اصول و مبانی آناليز مکان محور در سيستم های اطلاعات مکانی
نویسنده:
دکتر جمال شهرابی
مترجم:
سال نشر:
1386
صفحه:
216
نوبت چاپ:
1

آنالیز مکان محور یکی از مهمترین کاربردهای GIS است. از زمان ظهور GIS در اوایل دهه 1980 بسیاری از سازمان‌های دولتی در به‌کار گرفتن GIS، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده‌اند که شامل خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار و ایجاد پایگاه‌های داده بسیار بزرگ است.

تاکنون برنامه‌های GIS در زمینه‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. در تحقیقات زیست‌محیطی، سیستم‌های GIS برای ترسیم نقشه پوشش‌های جنگلی، کاربری‌های زمین، زیستگاه‌های طبیعی، منابع طبیعی، بلایای طبیعی و بسیاری زمینه‌های دیگر به‌کار می‌روند. به‌طورکلی قابلیت‌های آنالیز مکان محور، سیستم‌های GIS را به ابزاری بسیار قدرتمند برای مراکز دولتی، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های خصوصی تبدیل کرده است.

این کتاب سعی دارد به معرفی اصول و مبانی آنالیزهای مکان محور و نقش و ارتباط آن با سیستم‌های اطلاعات مکانی بپردازد. تحلیل مکان محور بر نقش مکانی داده‌ها تمرکز کرده و در توصیف یا پیش‌بینی یک پدیده صراحتاً بر متغیرهای مکان محور تکیه دارد.

اصول بنیادی در آنالیز مکان محور را براساس وجود وابستگی میان تمامی پدیده‌ها و عناصر به یکدیگر مرتبط بوده و ارتباط پدیده‌‌ها و عناصر به‌هم‌نزدیکتر بیشتر است.

امروزه لزوم آگاهی از توزیع مکانی پدیده‌‌ها و تعیین میزان وابستگی و تأثیر آنها برروی‌هم، منجر به ایجاد و گسترش آنالیزهای مکان محور شده است. ایده اصلی آنالیزهای مکان محور بررسی ویژگی‌ها در روابط بین پدیده‌ها با درنظر گرفتن مکان وقوع آنها می‌باشد و این قابلیت در تمام صنایع و رشته‌هایی که پدیده‌ها را می‌بایست با درنظرگیری فاکتورهای «زمان»، «مکان» و با «زمان – مکان» بررسی کنند، استفاده می‌شود.

کتاب حاضر دانشی اولیه و مقدماتی ولی درعین‌حال جامع و کاربردی درخصوص آنالیز مکان محور و تکنولوژی و سیستم اطلاعات مکانی را دراختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

مطالب این کتاب در 11 فصل با عناوین معرفی آنالیز مکان محور، داده‌های مکان محور، کمی‌سازی تحلیل مکان محور، عملیات تک‌لایه‌ای، عملیات چندلایه‌ای، آنالیز الگوی نقطه‌ای، آنالیز شبکه، مدلسازی مکان محور، آنالیز سطح، آنالیز شبکه‌های شطرنجی و تصمیم‌گیری در آنالیز مکان محور تنظیم شده است.

مطالعه کتاب «اصول و مبانی آنالیز مکان محور در سیستم‌های اطلاعات مکانی» به علاقه‌مندان آشنایی با این دانش نوین به‌ویژه دانشجویان رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی سیستم، تکنولوژی اطلاعات و مهندسی عمران توصیه می‌شود.

این کتاب در 206 صفحه با ذکر منابع و به قیمت 28 هزار ریال به چاپ رسیده است.

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی جغرافیا

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved