ژرم پلاسم فندق ایران (خصوصیات فیتوشیمیایی و تنوع ژنتیکی) -
نویسنده:
مهران اوچی‌اردبیلی، حسن نورافکن، حسنعلی نقدی‌بادی، ناصر محبعلی‌پور، اردشیر قادری
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
128
نوبت چاپ:
1

 تنوع اقليمي، تنوع گونه‌اي و ذخائر ژنتيكي از ويژگي‌هاي بارز کشور ایران است. وجود بیش از  از هشت هزار گونه گياهي کشور ایران را تبدیل به یکی از مهم ترین مراکز ذخیره ژنتیکی گیاهان در جهان کرده است. جنگل های وحشی و خودروی فندق نیز در ایران به عنوان یکی از اولین منشاهای پیدایش و تکوین فندق در جهان، بصورت پراکنده و در نواحی شمال و شمالغرب ایران گسترش یافته اند.

 فندق از محصولات مهمي است كه در سطح وسيعي در ايران كشت مي شود. فندق توليدي در ايران از كيفيت بالايي برخوردار بوده و به دليل وي‍ژگي هاي خاص آن از نظر روش هاي كشت و كار، سازگاري به شرايط محيطي و در مصرف آجیلی و تازه خوري دارای اهمیت است.

 همچنین وجود ماده ضد سرطانی تاکسول به همراه سایر مواد موثره، از جمله فنل، اسیدهی چرب، آنتی اکسیدان ها و غیره. فندق را تبدیل به محصول مهم غذایی کرده است.

 تنوع ژنتیکی و ژرم پلاسم گیاهان، زمینه مهم مطالعاتی است که در ژنتیک جمعیت و مطالعات مولکولی جهت بررسی تنوع و کاربرد در تولید محصولات بهتر و با کیفیت تر مورد مطالعه قرار می گیرد.

 نشانگرهای مبتنی بر DNA در بررسی تنوع ژنتیکی در گیاهان زراعی و باغی و حتی گیاهان دارویی استفاده شده است. این نشانگرها به دلیل تکرار پذیری  و حساسیت بالا و نیز سریع بودن در اخذ نتایج  همچنان مورد استفاده قرار می گیرد این مطالعه  با بررسی ژرم پلاسم فندق ایران با استفاده مارکرهای مولکولی مختلف از جمله SSR، SCoT و ISSR تلاش کرده تا مطالعات این حوزه را پوشش دهد. این مطالعه می تواند ژرم پلاسم های غنی از نظر مورفوفیزیولوژیکی و فیتوشیمیایی در بین ژنوتیپ های فندق ایران را معرفی کند.

 

پیشگفتار/9

فصل اول: فندق/11

فصل دوم: اهمیت اقتصادی، دارویی و تولید فندق/19

فصل سوم: تنوع ژنتیکی فندق/25

فصل چهارم: فرآیند اجرای پژوهش/33

فصل پنجم: تنوع مولکولی ژرم پلاسم فندق ایران؛ مطالعه موردی جنگلهای فندق طبیعی شمال غرب کشور/49

فصل ششم: مقایسه نتایج مطالعه  ژرم پلاسم فندق ایران با ژرم پلاسم فندق جهان/107

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی کشاورزی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved