-
انتشار کتاب « آموزش و يادگيري زبان با رويکرد زبانشناسي شناختي » به همت جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري
شنبه, 22 خرداد,1400
انتشار کتاب « آموزش و يادگيري زبان با رويکرد زبانشناسي شناختي  » به همت جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري
در بخشي از اين کتاب آمده است: زبانشناسي، علمي است که رابطه نزديکي با علوم ديگر دارد. اين شاخه از علم، مي تواند به ديگر علوم کمک کند و از علوم ديگر، کمک بگيرد و يکي از شاخه هايي که رابطه بسيار نزديکي با زبانشناسي دارد آموزش زبان است. زبان‌شناسي ‌شناختي‌ نيز يکي از مكاتب‌ نوين‌ زبان‌شناسي‌ است که ريشه در علوم شناختي نو ظهور در دهه هاي 1960 و 1970 ميلادي دارد. در زبان‌شناسي شناختي اعتقاد بر اين است که معنا اصل و صورت ، فرع است و زبان، حوزه‌اي جداگانه در ذهن يا مغز نيست، بلکه پيوستاري بين زبان و انواع شناخت وجود دارد. رابطه بين زبانشناسي و آموزش زبان، هميشه موضوعي بحث‌ برانگيز بوده است.

کتاب « آموزش و يادگيري زبان با رويکرد زبانشناسي شناختي » يک اثر تأليفي است که به همت ليلا عرفانيان قونسولي استاد يار گروه زبان موسسه آموزش عالي کاشمر و سهيلا نوربخش بيدختي عضو هيأت علمي موسسه آموزش عالي بينالود مشهد و استاديار گروه زبان در 270 صفحه در قطع وزيري، تأليف و به همت انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است. در بخشي از اين کتاب آمده است: زبانشناسي، علمي است که رابطه نزديکي با علوم ديگر دارد. اين شاخه از علم، مي تواند به ديگر علوم کمک کند و از علوم ديگر، کمک بگيرد و يکي از شاخه هايي که رابطه بسيار نزديکي با زبانشناسي دارد آموزش زبان است. زبان‌شناسي ‌شناختي‌ نيز يکي از مكاتب‌ نوين‌ زبان‌شناسي‌ است که ريشه در علوم شناختي نو ظهور در دهه هاي 1960 و 1970 ميلادي دارد. در زبان‌شناسي شناختي اعتقاد بر اين است که معنا اصل و صورت ، فرع است و زبان، حوزه‌اي جداگانه در ذهن يا مغز نيست، بلکه پيوستاري بين زبان و انواع شناخت وجود دارد. رابطه بين زبانشناسي و آموزش زبان، هميشه موضوعي بحث‌ برانگيز بوده است. برخي از زبان‌شناسان معتقدند زبانشناسي، نظري درباره آموزش زبان ندارد و از سوي ديگر، برخي معتقدند مدرسان هميشه درباره شيوه تدريس از زبانشناسان راهنمايي گرفته‌اند. در آموزش زبان خارجي، اهميت زيادي براي عوامل تسهيل و تسريع کننده آموزش زبان قائل مي شوند و از طرفي مدرسان زبان مي دانند که نه دانش زباني و نه دانش زبانشناسي براي تدريس موثر زبان، به تنهايي کافي نيستند. زبان از شيوه شکل دادن تجربه توسط شناخت حاصل شده است و شناخت را تجربه شکل داده است. شکلي که زبان به خود مي‌گيرد منعکس‌ کننده اين است که چطور استفاده و آموخته شده است. بررسي دلايل اين امر که چرا وارد کردن زبانشناسي شناختي به کلاس درس و آموزش زبان، امري حياتي است بسيار اهميت دارد. اگرچه تعداد مطالعاتي که قابليت کاربرد زبانشناسي شناختي در آموزش زبان را بررسي مي‌ کنند در سال‌هاي اخير رو به افزايش رفته است اما شمار کلي آن‌ها از حيث ويژگي‌هاي روش‌شناسي،  هنوز محدود است. بسياري از مطالعات موجود نيز که به کاربرد زبانشناسي شناختي در زبان دوم پرداخته‌اند از دستاوردهاي تحقيقات در حوزه آموزش زبان استفاده نکرده‌اند. زبانشناسي شناختي مي‌ تواند با ارائه الگوهاي متناسب با کارکرد ذهن انسان، الگوهاي سودمندي براي يادگيري و آموزش زبان دوم ارائه دهد. در اين کتاب، هدف يافتن چنين الگوهايي است تا بتواند به ياددهي و يادگيري زبان دوم، هرچه بيشتر کمک کند. در فصل هاي مختلف اين کتاب، سعي بر اين است که با معرفي حوزه هاي اصلي زبان شناسي شناختي، رابطه اين حوزه ها با آموزش زبان و کاربرد احتمالي آنها در امر آموزش زبان مورد بحث قرار گيرد. ياد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه  شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved