میل کلی هفت مقاله درباره ریاضیات قدیم
نویسنده:
علامه حسن حسن زاده آملی
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
188
نوبت چاپ:
1

کتاب «میل کلی» مجموعه‌ای شامل هفت مقاله درباره ریاضیات قدیم به قلم مرحوم علامه حسن‌زاده آملی است که مطالعه دقیق آن می‌تواند برای دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان به این دانش مفید و جذاب باشد.

روح این مقالات جدای از محتوای آنها،  حامل سبک ویژه دانشمندان مسلمان در پرداختن به ریاضیات است و به همین دلیل حائز اهمیت فراوان تاریخی و نیز سبک‌شناسانه است. 

به گفته مؤلف، ریاضی نزد مسلمانان و نیز در قرآن بسیار حائز اهمیت بوده و بر آموختن آن تاکید فراوانی شده است، گرچه سایر علوم طبیعی نیز نزد مسلمین محترم شمرده می‌شدند، اما شأن ویژه ریاضیات و نجوم غیر قابل انکار است؛ چراکه به طور ‌ویژه نیاز فقها به استخراج ایام و سایر مسائل فقهی را برآورده می‌کردند.

مقاله اول و دوم این کتاب به بیان اهمیت ریاضیات از نگاه شریعت و حکمت پرداخته و به تشریح برخی فواید علمی و عملی آن می‌پردازد و سپس برخی از اصطلاحات متداول این علم را تعریف  می‌کند.

مقاله سوم بحث «تکسیر» در علوم ریاضی و فواید مترتب بر آن، مقاله چهارم مبحث «ظل»، مقاله پنجم و ششم «میل کلی» و «انتقاص میل کلی» و سایر مباحث نجومی مربوط به آن را طرح می‌کند. در آخرین مقاله نیز نگارنده به یکی از معجزات علمی جاویدان پیامبر اسلام در تعیین ظهر حقیقی و سمت قبله شهر مدینه منوره می‌پردازد.

 این متن جذاب که حال و هوای مدارس علمی سنتی جهان اسلام را زنده می‌کند می‌تواند مکمل دیگر مباحث و آثار آن استاد فرزانه باشد.

مقدمه /11

مدخلی در تاریخچه ریاضیات قدیم  /11

دیباچه  /53

مقاله نخست: عالم بر اساس حساب و هندسه آفریده شده است  /57

مقاله دوم:  معنی هندسه و خلق و قدر  /71

مقاله سوم: تکسیر دایره تحصیل نسبت قطر به محیط  /93

مقاله چهارم: (ظلل مستوی) و (معکوس ) و (مقیاس ظلل) و ( ظلل سلم) و (ظلل هندسی)  /105

مقاله پنجم: میل کلی /129

مقاله ششم: مقدار انتقاص میل کلی  در یک سال  /149

مقاله  هفتم: معجزات باقی در تعیین سمت  قبله و تشخیص ظهر حقیقی  /173

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved