روز بخیر آقای نویسنده: باد سواری بر موج‌های خزر
نویسنده:
حسین زحمتکش زنجانی
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
192
نوبت چاپ:
1

پررنگ بودن تقابل تاریخی ایران با امپریالیسم و استعمار غرب و مقابله با تطهیر پهلوی، از محورهای رمان «روز به‌خیر آقای نویسنده» نوشته حسین زحمتکش‌ زنجانی است؛ رمانی با بهره‌گیری از شخصیت‌ها و رویدادهای واقعی که سرنوشت دومین پسر شاه مخلوع را به شکل ویژه‌ای پیگیری می‌کند.

«روز بخیر آقای نویسنده»، با عنوان دوم و فرعیِ «بادسواری بر موج‌های خزر»، داستانی رئال با زمینه اجتماعی، سیاسی و تاریخی است که از نگاه سه راوی روایت می‌شود. از این راوی‌ها، یکی سوم‌شخص محدود است و دو راوی دیگر، اول‌شخص، که هر کدام با ترتیبی خاص، دو فصل در میان در داستان حضور پیدا می‌کنند. شخصیت‌های اصلی داستان عبارت‌اند از: ۱- محمدعلی زرگری، معروف به مملی واکسی (با روایت سوم‌شخص محدود)، ۲- شهداد نیاری (با روایت منِ راوی)، ۳- علیرضا پهلوی (با روایت منِ راوی). از میان این سه، تنها شخصیت سوم است که واقعی است و دو دیگر، خیالی‌اند و بنا به پیش رفتن روند داستان، به رمان اضافه شده‌اند.

سیر داستان، به‌جز در روایت اول، دورانی است و گاهی فلش‌بک دارد. نکته بارز در مورد داستان، پررنگ بودن تقابل تاریخی ایران با امپریالیسم و استعمار غرب، به‌خصوص انگلستان، فرانسه و آمریکاست. این مسئله در بیشتر اتفاقات داستان  و در هر سه روایت، حضور بارز دارد. البته درون‌مایه اصلی داستان، در وهله اول، مقابله با تطهیر پهلوی و در وهله دوم، ناظر بر وضعیت بازار نشر کتاب در ایران است و به‌نوعی نسبت به آن انتقاد دارد.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved