اصول پرورش گوسفند و بز
نویسنده:
مجيد خالداری
مترجم:
سال نشر:
1387
صفحه:
560
نوبت چاپ:
3

در بین بخش‌های مختلف کشاورزی نقش دامپروری دارای اهمیت ویژه است. از سال‌های قدیم ساختار دامپروری کشور به‌صورت معشیتی و سنتی بوده و در جهت تکمیل بخش زراعت و هم‌چنین تأمین محصولات موردنیاز جامعه روستایی و شهرهای همجوار ساماندهی می‌شد. ولی امروزه همراه با تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشور و به تبعیت از نظام بازار، دامداری به تدریج از حالت سنتی تغییر کرده و متناسب با شرایط اجتماعی پرورش‌دهندگان، دامپروری‌های تجاری و صنعتی و با مدیریت نوین علمی پرورش درحال گسترش می‌باشند. این تغییر در ساختار دامپروری، ناشی از افزایش جمعیت انسانی و تقاضا برای محصولات پروتئین حیوانی است.

قسمتی از مطالبی که در این کتاب ارائه می‌شود، شامل گزارش بخشی از مشکلات و مسائل مربوط به گوسفندداری در ایران است و نشان می‌دهد درصورت استفاده از اصول نوین پرورش، درآمد اقتصادی مناسب وجود داشته و این فعالیت تولیدی در رقابت با سایر فعالیت‌های کشاورزی می‌باشد.

این کتاب مشتمل بر سیزده فصل است. در فصل اول هدف از پرورش گوسفند و وابستگی آن به مرتع توضیح داده شده است. فصل دوم به‌عنوان یک فصل پیش‌نیاز برای آگاهی بیشتر خوانندگان با قطب‌های دامپروری کشور، جغرافیای کوچ‌نشینی عشایر، نحوه مدیریت دام‌ها در شرایط محیطی مختلف و غیره نگاشته شده است. فصل سوم یک الگوی مناسب از گوسفندان وحشی موجود در ایران و جهان و هم‌چنین نحوه قضاوت در مورد گوسفندان اهلی امروزی ارائه می‌دهد.

در فصل چهارم گوسفندداری سنتی در قالب پرورش عشایری کشور توضیح داده شده است و فصل پنجم این نحوه پرورش را با گوسفندداری مدرن در سایر کشورها مقایسه می‌کند.

خصوصیات ظاهری و تولید نژادهای مختلف گوسفند و بز کشور در فصل ششم و تأسیسات مناسب برای پرورش متمرکز دام‌ها در فصل هفتم توضیح داده شده است.

در فصل‌های پایانی کتاب به مباحث ساختمان‌ها و تأسیسات گوسفند و بز، مواد مغذی موردنیاز گوسفند، تولیدمثل گوسفند و بز، مدیریت دام‌های داشتی، پروازبندی، رکوردگیری و ثبت مشخصات و بهداشت دام می‌پردازد.

کتاب «اصول پرورش گوسفند و بز» در 560 صفحه و به‌قیمت 70 هزار ریال به‌چاپ رسیده است.

عنوان/ صفحه

فصل اول: اهمیت پرورش گوسفند/1

فصل دوم: نقش آب و هوا در پرورش گوسفند/21

فصل سوم: عشایر دامپرور/33

فصل چهارم: اهمیت مراتع در پرورش گوسفند و بز/ 49

فصل پنجم: شناخت قدمت و ارزیابی گوسفند و بز/ 77

فصل ششم: روش‌های گوسفندداری در ایران و جهان/ 107

فصل هفتم: نژادهای گوسفند و بز/ 113

فصل هشتم: ساختمان‌ها و تأسیسات گوسفند و بز/ 183

فصل نهم: مواد مغذی موردنیاز گوسفند/ 219

فصل دهم: تولیدمثل گوسفند و بز/263

فصل یازدهم: مدیریت دامهای داشتی/ 325

فصل دوازدهم: پرواربندی/ 385

فصل سیزدهم: رکوردگیری و ثبت مشخصات/425

فصل چهاردهم: بهداشت دام/453

ضمائم/ 501

واژه‌یاب/559

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی علوم دامی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved