در رونمایی از دو کتاب «ترویج کتاب» و «پیش‌پرده کتاب» مطرح شد؛
ترویج مغفول‌ترین رکن نشر است
چهار شنبه, 03 اسفند,1401
ترویج مغفول‌ترین رکن نشر است
مراسم رونمایی از کتاب‌های «ترویج کتاب: راهنمای عملی» و «پیش‌پرده کتاب: راهنمای تبدیل بینندگان به خوانندگان»، از تازه‌ترین کتاب‌های سازمان انتشارات جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، نشست رونمایی از کتاب‌های «ترویج کتاب» و «پیش‌پرده کتاب» با حضور اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، مجدالدین معلمی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره «بنیاد کتاب رویش اندیشه» سازمان تبلیغات اسلامی، نادر نقشینه، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، مریم چهرقانی، نویسنده و پژوهشگر یوسف عابدی و مصطفی آهنگر نویسندگان این دو کتاب و به همت انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

کتاب‌هایی برای کمک به وضعیت کتابخوانی

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در این نشست عنوان کرد: این کتاب‌ها در راستای ماموریت‌هایی که مجموعه ما در حوزه ترویج کتاب در دانشگاه‌ها دارد، منتشر شده است. امیدواریم به وضعیت مطالعه و کتابخوانی در بین جامعه و به‌ ویژه دانشجویان که مخاطبان اصلی مجموعه ما هستند، کمک کند.

نادر نقشینه مدیرگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران هم در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خوشحالی از اینکه کتاب‌های «ترویج کتاب» و «پیش‌پرده کتاب» حاصل تلاش جمعی از دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران است، از سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به خاطر چاپ این کتاب‌ها تشکر کرد.

تجربه علمی در خدمت ترویج کتاب و کتابخوانی

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی ضمن اشاره به تالیف این دو کتاب توسط گروه نویسندگان، عنوان کرد: کتاب‌ها نتیجه کار جمعی است و نویسندگان آن‌ها اشتراکات زیادی دارند که از جمله آن مواجه مستقیم با حوزه ترویج کتاب در نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

جانعلی‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: رویدادها و فعالیت‌هایی که در اداره کل فعالیت‌‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است هم عموما ناظر به همین اتفاقاتی است که در کتاب‌های «ترویج کتاب» و «پیش‌پرده کتاب» مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های مهم این اداره کل، اظهار کرد: ما در رویدادهای پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی یا حتی بحث آموزش شیوه‌های کتابخوانی و کتابخوان‌ کردن کودکان و نوجوانان برای مجموعه فرهنگیان کشور همه نیازمند استفاده از نظر و تجربیات علمی دوستان در این زمینه هستیم.

جای خالی تجربیات بومی و ایرانی در ترویج کتاب

مجدالدین معلمی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره بنیاد کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: جزو نخستین کسانی بودم که این دو کتاب را خواندم؛ به نظرم در ارکان نشر، بحث ترویج، مغفول‌ترین رکن است، در همه ارکان اعم از سیستم‌های دولتی و خصوصی، ورودی به این مقوله داشته‌اند؛ اما در حوزه تبلیغ و ترویج، عدد کسانی که در این باره کار می‌کنند و موسساتی که به‌صورت حرفه‌ای سازمان‌یافته تبلیغ کنند کم است و هر‌چه برای ترویج کتاب کار کنیم کم است؛ برای همین جدای از دسته‌بندی مناسبی که کتاب داشت، موضوع کتاب برایم جذاب بود. تنها نقدی که می‌توانم داشته باشم این است که می‌شد در این کتاب از تجربیات ایران در این زمینه نیز استفاده کرد؛ چرا‌که در مدیوم کتاب در ایران تجربیات زیادی داریم. همچنین ایده‌های بومی کمرنگ بود و باید به کتاب اضافه شود.
وی درباره کتاب «پیش‌پرده کتاب» نیز ادامه داد: کتاب «پیش‌پرده کتاب» کمی تخصصی‌تر است و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند تیزرهای تبلیغاتی در حوزه کتاب بسازند. مخاطب کتاب شاید مروج کتاب نباشد، اما ترویج کتاب کتاب عمومی برای همه کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، است؛ بهتر است به تجربه اتفاقاتی که در کشورها انجام شده نیز بسنده نکنیم.

تولید درسنامه‌ و راهنمای ترویج و تبلیغ کتاب

مریم چهرقانی، از نویسندگان این دو کتاب هم در سخنانی ضمن اشاره به قصه نگارش این دو کتاب، عنوان کرد: این روزها همه جا صحبت از ترویج کتاب و مطالعه است و از فعالان مجازی و بلاگرهای کتاب گرفته تا سازمان‌ها و نهادهایی که بحث ترویج کتاب و کتابخوانی در وظایف و ماموریت‌هایشان تعریف شده و... به نحوی بحث ترویج کتاب و کتابخوانی را انجام می‌دهد.

او ادامه داد: در واقع یکسری فعالیت‌ در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در حال انجام بود اما یک خلاء وجود داشت، آن هم اینکه هیچ متن، سند و منبع مکتوب و مدون به عنوان راهنما در دسترس و اختیار نداشتند، بنابراین ما تصمیم گرفتیم متونی در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی تولید کنیم تا مورد استفاده هر کسی که می‌خواهد وارد این حوزه شود، قرار گیرد.

چهرقانی ضمن بیان اینکه مخاطبین کتاب«ترویج کتاب: راهنمای عملی» را ناشرها، کتابفروش‌ها، نویسندگان، بلاگرها، کتابخانه‌ها، کتابدارها و همه نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی تعریف کردیم، اضافه کرد: این کتاب سعی می‌کند دیدگاهی که کار ترویج کتاب یک کار کاملا فرهنگی است را یک مقدار کنار بزند و دیدگاه جدیدتر و تازه‌تری در این حوزه به وجود بیاورد.

نویسنده کتاب «ترویج کتاب: راهنمای عملی» اضافه کرد: این کتاب می‌گوید اگر قرار است ما در هر جایی با هر عنوانی کار ترویج کتاب انجام دهیم، باید به اصول آن اشراف داشته باشیم و بدانیم ترویج کتاب موفق چه شاخص‌ها و روش‌هایی دارد.

چهرقانی تاکید کرد: در این کتاب می‌خواهیم بگوییم کتاب باید به سمت مخاطب برود و به دست او برسد و این وسط باید تسهیلگری انجام شود که همان روش‌های ترویج کتاب است.

وی دباره کتاب «پیش‌پرده کتاب: راهنمای تبدیل بینندگان به خوانندگان» هم عنوان کرد: یکی از ابزارهای فراگیر برای معرفی، تبلیغ و ترویج کتاب، ویدئوهای معرفی کتاب یا «بوک تریلر» یا «پیش‌پرده کتاب» است که به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

چهرقانی با اشاره به اینکه اولین نمونه بوک‌تریلرها سال 2008 در امریکا استفاده و ارائه شده؛ اضافه کرد: جالب است تجربه‌ای که در جهان هم خیلی سابقه ندارد، در کشور ما بسیار مورد استقبال قرار گرفته است اما عمده تلاش‌ها نا آگاهانه و به اصطلاح دلی انجام می‌شد؛ لذا فکر کردیم بد نیست یک درسنامه و راهنما در اختیار علاقه‌مندان و فعالان این حوزه قرار دهیم تا بدانند کاری که انجام می‌دهند، چه هست، چه قالب‌هایی دارد و چه استانداردهایی برای آن تعریف شده است.

وی درباره فایده این روش تبلیغ و ترویج کتاب هم عنوان کرد: پژوهش‌هایی انجام گرفته که ثابت می‌کند کتاب‌هایی که برای آن‌ها تریلر یا پیش‌پرده تولید شده، ۶۰ درصد بیشتر از دیگر کتاب‌ها شانس دارند به دست مخاطب برسند؛ لذا حداقل فایده پیش‌پرده کتاب این است که 50 درصد بازدید سایت را افزایش می‌دهد.

مخاطب عام و خاص

مصطفی آهنگر، دیگر نویسنده کتاب‌های «ترویج کتاب» و «پیش‌پرده کتاب» هم ضمن اشاره به اشتراکات گروه نویسندگان این کتاب‌ها عنوان کرد: با توجه به رشته دانشگاهی و فعالیت در بخ‌های کتابداری و نهاد کتابخانه‌های عمومی با فضای کتاب و کتابداری بیگانه نبودیم تقریبا از آنچه در حوزه علمی و عملی ترویج و تبلیغ کتاب اتفاق می‌افتاد، آگاه بودیم.

وی با اشاره به اینکه «ترویج کتاب » برای مخاطب عام‌تر و کتاب «پیش‌پرده کتاب»برای مخاطب تخصصی‌تر نوشته شده است، اضافه کرد: قرار بود کتاب‌ها قطع پالتویی داشته باشد، بنابراین خیلی متن را طول و تفسیر ندادیم و از ابتدا سعی کردیم خلاصه‌تر بنویسیم اما کتاب‌ها جنس و حالت پویایی دارد و محتوای آن باید هر سال به‌روز شود.

در پایان این مراسم با حضور مهمانان نشست از دو کتاب ترویج کتاب: راهنمای عملی» و «پیش‌پرده کتاب: راهنمای تبدیل بینندگان به خوانندگان»، نوشته مریم چهرقانی، یوسف عابدی و مصطفی آهنگر رونمایی شد.

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved