راهنمای کارورزی مدیران مراکز قبل از دبستان
نویسنده:
بتول سبزه
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
104
نوبت چاپ:
2

 کتاب حاضر برای مربيان کودکان زير سن دبستان تاليف شده، که شامل اهداف، اصول و روش‌هاي ارائه مفاهيم ديني به کودکان است؛ ليکن براي کسب اطلاعات بيشتر به‌ويژه در بخش روش‌ها، پيشنهاد مي‌شود که از منابع معرفي شده در داخل متن و پايان کتاب بهره گرفته شود. لازم به ذکر است؛ واژه مربي در اين نوشتار شامل تمامي افرادي مي‌شود که در امر تربيت کودک دخيل هستند و انتظار مي‌رود با در نظر گرفتن اين محتوا به مانوس و آشنا نمودن خردسالان با خدا، کتاب آسماني و ساير مفاهيم ديني و فرهنگي اقدام نمايند. همچنین مقصود از مرکز، تمامي مراکز نگهداري و آموزش خردسالان است. مانند: مراکز پيش از دبستان، مهدهاي کودک، مراکز بازي کودک و... است.

 

 مقدمه مؤلف/9

فصل اول: کلیـات

تعريف دين براي خردسالان/3

اهداف ارائه مفاهيم ديني براي خردسالان/14

ضرورت تعليم و تربيت ديني خردسالان/18

عوامل مؤثر در تربيت ديني/21

منابع مورد نياز برای تربيت ديني خردسالان/21

اصول تربيت ديني خردسالان/23

خلاصه فصل اول/26

خودآزمايي فصل اول/27

 

فصل دوم: تاریخچه تعلیم و تربیت دینی

تعليم و تربيت ديني از نظر قرآن مجيد و معصومين(ع)/31

تربيت ديني كودكان از نظر مربيان بزرگ تعليم و تربيت در جهان/33

روش‌هاي غزالي در تعليم و تربيت كودك/36

اصول تعليم و تربيت کودک از نظر فارابي/37

انتخاب صحيح معلم و رفيق/39

تشويق/39

تربيت ديني از نظر روان شناسان غربي/43

خلاصه فصل دوم/47

خودآزمايي فصل دوم/50

 

فصل سوم: جایگاه محیط در تعلیم و تربیت دینی خردسالان

سن آغاز تربيت ديني/53

نقش والدين در تربيت ديني خردسالان/54

ويژگي‌هاي مربي تربيت ديني خردسالان/58

وي‍‍ژگي‌ها و توانايي‌هاي رواني و جسمي كودكان و ارتباط آن با ارائه مفاهيم ديني/60

اصل تفاوت‏هاي فردي و ارتباط آن با ارائه مفاهيم ديني براي خردسالان/61

مسئله جنسيت و انتقال مفاهيم ديني به خردسالان/62

نقش مراکز نگهداري و آموزش خردسالان در تربيت ديني/64

ضرورت هماهنگى ميان خانه، مراكز آموزشي و جامعه در تربيت دينى/65

خلاصه فصل سوم/67

خودآزمايي فصل سوم/68

 

فصل چهارم: عناوين كلي مفاهيم ديني قابل ارائه براي خردسالان

مقدمه/73

قرآن مجيد/74

معصومين(ع)/75

نماز/78

مسجد/81

دعا/82

ادبيات ديني خردسالان/84

وي‍ژگي‌هاي محتواي ديني مناسب براي خردسالان/86

روش‌هاي ارائه مفاهيم ديني به فردسالان/87

قصه گويي/89

تمرين و تکرار/90

روش آزمايش- تجربه مستقيم/91

فعاليت پيشنهادي (آزمايش، تجربه مستقيم)/92

روش مشاهده/93

گردش علمي/94

بازي/98

فعاليت‌هاي هنري/100

احترام و تکريم کودک/102

برنامهريزي زماني برای ارائه مفاهيم ديني در مراکز نگهداري و آموزش خردسالان/103

نقش ابزار كمك‌آموزشي در ارائه مفاهيم ديني به خردسالان/104

ارزشيابي از مفاهيم ديني ارائه شده به خردسالان/105

اهداف کلي سنجش و‌ اندازه‌گيري در نظام آموزشي/105

خلاصه فصل چهارم/109

خودآزمايي فصل چهارم/110

 

فصل پنجم: فعالیـت‌های عملی

شرايط قرائت و حفظ قرآن توسط خردسالان/113

موضوع: سوره نصر/121

موضوع: درست و به ‌اندازه مصرف نمودن نعمت‌هاي الهي/124

موضوع: تشکر و قدرداني از خدای مهربان و پدر و مادر/128

خلاصه فصل پنجم/134

خودآزمايي فصل پنجم/135

منابع/137

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved