مفاهیم علوم و ریاضی
نویسنده:
مریم میرزایی
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
112
نوبت چاپ:
3

 از آنجا که در دوران پیش از دبستان آموزش نقش بسیار مهمی در رشد شناختی و دیگر ابعاد کودکان دارد، نمی توان به سادگی و بدون توجه به آن، ازاین مرحله عبور کرد. در این مقطع ، علاقه مندی کودکان به امر یادگیری پایه‌ریزی می‌شود و گاهی تأثیر آن تا بزرگسالی نیز باقی می ماند.

به نظر می‌رسد، شیوه های مناسب آموزشی متناسب با سطح توانائی کودکان،در ایجاد علاقه و انگیزه و نیز در امر یادگیری آن‌ها بسیار مؤثر باشد. بنابراین شناخت و آگاهی از سطح توانائی مخاطبین در آموزش مفاهیم امری ضروری به شمار می رود.

از اینرو مطالعه در مورد مراحل رشد شناختی و آگاهی از نظریات رشد شناختی کودکان می توا ند در شناسایی ویژگی های آن‌ها در هر مقطع آموزشی بسیار حائز اهمیت باشد. با شناخت این خصوصیات، توقع و انتظار مربیان از کودکان در انجام تکالیف ، متناسب با توانمندی های آن ها شکل می گیرد. از این گذشته محتوای آموزشی نیز بر اساس توانایی درک کودکان در این مقطع تنظیم می گردد.

هم چنین مربیان با مطالعه ی اصول یادگیری و یاددهی می توانند در کاربرد و شناخت روش های آموزشی مناسب، مؤثرتر عمل کنند.از آنجا که روش آموزشی به شکل مستقیم برای کودکان پیش دبستانی بسیار کسل کننده و غیر قابل درک است، آموزش در این سن بهتر است به صورت غیر مستقیم و از شیوه های مورد علاقه‌ی کودکان باشد. در این مقطع ، آموزش به همراه بازی و سرگرمی انجام می گیرد.

در آموزش مفاهیم ریاضی و علوم نیز، انجام باز ی های مناسب و استفاده از ابزارهای بازی که بر اساس موضوعات آن در پیش دبستان تهیه می شود، می تواند شرایطی را فراهم کند تا کودکان با علاقه بیشتری فعالیت کنند و در ک مطالب برای آنها آسان‌تر شود.

 این کتاب   نگاهی مختصر و با زبانی ساده به نظریه های شناختی کودکان دارد . هم چنین در آن موضوعات ریاضی - علوم بر اساس مراحل رشد شناختی و توانائیهای کودکان در مقطع پیش دبستا ن و با روش های مناسب آموزشی و مورد علاقه ی آنها به صورت فعالیت های مجسم و نیمه مجسم آورده شده است. نمونه هایی از فعالیت ها و ابزارها که بر اساس علائق و اهداف مفاهیم ریاضی -علوم کودکان پیش دبستانی تنظیم گردیده برای مربیان پیشنهاد می شود.

 

 

 مقدمه مؤلف/7  

فصل اول: نظریه‌های رشد شناختی کودکان

مقدمه/11        

مراحل رشد شناختی کودکان از نظر پیاژه/12

انواع دانش و جایگاه ریاضی در آن/16 

نظریه رشد شناختی ویگوتسکی/17         

کاربردهای نظریه ویگوتسکی در آموزش/18 

مقایسه نظریه‌های ویگوتسکی و پیاژه/18   

نظریه رشد شناختی برونر/19       

مراحل رشد شناختی از نظر برونر/19         

کاربرد نظریه برونر در آموزش/20     

شرایط بهینه برای یادگیری /20

خلاصه فصل اول/23        

سوالات فصل اول /24

فصل دوم: آموزش مفاهیم ریاضی

مقدمه/27        

اهمیت و ضرورت آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان پیش دبستانی/27 

اهداف آموزش مفاهیم ریاضی در پیش دبستان/28   

روش‌های آموزش مفاهیم ریاضی و علوم/29

خلاقیت یا آفرینندگی/34  

برخی از ویژگی‌های افراد خلاق/34 

مراحل آموزش مفاهیم ریاضی و علوم/35    

قواعدی که در طراحی فعالیت‌های آموزش مفاهیم ریاضی و علوم باید رعایت شود/36     

مفاهیم ریاضی در پیش دبستان/39          

مفاهیم مربوط به دانش فیزیکی ( مفاهیم کیفی)/39

آموزش مفاهیم مربوط به ‌اندازه/40

فعالیت عینی ( سبک و سنگین)/42          

فعالیت تصویری/42         

روشهای اندازهگیری/43  

مفاهیم مکانی/44         

مفاهیم زمانی/47          

مفاهیم مربوط به دانش منطقی- ریاضی/50

ترتیب و توالی (ردیف سازی)/53    

الگوسازی/55    

مقابل یک به یک/56       

شباهت‌ها و تفاوتها/57   

جزء و کل/59      

ارتباط/62          

اشکال هندسی/64        

ابقاء کمیت یا نگهداری ذهنی/66   

آموزش اعداد/68

خلاصه فصل دوم/71        

سؤالات فصل دوم /72

فصل سوم: آموزش مفاهیم علوم

هدف از آموزش مفاهیم علوم به کودکان/75

مفاهیم علوم تجربی/81  

آب/87   

فصل ها/ 93

نور/97  

صدا/100

حرکت/102        

آهن ربا/103      

تقویت حواس/105          

تقویت حس چشایی/106

حس بویایی/107 3

فعالیت تصویری برای حواس پنجگانه/107    

خلاصه فصل سوم/109    

سؤالات فصل سوم/110   

منابع/111       

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved