با درک نیاز های روز مباحث جدید مدیریتی از یکسو و پاسخگویی به بخشی از سئوالات و مطالبات ذهن خلاق دانشجویان و نیز اقناع منطقی و عقلایی کارکردهای اسلامگرایی در نحوه تعیین و تنظیم خط مشی گذاری دولت ها از سوی دیگر؛ درصدد تالیف این اثر برآمدیم، به گونه ای که حتی الامکان سعی شده است با ملحوظ نمودن سرفصل های نوین خط مشی گذاری در پانزده فصل، مباحث اصلی و کلیدی این حوزه با محوریت عناوینی همچون بنیان های ارزشیابی مشی گذاری در پرتو معرفت علوی، نهج البلاغه و مبانی خط مشی گذاری در حکومت، نقدی بر بازآفرینی حکومت، روند اجماع نظرها درباره دولت و حکومت، رصد روندهای نظری نوین در اداراه دولت و حکومت، عرصه اقتصادی حکومت، عرصه سیاسی اقدام حکومت، عرصه فرهنگی اقدام حکومت، مفهوم پردازی از عدالت و مسئولیت حکومت، واکاوی دلایل بنیادین خط مشی گذاری عمومی در جامعه، ارائه الگویی اسلامی برای تحلیل مسائل زنان و خانواده و کاربرد آن در عرصه سیاست گذاری، تحلیلی بر رویکرد تاریخی به توسعه سیستم خط مشی گذاری عمومی، تبیین حکمرانی خوب در نهج البلاغه با رویکرد روشی زمینه گرا، بررسی تطبیقی خردمایه وجود دولت از نگاه نظریه های غربی و منابع اسلامی به خیلی از پرسش ها و ابهامات، پاسخی در خور داده شود. در نهایت با اتیان متن کامل اصول کلی و خط مشی گذاری دولت تدبیر و امید در فصل پایانی کتاب مصداقی عینی و ملموس از منشور دولت یازدهم جهت تحلیل، بررسی و امکان مقایسه تطبیقی رویکرد های هر دو حوزه فراهم شده است. مجموعه حاضر ضمن آنکه می تواند مرجع مناسبی برای درس خط مشی گذاری در دولت اسلامی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت یا عناوین مشابه تلقی شود، در عین حال برای دانشجویان رشته هایی همچون جامعه شناسی، علوم سیاسی، امور فرهنگی و دیگر علاقمندان نیز می تواند مفید واقع شود.
فصل اول پیشگفتـار بنیان های ارزشیابی خط مشی های عمومی در پرتو معرفت علوی
اهداف بنیادین دینی مبنایی برای طراحی الگوی ارزشیابی پابرجا. 24
مروری بر اهداف نظام های اجتماعی منبعث از عقل خودبنیان بشری... 25
هدف ایجابی نظام های اجتماعی... 32
اهداف سلبی نظام های اجتماعی... 34
الف - رفع ظلم و تعدی( عدالت). 34
د - رفع موانع اختیار( آزادی). 37
ه - رفع ذلت نفس( عزت و اقتدار). 38
فصل دوم
نهج البلاغه و مبانی خط مشی گذاری در حکومت
اهداف حكومت در نهج البلاغه.. 48
اصول حاكم بر خط مشی گذاری... 54
2 - امانت پنداشتن حكومت نه غنیمت دانستن آن.. 56
7- توسعه و اصلاحات اجتماعی... 67
فصل سوم
نقدی بر بازآفرینی حکومت
تجارب دانشمند علوم سیاسی... 71
پیشنهادها و چشم اندازهای بودجه.. 72
بازآفرینی حکومت؛ بوروکراسی در بوروکراسی... 73
نقدی بر بازآفرینی حکومت؛ در جستجوی دولت کارآمد.. 74
بازدهی و کیفیت در بخش عمومی... 74
ارتعاش شبکه های قدرت در روابط میان حکومتی... 75
دوره های هشت گانه پیشنهاد شده برای تحلیل روابط میان حکومتی... 75
فصل چهارم
روند اجماع نظرها درباره دولت و حکومت
روندهای کلی نظریه پردازی... 79
الگوی مدیریتی دولتی نوین... 81
طلیعه رویکرد مدیریتی در دولت... 82
اصلاحات نهضت مدیریت دولت... 82
وجوه اصلاحی مدیریت دولتی نوین... 82
مبانی نظری الگوی نوین مدیریتی... 87
نقد الگوی مدیریت دولتی نوین... 87
تحلیل نهایی الگوی مدیریت دولتی نوین... 90
فصل پنجم
رصد روندهای نظری نوین در اداره دولت و حکومت
روندهای انشعاب رشته اداره دولت و حکومت... 94
آلایه های زبان شناختی و نظریه اداره دولت... 94
بازآفرینی حکومت کار آفرین... 95
گذار به سوی حکومت الکترونیک.... 102
تحلیل زبان شناختی سیرتکامل حکومت الکترونیک.... 104
توسعه الکترونیسم و شفافیت... 104
خدمات دولتی نوین و حکومت خدمتگزار. 105
سیر تکاملی نظریه های اداره دولت... 107
فصل ششم
عرصه اقتصادی حکومت
مهمترین بازیگران عرصه اقتصاد. 109
خرده سیستم ها و تقسیمات حکومتی... 110
شرکت ها و بنگاه های اقتصادی... 110
عناصر و متغیرهای اقتصادی... 110
حدود مجاز دخالت حکومت در عرصه اقتصادی... 111
فراگرد کلان فعالیت های اقتصادی در کشور. 111
عرصه اقتصادی و توسعه پایدار. 112
ابزارهای حکومت در عرصه اقتصاد. 113
اهداف و وظایف حکومت در عرصه اقتصاد. 114
فصل هفتم
عرصه سیاسی اقدام حکومت
مهم ترین بازیگران عرصه سیاست... 115
خرده سیستم ها و واحدهای سیاسی حکومت... 116
گروه های ذی نفوذ یا گروه های فشار. 117
روشنفکران و مجامع روشنفکری... 117
حدود مجاز دخالت حکومت در عرصه حیات سیاسی... 121
فراگرد کلان فعالیت های سیاسی در کشور. 121
عرصه سیاسی و توسعه پایدار. 122
ابزارهای حکومت در عرصه سیاست... 122
اهداف و وظایف حکومت در عرصه سیاست... 123
فصل هشتم
عرصه فرهنگی اقدام حکومت
مهمترین بازیگران عرصه فرهنگ.... 126
حکومت و خرده سیستم آموزشی... 126
عناصر و متغیرهای فرهنگی... 127
حدود مجاز دخالت حکومت در عرصه فرهنگ.... 129
فراگرد کلان فعالیت های فرهنگی در کشور. 130
اقدامات مناسب برای انطباق اثربخش.... 133
عرصه فرهنگی و توسعه پایدار. 133
ابزارهای حکومت در عرصه فرهنگ.... 134
اهداف و وظایف حکومت در عرصه فرهنگ.... 134
فصل نهم
مفهوم پردازی از عدالت و مسئولیت حکومت
مسئولیت حکومت برای تحقق عدالت... 137
مفهوم عدالت در چالش نظریه پردازی ها. 138
روایت عدالت در مکتب لیبرالیسم.. 138
روایت عدالت در مکتب سوسیالیسم.. 139
روایت عدالت در مکتب لیبرال دموکراسی... 139
ديدگاه طرفداران اصول اخلاقي گفتمان.. 141
روايت عدالت در مكتب اجتماع گرايي... 142
روايت عدالت در مكتب تأنيث گرايي... 142
روايت عدالت در مكتب فرانوگرايي... 143
حق مداري در سير عدل شناسي... 143
فصل دهم
واکاوی دلایل بنیادین خط مشی گذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران
بخش اول – بررسی تاثیر و ویژگی های جامعه بردلیل بنیادین خط مشی گذاری... 146
بازآفرینی محیط فکری جان استوارت میل... 148
بازآفرینی محیط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی میل... 149
تحلیل اصول منفعت: خوشی و ضرر. 153
بخش دوم – بررسی چگونگی تاثیر باورهای بنیادین اسلامی بر دلیل اصلی خط مشی گذاری در ایران 154
تحلیل کیفی داده های متنی آثار علامه جوادی آملی... 155
قابلیت انتقال یافته های تحلیل محتوا به جامعه ایران.. 159
فصل یازدهم
ارائه الگوی اسلامی برای تحلیل مسائل زن و خانواده و کاربرد آن در عرصه سیاست گذاری
الف ) الگوی کلان اسلامی حل مسائل زن و خانواده. 164
مبادی و مبانی اسلامی حل مسئله.. 166
الف) ماهیت خانواده( تفاوت ماهوی خانواده با سایر نظامات جامعه). 169
ب ) مبنای حق( تقدم حق غایی برحق اکتسابی و تقدم این دو بر حق قراردادی). 170
ج) تطبیق مبنای حق در عرصه خانواده. 172
1 – الگوی نظام حقوق جنسی در اسلام.. 173
2 – الگوی نظام اخلاق جنسی در اسلام.. 176
بهره گیری از الگوی فوق در تحلیل یک مسئله جدید: سیاست های اشتغال زنان.. 180
فصل دوازدهم
تحلیلی بر رویکرد تاریخی به توسعه سیستم خط مشی گذاری عمومی
استفاده از تجربه در حل مسائل عمومی... 193
رویکرد تاریخی به خط مشی گذاری عمومی... 195
فراگرد استفاده از تاریخ در حل مسئه عمومی... 201
تعیین موضوع پژوهش و ضرورت آن.. 203
تعیین هدف از پژوهش تاریخی... 203
نقش دولت( حکومت) در فراگرد تحول در علوم انسانی چیست؟. 212
تعیین هدفمند از مطالعه تاریخی... 212
یافتن قرائن یا ارزشیابی کیفیت قرائن... 214
سامان دهی قرائن/ترکیب کردن (تبیین). 215
فصل سیزدهم
تبیین حکمرانی خوب در نهج البلاغه با رویکرد روشی زمینه گرا
پيشينه و ضرورت انجام تحقيق... 223
معرفي اجمالي نظريه و رويکرد روشي زمينه گرا 224
مفهوم و شاخص هاي حکمراني خوب در تاریخ اندیشه های سیاسی غرب... 225
تحليل و برداشتي زمينه گرا از حکومت و حکمراني در نهج البلاغه.. 226
تعامل و حقوق متقابل حکومت و مردم.. 229
مولفه هاي حکمراني خوب در نهج البلاغه.. 231
قانون گرايي، حق محوري و ظلم ستيزي... 232
پاسخگويي و مسئوليت پذيري در مقابل مرد. 234
نظارت پذيري حکومت و کارگزاران حکومتي... 235
مبارزه و اقدام قاطعانه و مستمر عليه فساد. 236
فصل چهاردهم
بررسی تطبیقی خردمایه وجود دولت از نگاه نظریه های غربی و منابع اسلامی
1- خردمایه های وجود دولت از نگاه نظریه های غربی... 243
کاستی های اداری و کاستی دموکراتیک.... 248
کاستی های ناشی از عرضه و تقاضای کالای عمومی... 249
کاستی های ناشی از شیوه های دخالت دولت... 251
نقد رویکرد کاستی ارزش عمومی... 256
جمع بندی خردمایه های مدیریت دولتی از نگاه نظریه های غربی... 257
منابع اسلامی و خردمایه وجود دولت... 258
انواع دولت ها و جایگاه دولت اسلامی در میان آنها. 258
حوزه ورود دولت اسلامی در مسائل دنیوی... 260
حوزه ورود دولت اسلامی در مسائل اخروی... 266
بررسی تطبیقی خردمایه دولت از نگاه اسلام و نظریه های غربی... 267
مباني و اصول حاكم بر دولت... 269
1- خط مشي و اصول كلي برنامه دولت... 270
7- حوزه امنيت ملي و توان دفاعي... 300
11- حوزه مديريت و نظام اداري... 316
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم سیاسی
|