پادکستها و رسانههای مستقل صدای تازهای برای نسل جواناند؛ فضایی برای یادگیری، خوداندیشی و شکلگیری هویت اجتماعی. این رسانه میتواند مسیر رشد فکری و گفتوگوهای سازنده باشد یا به هیاهوی اطلاعات سطحی و پذیرش روایتهای یکسویه بدل شود.
هوش مصنوعی در پژوهشهای دانشجویی همچون آیینهای است که مرز میان خلاقیت و تقلید را نشان میدهد و بهرهگیری ناآگاهانه یا پنهان آن، حقیقت و اخلاق علمی را در معرض خطر قرار میدهد. پرسش این است: چگونه میتوان از این آیینه به گونهای بهره برد که نور دانش را منعکس کند، نه گرد و غبار تقلب را؟
روانشناسی، دانشی که وعدهی خودشناسی و آزادی میدهد، در بافتار قدرت و فرهنگ میتواند خود به ابزاری برای کنترل تبدیل شود؛ پرسش اصلی دیگر «مفید بودن» آن نیست، بلکه این است که این علم به نفع چه کسی و در چه بازیای عمل میکند.
کتاب «نظریات کارآفرینی و طراحی کسبوکار» به قلم مهرداد جمالی و سیدصابر امامی از سوی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی منتشر و روانه بازار کتاب شد.
دستاوردهای مفید علمی، اگر با نقض اصول اخلاقی بهدست آمده باشند، غیراخلاقیاند. نیر ایال تأکید میکند که رعایت رضایت آگاهانه، مدیریت ریسک و ارزش اجتماعی واقعی پژوهش، معیار اصلی اخلاقی بودن تحقیقات پزشکی است.
کتاب «چیرهدستی سازمانی؛ از دوسوتوانی تا چیرهدستی سازمانی» تألیف دکتر محمدرضا پورعابدی و دکتر علی غفاری از سوی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی منتشر و روانه بازار کتاب شد.
سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در یکسال گذشته با اجرای مجموعهای از رویدادهای فرهنگی، ترویجی و انتشاراتی، نقش مؤثری در توسعه فرهنگ کتابخوانی و نشر علمی در کشور ایفا کرده است.
بازگشت به متون کلاسیک در علوم انسانی، ضرورتی برای پرورش تفکر انتقادی و گفتوگوی زنده با سنت است، نه صرفاً نوعی رجعت نوستالژیک. نظام آموزشی با غفلت از این متون توان اندیشهورزی را از دانشجویان سلب خواهد کرد.
معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «خط مقدم» به قلم فائضه غفارحدادی را برای این دوره از مسابقات مجازی کتابخوانی دانشجویی هشتبهشت برگزیده است.
ترورهای رژیم صهیونیستی در سحرگاه ۲۳ خردادماه، حلقهایست گرهخورده به زنجیرهای که از خاک تفتیدهی کربلا تا دیوارهای سفید آزمایشگاههای هستهای و جانبرکفان ایران اسلامی امتداد یافته است: مرگی که نه پایان، که آغازی بر بیداری جاودانه است.