گزارش نهایی دو طرح 1-القای مقاومت به تنش های شوری و خشکی در گردو با استفاده از تراریزش رویان های رویشی 2- ارزیابی رازیانه های ایران بر اساس عملکرد (دانه و اسانس) و طول دوره
نویسنده:
مجری: پردیس ابوریحان دانشگاهی تهران
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
122
نوبت چاپ:
1

 امروزه فناوري­هاي نو نه تنها در پاسخ به رفع نیازها، بلکه به عنوان ابزاری اقتدارآفرين و راهبردي ایفای نقش می­کنند.  بی­تردید دانش به تنهایی منجر به پیشرفت و اقتدار آفرینی نمی‌شود، بلکه کاربست دانش و تولید فناوری است که می­تواند متضمن قدرت و عزّت یک کشور باشد. از فناوری­های مهم که اغلب عرصه­های موضوعی و مکانی از جمله فناوری­های نانو، بیو، میکرو، اطلاعات و ارتباطات و..... را از اعماق زمین تا ده­ها کیلومتر بالای جو در بر می­­گیرد، می­توان به فناوری­های آب و هوایی اشاره کرد. جایگاه این فناوری­ها در نقشه جامع علمی جمهوری اسلامی ایران که موضوعات آب، خاک، هوا، کاهش آلودگی، مدیریت پسماندها، بیابان­زدایی، مبارزه با خشک­سالی و شوری را در برمی­گیرد، به عنوان اولویت اول معرفی شده است.

در این راستا و به­­منظور فراهم نمودن شرایط لازم و تسهیل در توسعه فناوری­های مورد نیاز و اقتدارآفرین، ستاد توسعه فناوري­هاي آب، خشكسالي، فرسايش و محيط زيست به عنوان نهادی فرابخشي تشکیل شده است.

. این ستاد برآن است که بخشی از ¬ فعالیت¬های خود را به انتشار تولیدات علمی وحاصل اندیشه¬ی پژوهشگرانی اختصاص دهد که به¬عنوان منابع گران سنگ تولید فکر، علم و فناوری و پیام¬آور عزّت و اقتدار ملّی بوده و در جای جای این کشور، روشنی بخش و موتور محرّکه علم و فناوری می¬باشند.

این مجموعه دربرگیرنده گزارش دو طرح به نام¬های¬¬ القای مقاومت به تنش¬های شوری و خشکی در گردو با استفاده از تراریزش رویان¬های رویشی و ارزیابی رازیانه¬های ایران بر اساس عملکرد (دانه و اسانس) و طول دوره رشد می¬باشد. در طرح اول سعی در جهت کاهش اثرات شوری و خشکی با استفاده از فناوری انتقال ژن است که اگر چه نظرات مختلف و گاه متضادی درخصوص استفاده از این فناوری وجود دارد ولی تلاش محققان بر این بوده است که با رعایت همه جوانب موضوع به انجام این پژوهش بپردازند و بدیهی است تجاری سازی آن باید پس از حصول اطمینان از نداشتن آثار سوء زیست محیطی باشد. در طرح دوم محققین تلاش کرده¬اند نکات جدیدی از یکی از گیاهان دارویی با محوریت کاهش مصرف آب ارائه نمایند.

 چکیده/9

فصل اول: مقدمه و هدف/11

فصل دوم: مواد و روش‌ها/19

فصل سوم: نتایج/37

فصل چهارم: بحث و نتیجه‌گیری/69

منابع/77

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی کلیات

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved