استراتژی بنگاه در نظر و عمل .
نویسنده:
اولریچ پیدون
مترجم:
محمدعلی شاه حسینی- سیدمحمودرضا موسوی
سال نشر:
1402
صفحه:
432
نوبت چاپ:
1

 

این کتاب درباره استراتژی بنگاه است. استراتژی بنگاه با سؤالات کلیدی درباره تدوین و پیاده‌سازی استراتژی در سطح بنگاه یک شرکت مرتبط است. نمونه‌هایی از چنین سؤالاتی عبارتند از:

-     آیا ما باید سرمایه محدود خود را در یک کارخانه جدید در زمینه کسب‌وکار اصلی سنّتی خود یا در پژوهش و توسعه برای کسب‌وکار دیجیتال نوظهور خود سرمایه‌گذاری کنیم؟

-     با توجه به اینکه کسب‌وکار اصلی ما با سرعت فزاینده‌ای در حال بلوغ است؛ رشد بلندمدت ما باید از کجا بیاید؟

-     آیا ما بهترین مالک برای کسب‌وکار خدمات حاشیه‌ای خود هستیم یا باید به واگذاری آن فکر کنیم؟

-     آیا ما باید سبد کسب‌وکارهای خود را با این تملک بزرگ در یک حوزه کاری موازی گسترش دهیم؟

-     چگونه باید اقتدار جهانی ستادهای مرکزی خود را تقویت کنیم که به روحیه کارآفرینی در سازمان‌های محلّی هم آسیب نرسد؟

-     چرا بازارهای مالی، شرکت ما را به‌دلیل تنوع، ارزش‌گذاری کمتری می‌کنند و ما چه می‌توانیم بکنیم؟

این‌ها سؤالاتی هستند که مدیرعامل یک شرکت و تیم اجرایی ارشد وی باید مد‌نظر قرار بدهند زیرا این‌ها سؤالات مهمی برای آینده شرکت هستند و بخش‌های دیگر سازمان آن‌ها را بررسی نمی‌کنند. گستره این سؤالات، استراتژی بنگاه را از استراتژی کسب‌وکار متمایز می‌کند. سؤالات مربوط به استراتژی کسب‌وکار می‌تواند به همان اندازه برای یک شرکت حیاتی باشد ولی آن‌ها به فعالیت‌های کسب‌وکارهای انفرادی با بازارها و رقبای خاص مربوط می‌شوند، نه کل سبد فعالیت‌های بنگاه. استراتژی کسب‌وکار با مزیت رقابتی ارتباط دارد: چگونه می‌توانیم در بازار بهتر از رقبایمان عمل کنیم؟ در مقابل، استراتژی بنگاه با مزیت بنگاه سروکار دارد: چگونه می‌توانیم مطمئن شویم


 

 

فصل اول: معرفی 11

1-1- استراتژی بنگاه چیست؟ 11

1-2- چرا بنگاه‌های چند‌کسب‌وکاره وجود دارند؟ 16

1-3- راهنمای خوانندگان 21

منابع 25

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 25

فصل دوم: آرزوی بنگاه 27

2-1- تابع هدف بنگاه: موفقیّت را چگونه اندازه‌گیری می‌کنیم؟ 27

2-2- مأموریت و چشم‌انداز بنگاه 42

منابع 56

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 56

فصل سوم: توانمندیهای بنگاه 59

3-1- مفاهیم توانمندی‌های بنگاه 61

3-2- عارضه‌یابی توانمندی‌های بنگاه 70

منابع 89

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 90

فصل چهارم: تحلیل سبد بنگاه 93

4-1- پیشینه مفهوم سبد 95

4-2- تعریف واحدهای استراتژیک کسب‌وکار 100

4-3- انتخاب چارچوب تحلیل سبد 104

4-4- دریچه بازار 107

4-5- دریچه ارزش 115

4-6- دریچه مالکیت 122

4-7- دریچه ریسک 129

4-8- یکپارچهسازی دریچه‌های مختلف سبد 136

4-9- ارزیابی سبد 141

منابع 149

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 150

فصل پنجم: استراتژی رشد بنگاه 151

5-1- اهمیّت رشد بنگاه 152

5-2- چارچوب‌های رشد بنگاه 157

5-3- رشد درون سبد موجود 168

5-4- رشد فراتر از سبد موجود 183

منابع 195

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 196

فصل ششم: استراتژی سبد بنگاه 199

6-1- گزینه‌های توسعه سبد 200

6-2- پیکربندی سبد هدف 205

6-3- نقش‌های سبد 211

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 218

فصل هفتم: دگرگون کردن سبد بنگاه 219

7-1- ادغامها و تملک‌ها 219

7-2- اتحادها 235

7-3- واگذاریها 245

7-4- دگرگونی سبد در ابعاد گسترده 260

منابع 266

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 268

فصل هشتم: مدیریت سبد بنگاه 271

8-1- مدیریت سبد نقش‌محور 271

8-2- تخصیص سرمایه 277

8-3- مدیریت همافزایی‌ها 286

منابع 301

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 301

فصل نهم: استراتژی سرپرستی و سازمان بنگاه 303

9-1- تعریف استراتژی سرپرستی بنگاه 304

9-2- طراحی ستاد مرکزی بنگاه 329

9-3- سازمان بنگاه 340

منابع 353

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 353

فصل دهم: استراتژی مالی بنگاه 355

10-1- نظریه سرمایه‌گذاری 356

10-2- سیاست مالی 367

10-3- استراتژی سرمایه‌گذار 378

منابع 390

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 390

فصل یازدهم: فرآیند استراتژی بنگاه 393

11-1- فرآیند تدوین استراتژی بنگاه 394

11-2 کارکرد استراتژی بنگاه 404

11-۳ فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک سالیانه 411

منابع 430

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 431


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved