روش های تحقیق در روانشناسی بالینی
نویسنده:
کریس بارکر و نانسی پیسترانگ - روبرت الیوت
مترجم:
دکتر مجتبی حبیبی - دکتر علی مقدم زاده - دکتر ابراهیم خدایی - دکتر هاشم جبرائیلی - فرحناز کیانی
سال نشر:
1395
صفحه:
376
نوبت چاپ:
1

 این کتاب توصیفی عملی از فرایند پژوهش با استفاده از چارچوبی زمانی ارائه می کند و خوانندگان را در مسیری که برای انجام یک طرح لازم است همراهی می کند: کارزمینه ای، سنجش، طرح، تحلیل و تفسیر.علاوه بر این جنبه های فنی پژوهش، این کتاب تعدادی از مسائل زمینه ای ضروری مانند فلسفه زیر بنایی روش های تحقیق مختلف را مورد بررسی قرار می دهد. ما همچنین نگاهی به مسائل فلسفی داریم، چون پژوهش یالینی و مشاوره ای اغلب در زمینه ارائه خدمات انجام می شود و همانند نکات قوت دارای تهدیدات بالقوه ای است. به بیان ساده تر، این کتاب به جای دیدگاه استفاده کنندگان از رویکرد تولید کنندگان پژوهش نوشته شده است، اما مایل هستیم که به طور برابر توسط هر دو گروه از مخاطبان استفاده شود.سعی ما بر آن بوده است که از لحاظ گستردگی، اما نه عمق جامع باشیم.این کتاب مسائلی را بیان می کند که روان شناسان بالینی و مشاوره ای که پژوهش انجام می دهند با آن روبرو می شوند، مسائلی که به وسیله متون پژوهش علوم اجتماعی و رفتاری عمومی تر پوشش داده نمی‌شود.

دو فرض اساسی کار ما را روشن می کند. اولی کثرت گرایی روش شناختی است: به این معنا که روش‌های مختلف برای مشکلات و سؤالات پژوهش مختلف مناسب هستند.تا همین اواخر، روش های تحقیق به طور گسترده‌تر بر حسب رشته‌های دانشگاهی تقسیم شده بودند.جامعه شناسان و انسان شناسان مایل به استفاده از روش‌های کیفی مانند قوم نگاری یا مشاهده مشارکتی بودند، در حالی که اکثر روانشناسان پایبند روش‌های کمی بودند. با این وجود، اکنون، تغییری مهم در حال رخ دادن است، روان شناسان تنوعی از روش های تحقیق مانند روش‌های کیفی را به عنوان بخشی از جعبه ابزار خود، مورد توجه قرار داده‌اند. برای هر حوزه موضوعی مانند مصاحبه یا مشاهده گزینه‌های روش شناختی مختلفی ارائه شده است. تلاش ما این بوده است که منصف باشیم، استدلال ها را ارائه کنیم و به خوانندگان اجازه دهیم خود در مورد اینکه چیزی برای کار خاص آن‌ها بهتر است تصمیم بگیرند. همانند کار با مراجعان، امیدواریم که در آموزش مهارت‌ها، ارائه گزینه‌ها و اجازه دادن به خوانندگان برای انتخاب‌های آگاهانه توانمند باشیم.

فرض دوم ما اهمیت مدل دانشمند- متخصص است: روانشناسان بالینی و مشاوره‌ای باید آموزش ببینند تا هم متخصصان و هم پژوهشگران قابلی شوند ( گر چه ما نسبت به تلویحات بحث اصلی مدل دانشمند – متخصص دیدگاه گسترده تری نسبت به آنچه علم محسوب می‌شود داریم). این مدل نقش بی نظیری را که روان شناسان می‌توانند در زمینه ارائه خدمات به مراجعان و توسعه دانشگاهی این رشته داشته باشند، مورد تأکید قرار می دهد. در عمل، روان شناسان کاربردی زیادی احساس می‌کنند که مهارت‌های پژوهش کافی ندارند و نیات خوب برای انجام پژوهش مثمر ثمر واقع نمی‌شوند. هدف این کتاب کمک به چنین منخصصانی است.

 درباره نویسندگان / 3

فصل یک:  فرایند پژوهش / 21

فصل دوم:  رویکردهای به پژوهش / 29

فصل سه:  فراهم کردن زمینه انجام کار / 65

فصل چهار:  مبانی سنجش کمی / 91

فصل پنج:  مبانی روش‌های کیفی / 125

فصل شش:  روش های خود گزارشی / 157

فصل هفت:  مشاهده / 191

فصل هشت:  مبانی طرح / 217

فصل نه:  طرح هایی با نمونه های کوچک / 253

فصل ده:  شرکت کنندگان: نمونه گیری و ملاحظات اخلاقی / 275

فصل یازده:  پژوهش ارزشیابی / 303

فصل دوازده:  تحلیل، تفسیر و انتشار / 333

فصل سیزده:  سخن آخر / 369

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved