دانشگاه ناب
نویسنده:
باب امیلیانی
مترجم:
خدایار ابیلی/ابراهیم مزاری/فاطمه نارنجی ثانی
سال نشر:
1395
صفحه:
150
نوبت چاپ:
1

 کتاب دانشگاه ناب از سری کتاب‌هایی است که به قلم مؤلف در جهت معرفی مفهوم "تفکر ناب" و کاربرد آن در مدیریت امور و فرایندهای مختلف دانشگاه‌ها نوشته شده است. در آثار مؤلف و ادبیات مرتبط، تفکر ناب در مسیر تکاملی نگاه مدیریتی حاکم بر سازمان‌های خدماتی از جمله دانشگاه‌ها، مطرح شده است. تأکید این کتاب بر مدیریت ناب در دانشگاه‌ها به‌عنوان رویکرد مطلوبی است که در برخورد مناسب با چالش‌های موجود و آتی در محیط‌های دانشگاهی، به‌ بروز خلاقیت و نوآوری مدیران در جهت بهبود مستمر فرایندها و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اداری/اجرایی دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

این کتاب دارای ده فصل همراه با ضمائمی به‌شرح زیر است که هریک، خواننده را با ابعاد مختلف مفهوم "دانشگاه ناب" آشنا می‌کند:

در فصل اول، نویسنده به مفهوم‌شناسی "مدیریت ناب" و مسیر تکاملی آن، به‌عنوان یک سیستم جامع مدیریتی، می‌پردازد. در این فصل به‌ویژگی‌های "مدیریت ناب" و اصول حاکم بر آن اشاره شده است.

در فصل دوم، تاریخچه مختصری از بهبود مستمر در آموزش عالی ارائه شده است. تأکید این مرور تاریخی بر انتقاداتی درباره کمبودهای آموزش عالی و فقدان اثربخشی و کیفیت آن در ایجاد تغییرات مورد انتظار در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

درفصل سوم، به‌مفهوم "رهبری ناب" و تفاوت ویژگی‌های آن با "رهبری سنتی" اشاره شده است. تأکید نویسنده دراین مقایسه، بر مزایای رهبری ناب و اثرات مثبت آن در رفتار و توانمندی‌های مدیران دانشگاه‌هاست.

در فصل چهارم، نویسنده به تعهد کارکنان در پیاده‌سازی رویکرد ناب در دانشگاه‌ها می‌پردازد. در این فصل، علاوه‌بر بحث درباره موانع رفتاری مشارکت کارکنان در پیاده‌سازی رویکرد ناب، نویسنده به یکسری رفتارهای رهبری اثربخش اشاره می‌کند که توسل به آن‌ها موجب انگیزه و تمایل کارکنان در این امر می‌گردد.

در فصل پنجم، به نقش اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها با تأکید بر به‌کارگیری رویکرد ناب در فرایند تدریس آن‌ها اشاره شده است. در این فصل، علاوه بر رفتارهای نامطلوب تدریس برخی از اعضای هیئت علمی، به ضرورت به‌کارگیری رویکرد ناب در فعالیت‌های تدریس آن‌ها پرداخته شده است.

در فصل ششم، ضرورت مشارکت کلیه اعضا دانشگاه‌ها از جمله کارکنان، مدیران و اعضای هیئت علمی در استقرار تفکر ناب و به‌کارگیری تفکر تیمی در این امر از طریق تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و اجرایی مورد تأکید قرار گرفته است.

در فصل هفتم، به نقش و مسئولیت رهبری مدیران و رؤسای رده‌های مختلف در استقرار "مدیریت ناب" در دانشگاه‌ها اشاره دارد.

در فصل هشتم، خطاهای معمول اجتناب‌ناپذیر در برداشت رهبران دانشگاه‌ها از رویکرد ناب و نحوه به‌کارگیری آن در مدیریت دانشگاه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل نهم، به پیامدهای مورد انتظار ذی‌نفعان دانشگاه از جمله دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی از استقرار تفکر ناب در دانشگاه‌ها اشاره شده است.

در فصل دهم، نویسنده در سخن پایانی خود به اثرات استقرار مدیریت ناب در دانشگاه‌ها بر فعالیت‌های ذی‌نفعان آن‌ها پرداخته‌ است

 مقدمه مترجمان............................................................................................................................ 7

پیشگفتار........................................................................................................................................ 9

مقدمه............................................................................................................................................. 11

فصل اول: مدیریت ناب چیست؟................................................................................................... 15

فصل دوم: تاریخچه مختصری از بهبود مستمر در آموزش عالی................................................... 37

فصل سوم: چگونه رهبری تغییر می‌کند؟...................................................................................... 49

فصل چهارم: ایجاد تعهد................................................................................................................ 67

فصل پنجم: مشارکت فردی........................................................................................................... 77

فصل ششم: مشارکت تیمی........................................................................................................... 87

فصل هفتم: نقش و مسئولیت رهبری............................................................................................ 97

فصل هشتم: خطاهای معمول اجتناب‌ناپذیر.............................................................................. 105

فصل نهم: پیامدهای مورد انتظار................................................................................................ 113

فصل دهم: سخن پایانی.............................................................................................................. 117

پی‌گفتار: دانشگاه با جریان مستمر............................................................................................. 123

پیوست....................................................................................................................................... 135

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved