تامین مالی نظام‌های آموزشی، دولتی یا خصوصی
نویسنده:
هما غفوریان-اعظم نیکوکار
مترجم:
-
سال نشر:
1400
صفحه:
120
نوبت چاپ:
1

این کتاب از طریق مقایسه چگونگی تامین بودجه نظام آموزش و پرورش توسط دولت و یا بخش خصوصی در شش کشور جهان سعی دارد پژوهشگران را به سمت و سویی سوق دهد که دریابند تامین بودجه توسط هر یک از دوبخش دولتی یا خصوصی چه نتایج متفاوتی را برای دانش آموزان و در نهایت برای جامعه دربرخواهد داشت.

در بخش ابتدایی سعی شده است سیستم اقتصادی نئولیبرال را که سبب اصلاحات و خصوصی سازی نظام آموزشی کشورها شده، شرح داده شود.

با مطالعه هر بخش، مطالعه کنندگان، پژوهشگران را به آگاهی و درکی مجهز می کند که به روشنی می‌توانند نتیجه خصوصی سازی (تامین بودجه توسط بخش خصوصی) و سود-محوری و نگاه کالایی به آموزش و پرورش و اینکه چه تاثیرات نامطلوبی برای فرزندان جامعه خواهد داشت را درک نمایند.

با مقایسه نتایج آزمایش های بین المللی گرفته شده از کشورهایی همچون کوبا و شیلی، فنلاند و سوئد و آمریکا و کانادا و مقایسه آن ها پاسخ به این سوال که "آیا خصوصی سازی سیستم آموزش و پرورش سبب رشد کیفیت آموزشی می‌شود، یا موجب پدیدارشدن نابرابری و بی عدالتی در جامعه" روشن است.

 

 

خصوصی سازی یا سرمایه گذاری دولتی؟

نئولیبرالیسم، خصوصی سازی، و جنبش جهانی اصلاحات آموزشی 

فردریک فون هایک و جان میناردکینز : خصوصی سازی اولیه در مقابل سرمایه گذاری دولتی 

نئولیبرالیسم (2تفکر میلتون فریدمن) و آغاز جنبش اصلاحات پوش نوارم آموزش و پرورش شیلی 

مؤلفه های اصلی نظام های آموزش و پرورش دولتی 

خطمشی _ محرک های سیاستگذاری 

منطق های اقتصادی 

مکانیزم های آموزشی 

جنبش جهانی اصلاحات آموزشی به چه کشورهائی سرایت کرد و چه کشورهائی در مقابل آن ایستادگی کردند؟

خصوصی سازی و سرمایه گذاری دولتی 

نتایج آموزشی حاصل شده 

استراتژیها در عمل

نگرش بازارمحور

خصوصی سازی

رشد نابرابری

نتایج حاصل از اصلاحات 

غیرحرفه ای کردن کار تدریس 

تلاشها برای بهبود وضعیت  سوئد

ساختن یک سیستم آموزش و پرورش دموکراتیک 

سرمایه گذاری و خصوصی سازی آموزش و پرورش 

غیرحرفه ای کردن حرفه تدریس (استفاده از معلمین غیرحرفه ای در تدریس)  

نتایج حاصله و اقدامات در حال انجام  

ایالات متحده آمریکا  

عقب راندن سرمایه گذاری دولتی واداده خصوصی سازی 

کـوبا 

ساختن یک سیستم دموکراتیک آموزش

سرمایه گذاری روی موضوع یادگیری حرفه ای 

استفاده از آزمونهای تستی و نقش دولت 

فنـلاند 

ساختن سیستم مدارس یکسان و برابر 

تمرکززدایی همراه با برابری 

حرفه ای کردن تدریس 

کانــادا

ارزیابی و پاسخگویی 

برنامه تدریس اثربخش چگونه است؟ 

تدریس حرفهای و رهبری آموزشی 

تئوری عمل سرمایه گذاری دولتی

آیا واقعاً میتوان سیستم بازار -محور را مدیریت نمود؟

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved