مجريان آزمون داراي اين مهارتهاي اساسي هستند و يا اينكه مي توانند آنها را به نحوي فراگيرند. همچنين، فرض بر اين است كه هرگونه آموزش لازم جهت اجراي كامپيوتري آزمونها همراه با بسته هاي آموزشي آمده در اين كتاب، ارائه مي شود. سيستمهاي سنجش اينترنتی(آنلاين)، عموماً درمقايسه با سيستم هاي سنجش كامپيوتري ساد ه تر هستند و فرض بر اين است كه افراد، مهارت لازم براي استفاده از اينترنت و مرورگرهاي اينترنتي را دارند.

 مقدمه و راهنمای مطالعه کتاب/11

مقدمه‌ای بر اجرای آزمون/11

نقش مجریان آزمون چیست؟/12

محدودیت‌های موجود در اجرای آزمون‌ها/14

به‌روزرسانی/14

خلاصه/15

مجوز انجمن روانشناسی انگلستان برای اجرای آزمون شغلی/15

استانداردهای انجمن روانشناسی انگلستان برای اجرای آزمون/16

با در دست داشتن مجوز چه کاری می‌توانید انجام دهید؟/16

مجوز چگونه کسب میشود؟/17

چگونه یک مجری آزمون بشویم؟/17

کسب صلاحیت لازم/18

ارزیابی میزان صلاحیت/18

مطالب آمده در بسته روش یادگیری باز/19

برای شرکت در آزمون اخذ مجوز اجرای آزمون، به چه چیزهایی نیاز دارید؟/19

چگونه از این بسته استفاده کنیم؟/19

بررسی نکات مهم در روش مطالعه شخصی/19

به مطالعه خود نظم دهید/20

پرونده خود را برای ارزیابی آماده کنید/21

بخش اول: مقدمه‌ای بر سنجش روان‌شناختی برای مجریان آزمون/23

شرح مختصر/23

اهداف کلیدی/23

مقدمه/23

نکاتی درباره این بسته/24

فصل اول: آزمون‌های روان‌شناختی چه آزمون‌هایی هستند؟/25

مقدمه/25

آزمون روانشناختی چیست؟/26

دفترچه راهنمای آزمون/27

این آزمون‌ها چه چیزی را میسنجند؟/29

خلاصه/31

فصل دوم: مهم‌ترین انواع آزمون‌های روان‌شناختی/33

سنجش عملکرد عادی/34

سنجش حداکثر عملکرد/37

تفاوت میان آزمون‌های توانایی و پیشرفت/50

آزمون‌های نمونهکار، توانایی آموزش‌پذیری و شبیه‌سازی شغلی/52

آزمون‌های مهارت/53

آزمون‌های ابزاری: نکاتی درمورد اجرای آزمون/53

آزمونهای تطبیقی کامپیوتری/55

فصل سوم: کنترل کیفیت آزمون‌های روان‌شناختی/57

چارچوب: معیارها  و فرایند ارجاع‌دهی نمره‌ها/58

قابلیت پذیرش/60

قابلیت اجرا/61

عادلانه بودن/61

خلاصه فصل‌های اول تا سوم/63

فصل چهارم: مقیاس‌ها و سنجش‌ها/65

نمرات خام/65

مقیاس‌ها/68

نمره‌های مطلق و نسبی: نمره‌های خام و نمره‌های هنجار/71

نمرات  هنجار ـ مرجع، مقایسه افراد با افراد دیگر/73

آزمون‌های فرد ـ مرجع، مقایسه افراد با عملکرد خودشان/73

فصل پنجم: درک معیارهای آزمون و استفاده از آنها/75

فراوانی توزیع /75

رتبه‌هاي‌‌ درصد‌ي/75

توصیف نتایج براساس رتبه‌های درصدي/76

سایر نمرات استاندارد/80

دهک‌ها و نمرات T/83

خلاصه فصل‌های چهارم و پنجم/87

پاسخ تمرین‌ها و خودآزمایی‌های فصل اول/89

خودآزمایی 1ـ2ـ1:/91

خودآزمایی 1ـ2ـ2:/92

خودآزمایی 1ـ4ـ1:/92

خودآزمایی 1ـ5ـ1: تبدیل نمرات خام به رتبه ‌درصدی/92

بخش دوم: اجرای آزمون و نمره‌گذاری/95

شرح مختصر/95

اهداف کلیدی/96

فصل ششم: اجرای آزمون/97

آزمون‌های کماهمیت و پراهمیت/98

وظایف مجری آزمون چیست؟/99

روشهای اجرای آزمون/100

روش باز/100

روش کنترل‌شده/102

روش نظارتی/103

روش  مدیریتی/103

راهبردهای کمیسیون بینالمللی آزمون (ITC)/104

چهار مرحله اجرای آزمون/107

مرحله 1: آمادگی/107

مرحله اول: آمادگی/110

مسائلی که باید موردتوجه قرار بگیرند:/110

نحوه برخورد با داوطلبانی که دارای مشکلات خاص هستند/112

برنامهریزی جلسه آزمون/114

آمادگی شخصی برای اجرای آزمون/118

آمادگی برای اجرای آزمونهای کامپیوتری/119

مرحله دوم: اجرا/121

صورت‌جلسه آزمون/121

معرفی جلسه آزمون/122

اجرای آزمون/123

اجرای آزمون‌های کامپیوتری (CBT) و آزمون‌های اینترنتی/124

جزئیات  اعمال کنترل بر روي شرايط آزمون/125

مرحله سوم: نمره‌گذاری/126

بررسی پاسخنامه‌ها/126

نمره‌گذاری دستی/127

سایر روش‌های نمره‌گذاری/128

تبدیل نمرات خام به نمرات استاندارد و رتبه‌های‌ درصدی/130

خلاصه آنچه که باید در نمره گذاری رعایت شود/132

مرحله چهارم: تكميل كردن روند اجرا/132

آزمونهای مداد ـ کاغذی/132

آزمون‌های کامپیوتری/133

حفظ اطلاعات، نظارت و پیگیری/133

فصل هفتم: نکاتی درباره محرمانه بودن و امنیت آزمون/135

حفظ محرمانه بودن نتایج داوطلبان/135

امنیت دفترچه‌ها و سؤال‌های آزمون/135

قانون حفاظت از اطلاعات (سال 1998)/136

حفاظت از داده‌‌هاي آزمون/138

فصل هشتم: اجرای عملی/139

مروری بر این بخش و انجام تمرینهای عملی/140

فصل نهم: ارائه بازخورد و گزارش/143

آماده‌سازی نمرات برای ارائه بازخورد/144

شرایط آزمون/145

مقایسه عملکرد افراد با یکدیگر/145

ترتیب دادن جلسه بازخورد/146

کمک در تهیه گزارش/147

ارائه گزارش کامپیوتری/147

ارائه خلاصه‌گزارش/148

بخش پایانی/151

پاسخ تمرین‌ها و خودآزمایی‌های بخش دوم/153

خودآزمایی 2ـ1ـ1:/158

خودآزمایی 2ـ3ـ1: نحوه برخورد با مشکلات/160

واژه‌نامه/161

ضمایم: بستههای آزمون و پرونده سنجش/189

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved