دانشگاه خدمت‌محور و مسئولیت پذیر
نویسنده:
خدیجه آذر
مترجم:
-
سال نشر:
1399
صفحه:
176
نوبت چاپ:
1

در این کتاب، خدمت محوری یک عامل تعیین‌کننده و یک‌جهت گیری استراتژیک برای دانشگاه بیان شده است که باید متناسب با تغییرات و درک نیاز جامعه پاسخگو باشد و هدف اصلی آن، پرداختن به مسائل دانشگاه خدمت محور در چارچوب خدمت به جامعه بوده است به گونه ای که دانشگاه ها باید استراتژی خود را بر ارزش های مشتری محوری و ارائه خدمات متعالی به آنها استوار کنند تا بتوانند وضعیت خود را در محیط رقابتی امروز ارتقاء دهند.

در نگارش این کتاب نویسنده تلاش کرده است تا با در نظر گرفتن دانشجویان و محققان تازه‌کار، مفاهیم اساسی را به زبان ساده و گویا ارائه دهد. به همین دلیل سعی شده است تا ابتدا مفاهیم کلیدی توضیح داده شوند و هرکجا که ممکن است موضوعات واضح و ملموس تری برای قابل فهم کردن آن مطالب، ارائه دهد. این  کتاب به علت اینکه نمونه مشابه ای ندارد، می تواند باعث توسعه نظری گردد..

 

 

 

 

پیشگفتار. 13

مقدمه. 15

 

فصل اول ـ مفاهیم اساسی

1-1مقدمه. 19

1-2 تعاریف خدمت محوری.. 19

2-3 تعریف مسئولیت پذیری.. 20

2-3-1مسئولیت اجتماعی دانشگاه 20

2-3 اهمیت و ضرورت پژوهش... 21

 

فصل دوم ـ پیشینه خدمت محوری

2-1 مقدمه. 25

2-2 خدمت محوری.. 25

2-2-1- ویژگیهای خدمت.. 26

2-2-2- کارکرد‌های شیوه خدمت محوری: 27

2-2-3-اهمیت مدیریت خدمت و فرهنگ مشتری مداری.. 28

2-2-4- سطوح خدمت محوری.. 29

2-2-4-1 خدمت محوری درسطح فردی.. 29

2-2-4-2 خدمت محوری در سطح سازمانی.. 30

2-2-4-2-1 فضای سازمانی خدمت.. 30

2-2-4- 2- 2ابعاد خدمت محوری سازمانی: 31

2-3- توانمندسازی کارکنان و خدمت محوری.. 35

2-3-1جو و فرهنگ توانمندسازی منشاء تعالی خدمات.. 37

2-4-مفهوم کیفیت خدمت در نظام آموزش عالی.. 37

2-4-1 اهمیت کیفیت خدمت: 39

2-4-2 مدل اندازه گیری کیفیت خدمات.. 41

2-4-3 راهکارهای ارتقاء کیفیت در دانشگاه‌های کشور. 42

2-4-4 فرهنگ کیفیت در محیط دانشگاه 43

2-4-5-عوامل موثر بر استقرار فرهنگ کیفیت در محیط دانشگاهی کشور. 44

2-5 - تکنیک‌ها یا تئوری هشت p خدمت.. 45

2-6- اخلاق خدمت: 47

2-6-1 آموزش عالی و اخلاق محوری.. 47

2-7- فرهنگ خدمت.. 49

2-8-نظریه کیفیت خدمت محور: 52

2-9- نظریه رهبری خدمتگزار. 53

2-9-1-چشم انداز خدمت و هدایت و رهبری فعالیت‌ها برای دستیابی به آن: 54

2-9-2 ویژگی رهبران خدمتگزار. 54

2-10-نظریه یادگیری خدمت محور: 56

2-10-1 مزایای یادگیری خدمت محور: 57

2-11-جو سازمانی خدمت محور: 58

2-11-1رضایت مشتری: 59

2-12-مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) 59

2-12-1-مدیریت مشتری محور: 60

2-12-2-مزایای مدیریت ارتباط با مشتری: 61

2- 13- نظریه عدالت  و خدمت محوری.. 61

2-13-1 عدالت سازمانی.. 61

2-14- فناوری و خدمت محوری.. 62

2-14-1 فناوری درآموزش الکترونیک: 63

2-14-2 دوره آموزش آنلاین و چالش‌های استفاده از آن در دانشگاه‌های کشور. 65

2-14-3 چالش‌های گذار از دانشگاه سنتی به دانشگاههای جدید: 66

2-14-3-1 دانشگاه جدید و پیامدهای آن. 67

2-15 - ضرورت‌های بکارگیری شیوه خدمت محوری در دانشگاه: 68

2-16 - ساختار خدمت محوری (SOA)در دانشگاه 70

2-16-1  شرایط و راهکار‌های ساختار خدمت محوری به دانشگاه ها: 70

2- 17- تغییرات و فرصت‌های جدید به سمت نوآوری در دانشگاه خدمت محور. 72

2- 18- ویژگیها فرهنگی محیط دانشگاهی: 76

2-18-1 سازوکارهای برای ارتقای نظام ارزشی در دانشگاه خدمت محور. 76

2-19 - نقش دانشگاه در توسعه جامعه: 77

2-19-1 نقش دانشگاه در جامعه پذیری علمی دانشجویان. 78

2-19-2 بحران‌ها و چالش‌های پیشروی دانشگاه‌های کشور در دستیابی به توسعه: 79

2-2بخش دوم 81

2-2 -1 دانشگاه خدمت محور با کارکرد خدمت به جامعه (جامعه محوری) 81

2-2-1 چگونگی ایجاد شایستگی در دانش آموختگان دانشگاه اسلامی.. 83

2-2-2 برخی از کارکردهای اجتماعی دانشگاه در خدمت به جامعه. 84

2-2 -3 تعامل دانشگاه با جامعه؛ مسائل و چالش ها 86

2-2-3-1 برخی از تاثیرات چالش‌های ناشی از تعامل دانشگاه با جامعه: 86

2-2-3-2 راهکارهای افزایش تعامل مثبت بین دانشگاه و جامعه. 88

2-3-3  شاخصه‌های پیوند رابطه دانشگاه با جامعه. 88

2-2- 4 علم و تکنولوژی و جامعه: 90

2-3- بخش سوم: 91

2-3-1-خلاصه‌ای از پیشینه مطالعات خدمت محوری: 91

2-3-2 جمع بندی: 99

 

فصل سوم ـ تحلیل الگوی دانشگاه خدمت محور در ایران

3-1-مقدمه. 102

3-2-  ویژگی‌های جمعیت شناختی گروه نمونه. 102

3-2-1- بخش اول: ویژگی جمعیت شناختی در بخش کیفی تحقیق. 102

3-2-2-ابراز گردآوری داده‌ها در بخش کیفی.. 104

3-2-3-اعتبار یابی یافته‌های پژوهشی در بخش کیفی.. 105

3-2 -3 فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی.. 106

3-2-3-1مرحله کدگذاری باز: 106

3-2-3-2 کدگذاری محوری.. 113

3-2-3-3 کدگذاری انتخابی (مرحله نظریه پردازی): 117

3-3-تشریح و تفسیر مدل دانشگاه خدمت محور در ایران. 119

3-3-1- شرایط علی مربوط به پدیده دانشگاه خدمت محور. 119

3-3-1-1- نیروی انسانی: 119

3-3-1-2- پاسخگویی و شفافیت: 120

3-3-1-3- فرهنگ دانشگاهی: 121

3-3-1-4-استقلال دانشگاهی وآزادی علمی: 121

3-3-1-5- شیوه‌های خدمت رسانی: 122

3-3-1-6- نگرش حاکم در دانشگاه: 123

3-3-1-7-ساختار انعطاف پذیر: 123

3-3-1-8- رهبری و مدیریت دانشگاه : 124

3-3-1-9- استقرار نظام تنظیم کیفیت خدمات: 124

3-3-1-10- فناوری و نوآوری: 125

3-3-1-11- استاندارد سازی و نیازسنجی: 126

3-3-1-12- داشتن ویژگی مطالبه گری: 126

3-3-2- دانشگاه خدمت محور، بعنوان پدیده محوری: 127

3-3-3-راهبردهای بکارگیری پدیده محوری (دانشگاه خدمت محور): 128

3-3-3-1 راهبرد اول: «فرهنگ سازی خدمت محوری» ؛ 128

3-3-3-2- راهبرد دوم: «تعامل و ارتباطات». 128

3-2-3-3- راهبرد سوم: «حفظ استقلال دانشگاهی و آزادی علمی». 129

3-2-3-4-راهبرد چهارم: «توانمندسازی». 130

3 -2-3-5-راهبرد پنجم: توسعه «مدیریت  مشارکتی». 130

3-2-4- شرایط زمینه‌ای مربوط به پدیده دانشگاه خدمت محور: 130

3-2-4-1- «بستر سازی و تمهید امکانات». 131

3-2-4-2-«پایبندی به ارزشهای اخلاقی»: 131

3-2-4-3-«چابک سازی و آزاد سازی ظرفیت ها». 132

3-2-4-4-« رسالت و ماموریت دانشگاه»: 132

3-2-5-شرایط مداخلهگر موثر بر راهبردهای بکارگیری دانشگاه خدمت محور: 133

3-2-5-1-« فرهنگ عمومی» (فرهنگ اجتماعی حاکم) 133

3-2-5-2- «عوامل درون دانشگاهی». 133

3-2-5-3- «عوامل برون دانشگاهی». 133

3-2-6-پیامدهای ارتقاء دانشگاه خدمت محور: 134

3-2-6-1-ارتقاء کیفیت: 135

3-2-6-2- تولید دانش: 135

3-2-6-3- «توسعه فناوری». 135

3-2-3-4- مشتری محوری: 135

3-3-بخش دوم (تجزیه و تحلیل بخش کمی تحقق) 136

3-3-1-تحلیل توصیفی ویژگی‌های جمعیت شناختی گروه نمونه تحقیق. 136

3-3-2-ابراز گردآوری دادهها در بخش کمی.. 138

3-3-3- اعتبار سنجی بخش کمی.. 138

3-3-2- تحلیل استنباطی ابعاد متغیر‌های تحقیق. 138

3-3-2-1- وضعیت مولفه‌های موثر/مولفه‌های تشکیل دهنده در الگوی دانشگاه خدمت محور  139

3-3-2-2- اعتبار یابی مولفه‌ها و مفاهیم دانشگاه خدمت محور. 142

3-4-1 بررسی برازش مدل. 145

3-4-1-1-آزمون مدل بیرونی (مدل اندازه گیری) 145

3-4-2-1-2- آزمون مدل درونی (مدل ساختاری) 147

 

فصل چهارم ـ پیشنهادها و راهکارها

4-1-مقدمه. 151

4-1-بررسی و تبیین یافته‌های اثر حاضر. 151

4-2-1-شرایط علی موثر (علل اصلی) 151

4-2-2 – ویژگی‌های پدیده خدمت محوری.. 153

4-2-3-راهبردها و استراتژی ها 154

4-2-4- شرایط زمینه‌ای.. 155

4-2-5-شرایط مداخلهگر موثر. 156

4-2-6-پیامدهاو نتایج. 157

4-4- بحث و نتیجه گیری.. 158

4-6-پیشنهادها. 162

4-6-1 پیشنهادهای کاربردی.. 162

5-6-2-پیشنهادهای پژوهشی: 164

4-7-محدودیت‌های پژوهشی: 164

منابع: 165

پیوست ها 173

پیوست1. 173

پیوست2: پرسشنامه دانشگاه خدمت محور. 173

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت
مديريت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved