در گذشته، نقش مجری آزمون تقریباً آسان بود. وی مقدمات جلسه آزمون را مهیا میساخت، دستورالعمل نحوه پاسخگویی به سؤالها را برای داوطلبان آماده مینمود و در مدتزمان آزمون بر کار آنها نظارت میکرد. وی در انتها، پاسخهای آنها را بررسی مینمود و مطالب موردنیاز کاربر آزمون را جهت تهیه گزارش ارائه بازخورد به عملکرد داوطلبان تهیه میکرد.
با اینکه مطالب مذکور، هنوز هم مصداق عمدهترین وظایف یک مجری آزمون هستند، اما با افزایش چشمگیر آزمونهای کامپیوتری و اینترنتی (آنلاین)، وظایف مجری آزمون تغییریافته و متنوعتر شده است. امروزه مجری آزمون نهتنها باید از شیوه اجرای مداد ـ کاغذی آزمونها اطلاع داشته باشد، بلکه باید با اینترنت و سیستمهای کامپیوتری نیز بهطور کامل آشنا باشد. بسیاری از آزمونها، دیگر برای نمرهگذاری نیازی به مجری آزمون ندارند، بلکه درعوض نیازمند فردی هستند که بتواند از نمرههایی که در پایگاه داده کامپیوتر وجود دارد، استفاده کرده و براساس مجموعهنمرات بهدست آمده، گزارشی تهیه نماید.
در اين كتاب، فرض بر اين است كه مجريان آزمون داراي اين مهارتهاي اساسي هستند و يا اينكه مي توانند آنها را به نحوي فراگيرند. همچنين، فرض بر اين است كه هرگونه آموزش لازم جهت اجراي كامپيوتري آزمونها همراه با بسته هاي آموزشي آمده در اين كتاب، ارائه مي شود. سيستمهاي سنجش اينترنتی(آنلاين)، عموماً درمقايسه با سيستم هاي سنجش كامپيوتري ساد ه تر هستند و فرض بر اين است كه افراد، مهارت لازم براي استفاده از اينترنت و مرورگرهاي اينترنتي را دارند.
مقدمه و راهنمای مطالعه کتاب/11
مقدمهای بر اجرای آزمون/11
نقش مجریان آزمون چیست؟/12
محدودیتهای موجود در اجرای آزمونها/14
بهروزرسانی/14
خلاصه/15
مجوز انجمن روانشناسی انگلستان برای اجرای آزمون شغلی/15
استانداردهای انجمن روانشناسی انگلستان برای اجرای آزمون/16
با در دست داشتن مجوز چه کاری میتوانید انجام دهید؟/16
مجوز چگونه کسب میشود؟/17
چگونه یک مجری آزمون بشویم؟/17
کسب صلاحیت لازم/18
ارزیابی میزان صلاحیت/18
مطالب آمده در بسته روش یادگیری باز/19
برای شرکت در آزمون اخذ مجوز اجرای آزمون، به چه چیزهایی نیاز دارید؟/19
چگونه از این بسته استفاده کنیم؟/19
بررسی نکات مهم در روش مطالعه شخصی/19
به مطالعه خود نظم دهید/20
پرونده خود را برای ارزیابی آماده کنید/21
بخش اول: مقدمهای بر سنجش روانشناختی برای مجریان آزمون/23
شرح مختصر/23
اهداف کلیدی/23
مقدمه/23
نکاتی درباره این بسته/24
فصل اول: آزمونهای روانشناختی چه آزمونهایی هستند؟/25
مقدمه/25
آزمون روانشناختی چیست؟/26
دفترچه راهنمای آزمون/27
این آزمونها چه چیزی را میسنجند؟/29
خلاصه/31
فصل دوم: مهمترین انواع آزمونهای روانشناختی/33
سنجش عملکرد عادی/34
سنجش حداکثر عملکرد/37
تفاوت میان آزمونهای توانایی و پیشرفت/50
آزمونهای نمونهکار، توانایی آموزشپذیری و شبیهسازی شغلی/52
آزمونهای مهارت/53
آزمونهای ابزاری: نکاتی درمورد اجرای آزمون/53
آزمونهای تطبیقی کامپیوتری/55
فصل سوم: کنترل کیفیت آزمونهای روانشناختی/57
چارچوب: معیارها و فرایند ارجاعدهی نمرهها/58
قابلیت پذیرش/60
قابلیت اجرا/61
عادلانه بودن/61
خلاصه فصلهای اول تا سوم/63
فصل چهارم: مقیاسها و سنجشها/65
نمرات خام/65
مقیاسها/68
نمرههای مطلق و نسبی: نمرههای خام و نمرههای هنجار/71
نمرات هنجار ـ مرجع، مقایسه افراد با افراد دیگر/73
آزمونهای فرد ـ مرجع، مقایسه افراد با عملکرد خودشان/73
فصل پنجم: درک معیارهای آزمون و استفاده از آنها/75
فراوانی توزیع /75
رتبههاي درصدي/75
توصیف نتایج براساس رتبههای درصدي/76
سایر نمرات استاندارد/80
دهکها و نمرات T/83
خلاصه فصلهای چهارم و پنجم/87
پاسخ تمرینها و خودآزماییهای فصل اول/89
خودآزمایی 1ـ2ـ1:/91
خودآزمایی 1ـ2ـ2:/92
خودآزمایی 1ـ4ـ1:/92
خودآزمایی 1ـ5ـ1: تبدیل نمرات خام به رتبه درصدی/92
بخش دوم: اجرای آزمون و نمرهگذاری/95
شرح مختصر/95
اهداف کلیدی/96
فصل ششم: اجرای آزمون/97
آزمونهای کماهمیت و پراهمیت/98
وظایف مجری آزمون چیست؟/99
روشهای اجرای آزمون/100
روش باز/100
روش کنترلشده/102
روش نظارتی/103
روش مدیریتی/103
راهبردهای کمیسیون بینالمللی آزمون (ITC)/104
چهار مرحله اجرای آزمون/107
مرحله 1: آمادگی/107
مرحله اول: آمادگی/110
مسائلی که باید موردتوجه قرار بگیرند:/110
نحوه برخورد با داوطلبانی که دارای مشکلات خاص هستند/112
برنامهریزی جلسه آزمون/114
آمادگی شخصی برای اجرای آزمون/118
آمادگی برای اجرای آزمونهای کامپیوتری/119
مرحله دوم: اجرا/121
صورتجلسه آزمون/121
معرفی جلسه آزمون/122
اجرای آزمون/123
اجرای آزمونهای کامپیوتری (CBT) و آزمونهای اینترنتی/124
جزئیات اعمال کنترل بر روي شرايط آزمون/125
مرحله سوم: نمرهگذاری/126
بررسی پاسخنامهها/126
نمرهگذاری دستی/127
سایر روشهای نمرهگذاری/128
تبدیل نمرات خام به نمرات استاندارد و رتبههای درصدی/130
خلاصه آنچه که باید در نمره گذاری رعایت شود/132
مرحله چهارم: تكميل كردن روند اجرا/132
آزمونهای مداد ـ کاغذی/132
آزمونهای کامپیوتری/133
حفظ اطلاعات، نظارت و پیگیری/133
فصل هفتم: نکاتی درباره محرمانه بودن و امنیت آزمون/135
حفظ محرمانه بودن نتایج داوطلبان/135
امنیت دفترچهها و سؤالهای آزمون/135
قانون حفاظت از اطلاعات (سال 1998)/136
حفاظت از دادههاي آزمون/138
فصل هشتم: اجرای عملی/139
مروری بر این بخش و انجام تمرینهای عملی/140
فصل نهم: ارائه بازخورد و گزارش/143
آمادهسازی نمرات برای ارائه بازخورد/144
شرایط آزمون/145
مقایسه عملکرد افراد با یکدیگر/145
ترتیب دادن جلسه بازخورد/146
کمک در تهیه گزارش/147
ارائه گزارش کامپیوتری/147
ارائه خلاصهگزارش/148
بخش پایانی/151
پاسخ تمرینها و خودآزماییهای بخش دوم/153
خودآزمایی 2ـ1ـ1:/158
خودآزمایی 2ـ3ـ1: نحوه برخورد با مشکلات/160
واژهنامه/161
ضمایم: بستههای آزمون و پرونده سنجش/189
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
|