ارتباط
نویسنده:
علی رحیمی
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
208
نوبت چاپ:
1

 این کتاب یکی از نخستین کتاب‌ها در حوزۀ ارتباطات مجازی است، در جلد اول این کتاب سعی شده است عصر دیجیتال از بعد سیاسی- اجتماعی و امنیتی بررسی شود. چرا که در دنیای امروز، بسیاری از مسائل به نوعی تابعی از اطلاعات سایبری هستند. لذا با توجه به گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی‌های مجازی ـ که خود نشان از ذهن خلاق بشر در حوزه‌های مختلف دارد ـ، و هم سو با آن، تغییر فرهنگ و الگوی مصرف در جوامع مختلف به ویژه نسل جوان، باید همه دست به دست هم بکوشیم با آگاه‌سازی نسبت به ظرفیت‌های به‌وجود آمده در حوزۀ دیجیتال، معایب و مزایای این حوزه را در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی تحلیل کنیم.

 

 سخن نویسنده............................................................................................................................... 7

فصل اول: فرهنگ و فضای مجازی............................................................................................. 9

1-1: مقدمه................................................................................................................................... 11

1-2: قدرت رسانه......................................................................................................................... 12

1-2-1: هالیوودیسم....................................................................................................... 20

1-2-2: شبکه‌های ماهواره‌ای.......................................................................................... 30

1-3: شبکه‌های اجتماعی.............................................................................................................. 37

1-3-1: توییتر................................................................................................................ 41

1-3-2: فیس‌بوک.......................................................................................................... 45

1-3-3: اینستاگرام......................................................................................................... 50

1-3-4: واتس‌اپ............................................................................................................. 51

1-3-5: وایبر.................................................................................................................. 51

1-3-6: تلگرام................................................................................................................. 54

1-4: تهدیدها و فرصت‌ها.............................................................................................................. 55

فصل دوم: امنیت سایبری......................................................................................................... 67

2-1: مقدمه................................................................................................................................... 69

2-2: جنگ و دفاع سایبری........................................................................................................... 72

2-2-1: شهرهای هوشمند.............................................................................................. 77

2-2-2: صنایع انرژی...................................................................................................... 79

2-2-3: صنایع نظامی.................................................................................................... 82

2-2-4: حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی ..................................................................... 83

2-3: بازدارندگی سایبری.............................................................................................................. 86

2-4: قدرتهای بزرگ و فضای سایبری....................................................................................... 95

2-4-1: چالشها و راهبردهای آمریکا............................................................................ 96

2-4-2: آیندۀ همکاری روسیه و چین در حوزۀ فضای مجازی................................... 105

2-4-3: همراهی روسیه و چین در برابر آمریکا........................................................... 109

2-5: برادر بزرگ......................................................................................................................... 113

2-5-1: PRISM......................................................................................................... 116

2-5-2: XKeyscore.................................................................................................. 117

2-5-3: Tempora...................................................................................................... 118

2-6: معرفی برخی از تهدیدات و حملات سایبری..................................................................... 121

2-6-1: حملات انکار سرویس توزیع شده................................................................... 122

2-6-2: بات نت .......................................................................................................... 124

2-6-3: حمله مرد میانی............................................................................................. 125

2-6-4: فیشینگ و فیشینگ هدف دار........................................................................ 125

2-6-5: حملۀ روز صفر ............................................................................................... 128

فصل سوم: دیپلماسی سایبری............................................................................................... 129

3-1: مقدمه................................................................................................................................ 131

3-1-1: درسی از تاریخ................................................................................................ 133

3-1-2: اعتماد و ارتباط............................................................................................... 135

3-2: تعریف عصر دیجیتال........................................................................................................ 140

3-2-1: داده‌های بزرگ................................................................................................ 143

3-2-2: پرسش‌هایی با پاسخ‌های آنی محدود............................................................. 145

3-2-3: دوگانگی و ادغام «آنلاین» و «آفلاین».......................................................... 147

3-2-4: چشم‌اندازهای آفلاین و آنلاین....................................................................... 153

3-2-5: دولت‌ و «جامعۀ سیم‌کشی‌شده».................................................................... 154

3-3: دیپلماسی در عصر دیجیتال............................................................................................. 157

3-3-1: دیپلماسی یکپارچه و شبکه‌سازی.................................................................. 158

3-3-2: طبقه‌بندی‌های دیپلماسی دیجیتال............................................................... 159

3-3-3: اختلال دیجیتال و دیپلماسی......................................................................... 163

3-3-4: دیدگاههای دیپلمات‌ها درباره دیپلماسی دیجیتال........................................ 165

3-4: DNA متغیر دیپلماسی..................................................................................................... 169

3-4-1: فرایندهای دیپلماتیک در عصر دیجیتال....................................................... 170

3-4-2: سیاست خارجی و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی........................................ 176

3-4-3: دیپلماسی عمومی.......................................................................................... 178

3-4-4: مدیریت سیاست و مذاکره............................................................................. 183

3-4-5: ساختارهای دیپلماتیک در عصر دیجیتال..................................................... 187

3-4-6: دیجیتال شدن، نظام‌های دیپلماتیک ملی و وزارت امور خارجه.................... 189

3-5: نتیجه‌گیری........................................................................................................................ 192

3-5-1: تفسیر عصر دیجیتال و دیپلماسی دیجیتال چه اهمیتی برای دولت دارد؟... 192

3-5-2: دیجیتال شدن چه دستاوردهایی برای دیپلماسی دارد؟............................... 193

3-5-3: اختلال دیجیتال و بحران دیپلماسی............................................................. 194

3-5-4: دیپلماسی آنلاین و آفلاین هم‌زمان............................................................... 195

3-5-5: تسهیل برخی فعالیت‌های دیپلماتیک............................................................ 196

3-5-6: بقای وزارت‌خانه‌های امور خارجه‌ که دیجیتال نشوند، ممکن نیست............. 196

3-5-7: دیجیتال شدن توازن متغیر موجود بین وزارت‌خانه‌های امور خارجه و مأموران اعزامی آن‌ها را تسهیل می‌کند.    197

3-5-8: واکنش‌های نامناسب وزارت‌خانه‌های امور خارجه در مواجهه با چالش‌های عصر دیجیتال چیست؟      197

3-5-9: فهرست الزامات راهبرد دیجیتال برای مدیران ارشد وزارت‌خانه‌های
امور خارجه...................................................................................................................
197

منابع........................................................................................................................................... 207

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم سیاسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved