بیو مواد ساختمانی سبز
نویسنده:
دکتر محراب مدهوشی
مترجم:
-
سال نشر:
1394
صفحه:
208
نوبت چاپ:
1

 امروزه پدیده گرم شدن کره زمین، بحران انرژی، مسایل ‌زیست‌محیطی و آلودگی‌ها (از قبیل صوتی، آب، ریزگردها، شن و خاک و غیره) از چالش‌های اساسی جوامع بشری، دولت‌ها و سازمان‌های خصوصی در سراسر دنیا به شمار می‌رود. در این میان انتشار گازهای گلخانه‌ای عمدتاً به وسیله بخش‌های ساختمان، حمل‌و‌نقل و صنعت صورت می‌گیرد که بیشترین سهم مربوط به بخش ساختمان (تا نزدیک به 40% و کمی بیشتر از بخش حمل‌ونقل) به عنوان بزرگترین عامل انتشار دی‌اکسیدکربن به اتمسفر می‌باشد. با توجه به گسترش ساخت‌و‌ساز‌ها و آثار تخریبی که ساختمان‌سازی در محیط اطراف به جای می‌گذارد، نیاز به ساختمان‌هایی که این آثار مضر برای محیط‌زیست را به حداقل رسانده و در عین‌حال نیازهای زندگی انسان امروزی و آسایش و آرامش را به صورت کامل نیز بر آورده سازند، احساس می‌شود. در این راستا، طراحی و ساخت ساختمان‌هایی با عنوان ساختمان سبز روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد.

در طراحی این گونه ساختمان‌ها سعی بر این است، از مصالح دوستدار محیط‌زیست تحت عنوان مواد ساختمانی سبز یا عناصر سازه‌ای سبز استفاده شود، که می‌بایست تا حد امکان بومی، و از همه مهم‌‌تر تجدیدپذیر و با قابلیت بالای ترسیب کربن باشند تا موجب کاهش اثرات سوء بر محیط‌زیست و بالا‌رفتن ارزش ساختمان گردند. در میان مواد ساختمانی، چوب تنها ماده ساختمانی است که 100 درصد تجدیدپذیر است و به‌عنوان یکی از مصالح قابل‌برگشت به طبیعت کمترین ردپای اکولوژیکی را داشته و ردپای کربن آن منفی است. چوب و فراورده‌های آن تنها مواد‌ساختمانی است که با کمترین انرژی تولید و تبدیل پیوسته در دسترس می‌‌توانند باشد و همچنین با مدیریت صحیح و عملیات پایدار جنگلداری می‌توانند برای همیشه تجدید شوند.

برخی از پژوهش‌های صورت‌گرفته در این زمینه گواه بر این است که چوب و فراورده‌های آن مزیت‌های زیست‌محیطی بیشتری نسبت به دیگر مواد ساختمانی در هر مرحله از طول عمرشان دارند و خانه‌های چوبی می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای پایین‌تر، آلودگی کمتر هوا، حجم کمتر ضایعات جامد و استفاده کمتر از منابع اکولوژیکی را ارائه دهند

کتاب حاضر به معرفی اجمالی مواد سازه‌ای سبز و ویژگی­ها و رفتار آنها می‌پردازد. روی سخن این کتاب طیف وسیعی از پژوهش‌گران، دانشگاهیان، دانشجویان، سازندگان و پیمانکاران ساختمان و برنامه‌ریزان خرد و کلان در ارگان‌های مختلف با پیش‌زمینه‌های علمی گوناگون است، از اینرو متن آن با این هدف نگارش و تلاش گردیده است تا حد امکان به بحث‌های بسیار تخصصی (به ویژه در فصل 5) ورود پیدا نکند.

کتاب حاضر آشکارا اختلاف زیاد و نگران‌کننده بین وضعیت موجود داخلی و وضعیت موجود در کشورهای پیشرفته را نشان می‌دهد که تا جزیی‌ترین موضوعات در خصوص نحوه تعامل انسان با محیط اطراف خود حتی در مواردی که به ظاهر از "صنعت سبز" استفاده می‌کند را مورد چالش جدی قرار داده‌اند و تا حد امکان وضعیت این تعامل را روشن کرده‌اند. مثلاً، امروزه سازه‌های چوبی به عنوان سازه‌های سبز یا به عبارت دقیق‌‌تر "سبزترین سازه"‌ شناخته می‌شوند، و بنابراین باید برای تهیه الوار از جنگل‌ها بهره‌برداری کرد. اما مطالعات سبز و "مهندسی چرخه حیات" نشان داده است که این فرایند و یا فرایندهای تولید فراورده‌‌های چوبی خود سبب آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند و "کانون خطرناک" محسوب می‌شوند (نه صرفاً به دلیل کاهش سطح جنگل‌ها‌) بلکه به دلیل انتشار مواد شیمیایی مضر در محیط، و همچنین استفاده از "سوخت‌های فسیلی" در ماشین‌الات بهره‌برداری جنگل.

 

این کتاب مشتمل بر پیشگفتار، مقدمه، 7 فصل موضوعی، یک فصل مرجع و یک بخش ضمائم است.

فصل اول به انگیزه‌های ظهور ایده ساختمان‌ سبز می‌پردازد و با توجه به پدیده گرمایش زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای به اهمیت و نقش ساختمان سبز در توسعه پایدار جوامع مختلف اشاره خواهد داشت. جایگاه ایران در انتشار گازهای ‌گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله ساختمان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فصل دوم به جایگاه فعلی ساختمان سبز و ویژگی‌های این نوع ساختمان‌ها در مقایسه با سایر ساختمان‌های ساخته شده با سایر مصالح می‌پردازد.

فصل سوم پندارهای غلط درباره ساختمان‌های سبز و واقعیت‌های موجود در این زمینه را معرفی می‌کند.

فصل چهارم به مبانی و ویژگی‌های مواد سازه‌ای سبز برای استفاده در ساخت‌وسازهای سبز اشاره خواهد داشت.

فصل پنجم به طور ویژه به چوب و فراورده‌های آن به خصوص فراورده‌های مهندسی شده، به عنوان سبزترین مواد ساختمانی اختصاص دارد و مزیت‌های متعدد آنها بیان خواهد شد. در ابتدای این فصل با اشاره به تجارت جهانی گرده‌بینه و الوار ساختمانی و با استفاده از تجارب جهانی، اهمیت موضوع برای داخل کشور تشریح خواهد شد. در ادامه به ویژگی‌های فراورده‌های چوبی به لحاظ سبز بودن و کمک به توسعه ساختمان‌سازی سبز پرداخته خواهد شد.

فصل ششم موضوع مهم ارزیابی چرخه عمر فراورده‌های چوبی از ابتدا تا انتها و نقش آن در توسعه ساخت‌وسازهای سبز را مورد بررسی قرار خواهد داد.

فصل هفتم به برخی از پروژه‌های ساخت‌وساز سبز با استفاده از فراورده‌های چوبی مهندسی شده اشاره می‌کند و ضمن مقایسه بین ساختمان‌های چوبی و بتنی مزیت‌های این ساختمان‌ها روشن می­گردد.

بخش ضمائم به معرفی برخی از باورهای غلط در خصوص بتن خواهد پرداخت و در ادامه برخی از پروژه‌های ساختمان‌های بلند چوبی در دنیا، همراه با ارائه تصاویر و اطلاعات تکمیلی، که با هدف توسعه ساخت‌وساز سبز به اتمام رسیده یا در حال آغاز است معرفی خواهد شد.

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی مواد و متالوژی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved