کتاب حاضر برای مربیان محترم کودکان زیر سن دبستان تالیف شده است که ضمن تعریف خانواده، ارتباط و آموزش، راهکارهای عملی، جهت برقراری ارتباط صحیح با والدین و برگزاری دورههای آموزش خانوادهها در مراکز نگهداری و آموزش کودکان ارائه میدهد که با رویکرد کاربردی و عملیاتی تدوین گشته و تئوریها و متون نظری موجود صرفاً برای آشنایی بیش تر بیان شده است؛ بر این اساس انتظار میرود مربیان محترم از منابع معرفی شده انتهای کتاب نیز در مسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت صحیح کودکان بهرهمند شوند.
عنوان صفحه
مقدمه مؤلف /9
فصل اول: تعاریف/ 11
مقدمه/11
تعریف خانواده/11
مفهوم و تعريف آموزش/13
مفهوم و تعریف ارتباط/13
كاركردهاي روابط بين فردي/14
تعريف آموزش خانواده/14
خلاصه فصل اول/ 16
خودآزمایی فصل اول/ 16
فصل دوم: اهمیت و انواع خانواده/17
مقدمه/ 17
اهمیت خانواده/ 17
کارکردهای خانواده/ 19
انواع خانواده/ 19
انواع خانواده از نظر تربیتی/ 21
دیدگاههای صاحب نظران حوزه خانواده/24
خلاصه فصل دوم/ 26
انواع خانواده از نظر ساختاری/ 26
انواع و ویژگیهای خانواده نامتعادل/ 26
خود آزمایی فصل دوم/ 27
فصل سوم: ضرورت و اهمیت ارتباط مربیان مرکز با خانواده کودک/ 29
مقدمه/29
اهداف برنامههای ارتباطی و آموزشی خانواده/32
خلاصه فصل سوم/34
خود آزمایی فصل سوم/34
فصل چهارم: مفهوم ارتباط مناسب با خانواده (راهکارها و روشهایی برای برخورد شایسته با والدین) /35
مقدمه/35
وظایف انجمن/ 37
چگونگی انتخاب اعضاء و تشکیل انجمن/38
تشکیل جلسات مشاوره فردی و گروهی/38
مراحل و راهکارهای برگزاری جلسات مشاوره فردی/ 40
برگزاری نمایشگاه از فعالیتهای هنری کودکان/ 42
نکاتی جهت برگزاری نمایشگاه/42
راهکارها و روشهایی برای برخورد شایسته با والدین/43
خلاصه فصل چهارم/ 49
خود آزمایی فصل چهارم/49
فصل پنجم: آشنایی با شیوههای انتخاب موضوعات مورد نیاز در آموزش خانواده/51
مقدمه/51
شیوههای انتخاب موضوعات آموزش خانواده/51
موانع موفقیت و تشکیل کلاسهای آموزش و ارتباط با خانواده/53
عناوین پیشنهادی دورههای آموزش خانواده./ 55
خلاصه فصل پنجم/ 57
خودآزمایی فصل پنجم./57
فصل ششم: آشنایی با اصول و راهکارهای برگزاری دورههای آموزش خانواده و
اجرای آن/59
مقدمه/59
فرآیند برگزاری دورههای آموزشی/59
خود آزمایی فصل ششم/69
فصل هفتم: روشهای آموزش خانواده/ 71
مقدمه/71
سخنرانی (توضیحی) 72
منابع ديداري و شنيداري/ 73
پرسش و پاسخ/73
مباحثهای/73
آموزش كارگاهي/ 74
آموزش غیرحضوری یا الکترونیکی/75
روش تلفیق یا آموزش اقتضایی/75
آموزش گروهي والدين/75
ويژگيهاي آموزش گروهي والدين/ 76
اصول آموزش گروهي والدين/ 77
آموزش فردی/. 78
آموزش والدین خردسالان در جوامع روستايي/ 79
چند توصیه به مدرسان دورههای آموزشی برای کسب موفقیتهای بیشتر/80
خلاصه فصل هفتم/ 83
خودآزمایی فصل هفتم/83
فصل هشتم: اهمیت بهرهگیری از همکاری و مشارکت والدین در آموزش خانواده/ 85
مقدمه/85
دستگاههای ارائه خدمات آموزشی به خانوادهها/ 89
خلاصه فصل هشتم/90
خودآزمایی فصل هشتم/ 90
پیوستها/91
منابع/101
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|