جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس تا کنون فعالیت های گسترده و متنوعی را در حوزه نشر و کتاب داشته است در سال 1379 جهاد دانشگاهی با ایجاد سازمان انتشارات گام جدیدی در عرصه کتاب و نشر برداشت و به منظور تمرکز بیشتر در حوزه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، این سازمان در سال 1402 به سازمان ترویج مطالعه و نشر تغییر نام داد.
تولید و انتشار متون علمی و فرهنگی مورد نیاز کشور به ویژه دانشگاهها، اجرای رویدادهای ترویجی و فرهنگی، اجرای طرحهای مطالعاتی، برگزاری دورههای آموزشی تخصصی، نظارت بر عملکرد مراکز انتشاراتی و برنامههای فرهنگی جهاد دانشگاهی در زمینه کتاب و مطالعه و ترویج گفتمان علم در سراسر کشور و توسعه فناوریهای نوین در حوزه نشر و کتاب از فعالیتهای این سازمان محسوب میشود
این سازمان در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه و ترویج گفتمان علم یکی از معدود نهادهای تخصصی در دانشگاههای کشور به شمار میرود و اقدامات منحصر به فرد و برنامههای متنوع و ماندگاری را در دانشگاههای کشور اجرا مینماید. که از آن جمله میتوان به جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، جشنواره ملی پایان نامه سال، طرح ملی فصل سخن، مسابقات ملی ارائه سه دقیقه ای«سدید»، طرح ملی باشگاههای مطالعه دانشجویان ایران«سریر»، کنفرانس ملی پژوهشهای نشر، پویش ملی جمع آوری و اهدای کتاب «رستا» و برگزاری نشست های رونمایی و نقد و بررسی کتاب اشاره کرد. تجلیل از استادان و دانشجویان فعال در عرصه فرهنگ مکتوب و تولید محتوای دیجیتال و نشر الکترونیک از دیگر اقدامات مهم این سازمان به شمار میرود.
این سازمان در زمینه تولید و انتشار متون علمی و فرهنگی مورد نیاز کشور به ویژه دانشگاهها، به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است این سازمان در حال حاضر تقریباً در همه استانهای کشور فعالیتهای انتشاراتی خود را از طریق واحدهای جهاد دانشگاهی دنبال میکند و شبکه گستردهای از فعالیتها را در زمینههای تولید محتوا، چاپ و نشر و توزیع ایجاد کرده و امروزه بخش قابل توجهی از متون علمی مورد نیاز دانشگاهیان در سراسر کشور را در تمامی زمینههای علمی تامین میکند و چاپ بیش از 12 هزار عنوان کتاب نشان از این امر مهم دارد. سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی در حال حاضر سازمانی مرجع و مورد اعتماد برای دانشگاهیان و فرهیختگان در زمینه نشر، کتاب، فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم به شمار می رود.