کتاب حاضر برای مربيان کودکان زير سن دبستان تاليف شده، که شامل اهداف، اصول و روشهاي ارائه مفاهيم ديني به کودکان است؛ ليکن براي کسب اطلاعات بيشتر بهويژه در بخش روشها، پيشنهاد ميشود که از منابع معرفي شده در داخل متن و پايان کتاب بهره گرفته شود. لازم به ذکر است؛ واژه مربي در اين نوشتار شامل تمامي افرادي ميشود که در امر تربيت کودک دخيل هستند و انتظار ميرود با در نظر گرفتن اين محتوا به مانوس و آشنا نمودن خردسالان با خدا، کتاب آسماني و ساير مفاهيم ديني و فرهنگي اقدام نمايند. همچنین مقصود از مرکز، تمامي مراکز نگهداري و آموزش خردسالان است. مانند: مراکز پيش از دبستان، مهدهاي کودک، مراکز بازي کودک و... است.
مقدمه مؤلف/9
فصل اول: کلیـات
تعريف دين براي خردسالان/3
اهداف ارائه مفاهيم ديني براي خردسالان/14
ضرورت تعليم و تربيت ديني خردسالان/18
عوامل مؤثر در تربيت ديني/21
منابع مورد نياز برای تربيت ديني خردسالان/21
اصول تربيت ديني خردسالان/23
خلاصه فصل اول/26
خودآزمايي فصل اول/27
فصل دوم: تاریخچه تعلیم و تربیت دینی
تعليم و تربيت ديني از نظر قرآن مجيد و معصومين(ع)/31
تربيت ديني كودكان از نظر مربيان بزرگ تعليم و تربيت در جهان/33
روشهاي غزالي در تعليم و تربيت كودك/36
اصول تعليم و تربيت کودک از نظر فارابي/37
انتخاب صحيح معلم و رفيق/39
تشويق/39
تربيت ديني از نظر روان شناسان غربي/43
خلاصه فصل دوم/47
خودآزمايي فصل دوم/50
فصل سوم: جایگاه محیط در تعلیم و تربیت دینی خردسالان
سن آغاز تربيت ديني/53
نقش والدين در تربيت ديني خردسالان/54
ويژگيهاي مربي تربيت ديني خردسالان/58
ويژگيها و تواناييهاي رواني و جسمي كودكان و ارتباط آن با ارائه مفاهيم ديني/60
اصل تفاوتهاي فردي و ارتباط آن با ارائه مفاهيم ديني براي خردسالان/61
مسئله جنسيت و انتقال مفاهيم ديني به خردسالان/62
نقش مراکز نگهداري و آموزش خردسالان در تربيت ديني/64
ضرورت هماهنگى ميان خانه، مراكز آموزشي و جامعه در تربيت دينى/65
خلاصه فصل سوم/67
خودآزمايي فصل سوم/68
فصل چهارم: عناوين كلي مفاهيم ديني قابل ارائه براي خردسالان
مقدمه/73
قرآن مجيد/74
معصومين(ع)/75
نماز/78
مسجد/81
دعا/82
ادبيات ديني خردسالان/84
ويژگيهاي محتواي ديني مناسب براي خردسالان/86
روشهاي ارائه مفاهيم ديني به فردسالان/87
قصه گويي/89
تمرين و تکرار/90
روش آزمايش- تجربه مستقيم/91
فعاليت پيشنهادي (آزمايش، تجربه مستقيم)/92
روش مشاهده/93
گردش علمي/94
بازي/98
فعاليتهاي هنري/100
احترام و تکريم کودک/102
برنامهريزي زماني برای ارائه مفاهيم ديني در مراکز نگهداري و آموزش خردسالان/103
نقش ابزار كمكآموزشي در ارائه مفاهيم ديني به خردسالان/104
ارزشيابي از مفاهيم ديني ارائه شده به خردسالان/105
اهداف کلي سنجش و اندازهگيري در نظام آموزشي/105
خلاصه فصل چهارم/109
خودآزمايي فصل چهارم/110
فصل پنجم: فعالیـتهای عملی
شرايط قرائت و حفظ قرآن توسط خردسالان/113
موضوع: سوره نصر/121
موضوع: درست و به اندازه مصرف نمودن نعمتهاي الهي/124
موضوع: تشکر و قدرداني از خدای مهربان و پدر و مادر/128
خلاصه فصل پنجم/134
خودآزمايي فصل پنجم/135
منابع/137
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|